Hallo,
Op zoek naar informatie over de overgang van kinderen van groep 2 naar 3 kwam ik deze website tegen. We hebben veel vragen.
Ons dochtertje zit op de kleuterschool. Deze school hanteert groepen van jaar 1+2 samen, jaar 3+4 samen enzovoort. Ze is van januari 2001, en begint nu dus voor het derde achtereenvolgende schooljaar in groep 1+2. Ze valt dus nét buiten de groep kinderen die met aanvang van dit jaar naar groep 3 zijn gegaan.
In groep 1+2 deed ze het geweldig. Ze ging heel graag naar school en kon tijdens vakanties niet wachten om weer te beginnen met school. Dit jaar kwam ze terug op school (vorige week maandag) en het was na 2 dagen al mis; veel huilen, en alle lol om naar school te gaan is er heel plotseling af.
Het volgende is het geval.
Al haar vriendinnen die bij ons thuis ook veel over de vloer kwamen zijn een paar maanden ouder dan haar en zitten nu in groep 3+4. Dat valt haar zwaar - in haar huidige klas zitten nauwelijks nog vriendinnen. Dat lijkt ons een kwestie van gewenning, dus als het daarbij bleef zouden we ons geen zorgen maken.
Ze had heel het vorige jaar al veel interesse om te leren lezen en schrijven, en deed thuis zelf al allerlei oefeningen om dat te leren in lesboekjes die we voor haar hadden gekocht. Ze leest nu beginnend vrij aardig (wel langzaam), en schrijven begint ook te komen - de woorden die ze hoort zet ze dan op papier, vaak boodschappenlijstjes; heel leuk en hoewel het vol spellingsfouten zit is het allemaal leesbaar (sinasap ipv sinaasappelsap; enzovoort: limonad, shihinees.. = chinees :-). Daar heeft ze lol in. Al 2 jaar is ze vrij goed met allerlei computerspelletjes zoals Leren is Leuk, Aprendilandia (Spaanse kinderleer-CD's, ze is tweetalig Nederlands & Spaans). Ze hoeft van ons niets, maar ze wil het zelf en dat vinden we natuurlijk prima. Puzzels vindt ze geweldig; ze kan daar uren mee bezig zijn, en voor 150 stukjes draait ze haar hand nauwelijks om (doet ze sneller en beter dan ons).
Ze klaagt nu al de hele week dat ze in deze groep wéér alleen kan spelen; ‘we moeten buiten spelen - en binnen ook weer’. Ze had echt gedacht dit jaar te gaan lezen, schrijven.
Als we haar vragen of ze haar lees & schrijfoefeningen mee naar school wil nemen zegt ze ons dat ze dat alleen thuis wil doen; want op school doen de andere kinderen het ook niet. Van dat antwoord schrikken we zelf wat. Als ze meer wil, moet ze daar in gestimuleerd worden.
Kortom, op de eerste 2 dagen na, elke dag huilend naar school; en ook veel huilen daar.
We vroegen ons af of ze misschien beter naar groep 3 was gegaan? In het geval van haar school is dat gecombineerd 3+4. Ik vroeg dat vrijdag aan haar juffrouw, en zij gaf me aan dat ze vw sociaal-emotioneel een overgang naar groep 3 te vroeg vonden. Juist dát antwoord baart ons zorgen omdat ze nu juist al 2 jaar met haar groepje (vrij hechte) vriendinnen omgaat die nu dus in groep 3 zitten, en dat zijn blijkbaar kinderen die soc-emotioneel wél ‘rijp’ zijn. Als die kinderen de vriendenkring van ons dochtertje zijn; wat is het probleem met soc-emotioneel dan?
Heeft hier iemand ervaring mee? Moeten we (snel?) gaan nadenken of groep 3 beter was geweest dan nóg een jaar doorkleuteren (wat ze volgens haar leeftijd zou moeten want ze valt een paar weken buiten de ‘grens’: ze wordt in januari 6). Het is misschien nog vroeg om te beslissen; maar als er aanleiding toe kan zijn; zijn we er liever te vroeg bij dan te laat - al was het maar uitproberen (af en toe een ochtend oid in groep 3 de komende maanden).
Kortom, veel vragen!
BVD! Clément, Isabel