doorkleuteren of naar groep 3?

  • Clément & Isabel

    Hallo,

    Op zoek naar informatie over de overgang van kinderen van groep 2 naar 3 kwam ik deze website tegen. We hebben veel vragen.

    Ons dochtertje zit op de kleuterschool. Deze school hanteert groepen van jaar 1+2 samen, jaar 3+4 samen enzovoort. Ze is van januari 2001, en begint nu dus voor het derde achtereenvolgende schooljaar in groep 1+2. Ze valt dus nét buiten de groep kinderen die met aanvang van dit jaar naar groep 3 zijn gegaan.

    In groep 1+2 deed ze het geweldig. Ze ging heel graag naar school en kon tijdens vakanties niet wachten om weer te beginnen met school. Dit jaar kwam ze terug op school (vorige week maandag) en het was na 2 dagen al mis; veel huilen, en alle lol om naar school te gaan is er heel plotseling af.

    Het volgende is het geval.

    Al haar vriendinnen die bij ons thuis ook veel over de vloer kwamen zijn een paar maanden ouder dan haar en zitten nu in groep 3+4. Dat valt haar zwaar - in haar huidige klas zitten nauwelijks nog vriendinnen. Dat lijkt ons een kwestie van gewenning, dus als het daarbij bleef zouden we ons geen zorgen maken.

    Ze had heel het vorige jaar al veel interesse om te leren lezen en schrijven, en deed thuis zelf al allerlei oefeningen om dat te leren in lesboekjes die we voor haar hadden gekocht. Ze leest nu beginnend vrij aardig (wel langzaam), en schrijven begint ook te komen - de woorden die ze hoort zet ze dan op papier, vaak boodschappenlijstjes; heel leuk en hoewel het vol spellingsfouten zit is het allemaal leesbaar (sinasap ipv sinaasappelsap; enzovoort: limonad, shihinees.. = chinees :-). Daar heeft ze lol in. Al 2 jaar is ze vrij goed met allerlei computerspelletjes zoals Leren is Leuk, Aprendilandia (Spaanse kinderleer-CD's, ze is tweetalig Nederlands & Spaans). Ze hoeft van ons niets, maar ze wil het zelf en dat vinden we natuurlijk prima. Puzzels vindt ze geweldig; ze kan daar uren mee bezig zijn, en voor 150 stukjes draait ze haar hand nauwelijks om (doet ze sneller en beter dan ons).

    Ze klaagt nu al de hele week dat ze in deze groep wéér alleen kan spelen; ‘we moeten buiten spelen - en binnen ook weer’. Ze had echt gedacht dit jaar te gaan lezen, schrijven.

    Als we haar vragen of ze haar lees & schrijfoefeningen mee naar school wil nemen zegt ze ons dat ze dat alleen thuis wil doen; want op school doen de andere kinderen het ook niet. Van dat antwoord schrikken we zelf wat. Als ze meer wil, moet ze daar in gestimuleerd worden.

    Kortom, op de eerste 2 dagen na, elke dag huilend naar school; en ook veel huilen daar.

    We vroegen ons af of ze misschien beter naar groep 3 was gegaan? In het geval van haar school is dat gecombineerd 3+4. Ik vroeg dat vrijdag aan haar juffrouw, en zij gaf me aan dat ze vw sociaal-emotioneel een overgang naar groep 3 te vroeg vonden. Juist dát antwoord baart ons zorgen omdat ze nu juist al 2 jaar met haar groepje (vrij hechte) vriendinnen omgaat die nu dus in groep 3 zitten, en dat zijn blijkbaar kinderen die soc-emotioneel wél ‘rijp’ zijn. Als die kinderen de vriendenkring van ons dochtertje zijn; wat is het probleem met soc-emotioneel dan?

    Heeft hier iemand ervaring mee? Moeten we (snel?) gaan nadenken of groep 3 beter was geweest dan nóg een jaar doorkleuteren (wat ze volgens haar leeftijd zou moeten want ze valt een paar weken buiten de ‘grens’: ze wordt in januari 6). Het is misschien nog vroeg om te beslissen; maar als er aanleiding toe kan zijn; zijn we er liever te vroeg bij dan te laat - al was het maar uitproberen (af en toe een ochtend oid in groep 3 de komende maanden).

