gedragsregels tijdens de les vmbo

  • summer

    ik geef les op een vmbo school. graag wil ik voor mijn klassen gedragsregels opstellen, die ik dan met de lln. ga bespreken en die de lln. dan moeten ondertekenen en in hun schrift moeten plakken.

    wie heeft zoiets al eerder gedaan en/of tips voor me?

    alvast bedankt!

    gr.,

    en een fijne avond…

    summer

  • june

    Leerlingen weten zelf heel goed hoe ze zich moeten gedragen. Ik vraag ze altijd om zelf eens regels te bedenken, regels die zij goed vinden. Ik heb gemerkt dat ze zich hier goed aan houden en goed aanspreekbaar zijn als ze overtreden worden.

  • ZZ

    misschien willen leraren dan ook regels ondertekenen en zich daaraan houden?! want wat voor leerlingen geldt geldt zéker voor leraren!!

  • Zwannie

    Laat ze in groepjes zelf regels bedenken en noteren, inventariseer ze, vul waar nodig aan, en maak daarvan een overzichtelijke samenvatting. Geef aan welk gedrag je eist/verwacht en niet allemaal gedragingen die niet zijn toegestaan (alleen als het niet anders kan, geen kauwgum/snoep bijv.).

    Orden op situatie, bijv. als ze geacht worden te 1.luisteren 2.(samen)werken en overig (hoe kom je binnen als je te laat bent, hoe gedraag je je als je een time-out hebt, eruit gestuurd wordt, enz.) Vergeet niet de consequenties erbij te zetten als regels en afspraken worden overtreden. Het moeilijkste vind ik altijd om je daar strikt aan te houden, want elke situatie is anders.

  • Zwannie

    Noem eens een voorbeeld. Ik ben heel benieuwd.

  • ZZ

    Op tijd komen bv! Afspraken na komen! Alleen vakantie binnen de reguliere vakanties! Beleefd zijn! Moet ik nog doorgaan??

  • ZZ

    Niet eten/drinken in de klas! Of, heel simpel, op komen dagen bij (vooraf afgesroken) tien minuten gesprekken! Ik heb nog een hele lijst hoor!

  • ien

    nog meer regeltjes?? we wonen al in een regeltjes land. en denk dat ze zich gewoon aan de regels van de school moeten houden ,en niet nog extra er bij,

    is mijn mening hoor

  • Zwannie

    Terecht dat je daar kritiek op hebt, heel irritant. Op dergelijk gedrag zouden collega's elkaar moeten durven aanspreken -dat gebeurt niet- en directies zouden daartegen veel strenger moeten optreden. Waak ervoor dat je niet gaat generaliseren!

  • ZZ

    Tja dat laatste is heel lastig, maar ik zal m'n best doen;)

    Ik denk dat wij het ‘ gewoon ’ niet treffen. Je kunt echter alleen maar ‘ uit ervaring ’ spreken, nietwaar?