zindelijkheid

  • Rebekka

    hoi,

    hoe zat het nou ook al weer wettelijk kwa zindelijkheid en school. Mijn dochter veegt haar billen nog niet zelf af. Op school willen ze dat niet doen. Ik kwam er vanmorgen achter toen ik haar naar school ging brengen. Ze zei ineens: ow mam, ik heb echt een probleem. Dus ik vroeg wat er was en ze zei: ik moet poepen en ik de juf wil mijn billen niet vegen. Ik heb dat toch even aangekaart bij de juf en die zei gelijk: dat doen we ook niet. (ze gaf duidelijk haar grens aan, maar vond het tegelijker tijd ook wel rot.)

    Ik ga nu natuurlijk opnieuw hard met haar oefenen, ik ga proberen met de juf tot die tijd een oplossing te zoeken. Ik hoop dat ze ervoor te porren is, maar hoe zit dit nou wettelijk. School heeft toch zorgplicht?

    Ik ga er geen flink probleem van maken, want dat schiet helemaal niet op, wn daar is niemand mee geholpen.

    Daarnaast hebben we al genoeg echte problemen op de school van onze zoon, dus begrijp me niet verkeerd.

    gr.

  • M Lavell

    “maar hoe zit dit nou wettelijk. School heeft toch zorgplicht? ”

    Ja. Anders gezegd: de wet biedt scholen niet de gelegenheid om leerlingen te weigeren op basis van zindelijkheid of billen afvegen. Er is schoolplicht en leerplicht vanaf 5 jaar. Ook als ze nog niet zindelijk zijn of hun billen nog niet kunnen vegen. Er is recht op onderwijs en toegang tot het onderwijs vanaf 4 jaar en ook dat is zonder voorbehoud.

    En ja, je moet oefenen. Maar sommige vierjarigen kunnen er domweg nog niet bij. Billen te dik, armpjes te kort, evenwicht nog niet helemaal af. De fysieke verhoudingen kloppen nog niet.

    Dus wel oefenen zodat ze het zo snel mogelijk leert, maar niet boos worden zolang ze er gewoon nog niet bij kan.

  • Rebekka

    nee hoor, boos wordt ik er niet van hoor ;) ieder kind ontwikkeld zich in haar eigen tempo… en misschien dat ze het ook al gewoon wel kan…

  • Rebekka

    bedankt ;)

    (was ik nog vergeten te zeggen)

  • gerard

    als je dochter idd een jaar of 14 is, dan zou ik me toch wel zorgen gaan maken….

    ;-)

  • Rebekka

    pff, heel frustrerend hoor, dat beleid op school. Ik wil geen conflict veroorzaken, maar mijn mond zit met flink wat tape dicht geplakt.

    De juf wil de billen niet vegen van onze dochter. we zijn hard aan het oefenen, maar ze kan het simpelweg nog niet. Ik heb rondgevraagd en hoor dat het helemaal niet gek is op deze leeftijd. veel ouders hebben het zelfde probleem (gehad).

    de juf houdt vol dat hun beleid is dat kinderen het zelf doen en dat ze verplicht hun handen moeten wassen daarna. Dan zijn ze in iedergeval weer school. Dit dus voor de hygiene… Van de week ging ik evcen mee met haar naar de wc… Ligt er gewoon geen zeep. Ik heb ernaar gevraagd en ze zei dat door de zeep de wc steeds verstopt zit, een pompje werkte ook niet en een ding aan de muur is onhygiënisch (????)

    Ik heb toch gezegd dat ik zowiezo nog niet goed weet wat ik van het beleid moet vinden, maar dat ik het een raar beleid vind, als kinderen het zelf moeten doen en daarna hun handen moeten wassen en daar dan geen zeep ligt.

    Ik ga binnenkort denk ik eens met de directeur praten. Een man die vertelde dat hij erg geintereseerd was in de ideeen en meningen van ouders voor de verbetring van de school.

  • rein

    Op heel veel scholen en dagverblijven is het ver onder de maat met hygiene natte handoeken geen zeep kinderen die zelf hun billen afvegen maar met poep aan hun handen de klas weer inkomen sommige dingen kan je maar beter niet wetenRebekka schreef:

    >

    > hoi,

    > hoe zat het nou ook al weer wettelijk kwa zindelijkheid en

    > school. Mijn dochter veegt haar billen nog niet zelf af. Op

    > school willen ze dat niet doen. Ik kwam er vanmorgen achter

    > toen ik haar naar school ging brengen. Ze zei ineens: ow mam,

    > ik heb echt een probleem. Dus ik vroeg wat er was en ze zei:

    > ik moet poepen en ik de juf wil mijn billen niet vegen. Ik

    > heb dat toch even aangekaart bij de juf en die zei gelijk:

    > dat doen we ook niet. (ze gaf duidelijk haar grens aan, maar

    > vond het tegelijker tijd ook wel rot.)

    >

    > Ik ga nu natuurlijk opnieuw hard met haar oefenen, ik ga

    > proberen met de juf tot die tijd een oplossing te zoeken. Ik

    > hoop dat ze ervoor te porren is, maar hoe zit dit nou

    > wettelijk. School heeft toch zorgplicht?

    >

    > Ik ga er geen flink probleem van maken, want dat schiet

    > helemaal niet op, wn daar is niemand mee geholpen.

    > Daarnaast hebben we al genoeg echte problemen op de school

    > van onze zoon, dus begrijp me niet verkeerd.

    >

    > gr.

  • Rebekka

    hahahahaha, das waar! maar nou geld dat denk ik zowiezo met kinderen: je kunt beter niet alles weten ;)

  • M.Greidanus

    Veeg gewoon de billen schoon! Het kind leert zijn/haar billen vanzelf schoonvegen.

    De ene wat eerder dan de ander. De juf kan hierbij helpen.

    Afz. kleuterleidster

  • Rebekka

    kun je beter tegen de juf zeggen, die weigert het nl ;)