    Kortom, veel vragen!

    BVD! Clément, Isabel

  • Cindy

    Hoi,

    Eerst even een opmerking over “ze valt een paar weken buiten de grens”. Volgens mij is dat niet zo. De grens ligt op 1 oktober, dus wat haar leeftijd betreft zit ze in groep 1/2 volledig op haar plek.

    Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor jullie heel frustrerend is, dat je kind nu niet meer met plezier naar school gaat. Wellicht is het een idee om met de leerkracht om te tafel te gaan zitten en elkaar voorlegt, welke activiteiten ze thuis doet en welke op school. Want als het goed is, krijgt ze op school activiteiten aangeboden die bij haar ontwikkeling passen. Ze zou dus bijvoorbeeld wat vaker met de letterstempels moeten kunnen werken of met de letterstickers. Of boekjes lezen, typen, oid.

    Mijn ervaring is, dat doorkleuteren niet zonder meer slecht is. Kinderen worden daar heel vaak soc.-emo sterker van.

    Wij kunnen hier de situatie uiteraard niet beoordelen… er zal toch overleg moeten komen tussen jullie en de school.

    Succes!

  • Marto

    De grens ligt op 1 januari. (al 20 jaar)

  • M Lavell

    “(wat ze volgens haar leeftijd zou moeten want ze valt een paar weken buiten de ‘grens’: ze wordt in januari 6).”

    Ze moet niks. Het mooie van de wetsverandering (inderdaad al ruim 20 jaar geleden), is dat ook jongere kinderen door mogen stromen. De overheid verbiedt dat niet meer (dat was met de 1 oktobergrens voor toen nog de eerste klas, nu groep 3, wel zo).

    Maar er is wel een ander probleem.

    Hoe jonger kinderen zijn, hoe groter hun onderlinge verschillen. Die verschillen betekenen niet zo veel en hebben nauwelijks voorspellende waarde. Dat geldt zowel voor ‘achterstand’ als ‘voorsprong’. En omdat helaas de meeste groepen nogal rigide van elkaar gescheiden zijn, zou een keer versnellen betekenen dat kindlief altijd versnelt doorstroomt, ook als haar voorsprong bijtrekt naar het niveau van leeftijdgenoten.

    Scholen houden bij kinderen met een voorsprong wel rekening met het mogelijk bijtrekken van de ontwikkeling. Bij kinderen kinderen met een vermeende achterstand meestal niet (die blijven zitten terwijl ze net zo goed de kans hebben om bij te trekken).

    'Sociaal emotioneel' is in beide gevallen het mantra, maar het betekent niks. Helaas is het niet verboden dit soort mantra's te gebruiken.

    Hier www.socsci.kun.nl/psy/cbo/vwl.pdf kun je de versnellingswenselijkheidslijst downloaden. Overleg dat met school, maar hou er rekening mee dat de school het niet aandurft. Er bestaat nog steeds het idee dat versnellen slechter is dan zittenblijven terwijl de cijfers al sinds jaar en dag het omgekeerde aantonen.

    Je moet dus ook zelf een alternatief verzinnen.

    Mijn alternatief was: Ik hield kind 1 dag in de week thuis (woensdag, breekt de week) om bezig te kunnen zijn met echt leren (dat mag zolang het kind 5 jaar is, daarna mag het ook, maar heb je toestemming van het schoolhoofd nodig). Ik koos voor een onderwerp dat mijn kind uitermate interesseerde, maar niet echt ‘schools’ was. Het werd viool.

    We hebben de verhoudingen tussen thuis en school omgekeerd. School is om te spelen (ook leuk) en thuis (of elders) om te leren.

    Je kunt op die manier je kind gemotiveerd houden, ook als de school niet mee wil werken aan versnellen.

  • Clément & Isabel

    Bedankt, dit is goed advies en nuttige informatie. Een ‘leerdag’ vind ik een creatief idee; ze wil ook al lang graag piano leren - binnenkort hebben we er een (mijn vrouw speelt).

    Ik heb de juffrouw vanochtend een lijstje gegeven van wat ze allemaal thuis graag doet; en dat heeft ze heel leuk met ons dochtertje doorgenomen en samen bekeken wat ze daar allemaal van kunnen doen de komende tijd. Vandaag is ze op school begonnen een boekje te maken waarmee ze nog wel wat weken bezig is voor ze klaar is; ze heeft het er al over hoe druk ze het heeft op school en gaat hebben; en leeft plots helemaal op. Nu hopen dat het aanhoudt! Het lijkt heel eenvoudig, ze moet gewoon dingen te doen krijgen die eigenlijk te moeilijk voor haar zijn en daar duikt ze met vol enthousiasme helemaal in.

    We hopen wel dat ze dit zo in groep2 volhouden. We kijken het even aan.

    Groet, Clément & Isabel

  • catharina

    Hoi,

    Hoe is het met jullie dochter verder gegaan?

    Ik was aan het zoeken naar info mbt tot onze dochter (februari 2000)..en kwam hier terecht..na een google..versnellen van groep 3 naar 4..

    Herkenbaar het gedrag van jullie dochter..hebben we afgelopen jaar..ook meegemaakt..in november/december..een kind dat ziek was, niet naar school wilde..niet werd begrepen..Na overleg en wat testen..en haar in februari niet te plaatsen in een drukke groep 3..ging ze vanaf maart elke week met de Intern Begeleider (IB-er) aan het werk met extra uitdagende spelletjes..en had ze extra taken in de groep. Ze was met lezen gekoppeld aan een jongen van groep 7..erg leuk. Sociaal emotioneel werd ze ook veel sterker..ze voelde zich happy en kon nog kleuter zijn.

    Nu na de zomervakantie is ze in groep 3 gestart..de tweede dag kwam haar juf al of ze een plan van aanpak mocht maken..(ze had ook onze pientere andere dochter in groep 3 in de groep gehad.)en haar eens apart mocht testen..de week erop verslag naar ons haar ouders..Ze bleek het leessysteem al uit te zijn..had nog wat spellingsfouten, rekende eind groep 3 en moest nog leren schrijven op de schoolse manier aan elkaar…en vanaf de tweede schoolweek werkt ze nu haar eigen programma..om toch te gaan versnellen..

    We zijn nu een week of 7 verder..en nu gaat ze half november naar groep 4…

    Wel een stap..maar ik denk dat ze er nu emotioneel ook aan toe is.

    Waarom ik dit vertel..om te delen..hopelijk zijn er op school genoeg mensen die je dochter goed kunnen begeleiden.

    gr. catharina

  • sandra

    ik zou me hier geen zorgen over maken, hoor. Ik denk dat de juf een goed punt heeft. onze dochter is begin september 6 geworden en heeft de overstap gemaakt naar groep 3,4,5. Cognitief was ze hier aan toe. Sociaal-emotioneel niet. Groep 3,4,5 was heel heftig en er waren meer kinderen van 8,9 jaar en maar 5 van 6 jaar. omdat ze sociaal-emotioneel er nog niet aan toe was, was ze niet weerbaar genoeg, en helaas werd ze door de 8,9-jarigen gepest. Heel triest. Ik heb haar dan ook weggehaald. Ze zit nu in groep 2 (andere school trouwens ook).

    Ik vind het goed dat de juf voorzichtig is met haar, waren ze dat maar bij mijn dochter geweest. ze had nooit de overstap moeten maken, maar nog een jaar moeten kleuteren. en echt, daar is niks mis mee. je geeft ze zelfs een voorsprong mee!! voordat kids de overstap maken moeten ze echt weerbaar zijn, stevig in de schoenen staan anders redden ze het niet (ja cognitief wel, maar het sociaal-emotionele is echt het belangrijkste). dat kan funest zijn. je kunt ook eens het artikel lezen: mogen peuters nog peuteren en kleuters nog kleuters zijn door sieneke goorhuis-brouwer (de wereld van het jonge kind). kijk maar s op internet. schoolrijpheid geschiedt tussen het zesde en zevende jaar, maar meestal is rond zevende jaar beter. En vooral als het om een groep 3 én 4 gaat, hoor!

    Wees maar blij dat ze nog in groep 2 is en sterk kan worden. Maar ik zou wel vragen of ze tegemoet kunnen komen aan haar behoefte aan schrijven en lezen, daar is vast wel wat op te vinden. Dat ze haar werkjes geven, zodat het een uitdaging is. moet wel een uitdaging voor haar zijn.

    succes!!