wet bio

  • marianne

    Ik ben heel benieuwd hoe docenten aankijken tegen de wet bio. Scholen zijn nu bij wet verplicht om competentiemanagement te implementeren. Gebeurd dat ook op grote schaal? Welke rol heeft een docent en welke rol neemt de schoolleiding hierin? Is elke docent bezig met zijn persoonlijke ontwikkeling? Hoe dan? Ik lees net op www.onderwijsaanhetwoord.nl dat docenten zo positief zijn en zich ook al bekwaam vinden. Maar hoe wordt dat gemeten dan? Reacties? Graag!

  • Marto

    De wet is nog maar net ingevoerd en er zijn (nog) geen ‘standaardprotocollen’ om competenties vast te leggen, te meten en te beoordelen. De scholen en docenten zijn hierin nog ‘zoekende’.

    Persoonlijk vind ik dat de ‘vakinhoud’ een te kleine rol speelt in dit model.

  • marianne

    Oke.

    - Dus de vakinhoud komt te weinig tot uitdrukking in de 7 competenties. Bedoel je dat?

    - En: wat bedoel je met protocollen? Dat scholen niet weten HOE ze het moeten uitrollen ofwel vastleggen, meten en beoordelen.

    - Is er dan een verschil dan tussen PO, VO/BVE scholen?

  • M Lavell

    Lees die wet eens. Die gaat over het opleiden van nieuwe leerkrachten. Nergens staat dat dit leed over leerkrachten die al een diploma hebben moet worden uitgestort.

    Dat gebeurt wel natuurlijk. Er is ook een projectgroep voor.

    http://www.lerarenweb.nl/bekwaamheidsdossier/index.html

    Maar die wet schrijft dat niet voor.

  • marianne

    Volgens mij gaat het om alle leraren. Dus niet alleen de nieuwe instroom. Hoe blijf je bekwaam? Hoe wordt dat gefaciliteerd door de school? Enzo. Lijkt me juist een kans voor docenten, want een school MOET medewerking verlenen aan je persoonlijke ontwikkeling.

  • M Lavell

    Pak die wet er bij (www.wetten.nl) en knip en plak die tekst die duidelijk maakt dat het over alle (ook gediplomeerde) leerkrachten gaat.

    Ik weet dat je die tekst niet zult kunnen vinden, want daar gaat die wet helemaal niet over. Het staat er niet in.

    En nee, doen alsof lijkt me geen kans voor docenten. Docenten komen met dit portfolio gedoe in precies dezelfde situatie als leerlingen. Ze worden continue beoordeeld op nogal subjectieve termen en any moment kan iemand beweren dat ze onvoldoende competent zijn. Een behaald diploma betekent niks.

    Deze vorm van dossiervorming is bij werknemers pas toegestaan als er een kwestie ontstaat over competenties, omgang, vermoedens van slecht werk of fraude. Het dossier kan wordt uiteindelijk gebruikt als bewijs bij het ontslag.

    Ik zie niet hoe je dat principe positief kunt uitleggen.

  • Marto

    Op alle 3 vragen is het antwoord ja.

    2 Het moeilijke is dat wat voor de een een overtuigend bewijs is, dat voor een ander niet overtuigend is.

    3 Elk schooltype heeft zijn eigen kenmerken en zal dus andere ‘eisen’ stellen.

    Het is inderdaad zo dat dit systeem voor de nieuwe generatie docenten geldt. Een oud diploma blijft dus gewoon geldig.

    De oorspronkelijke bedoeling van de wet is om docenten mogelijkheden te geven om binnen het onderwijs (financiële) carriëremogelijkheden te geven. Dus bijvcoorbeeld als een docent zich specialiseert in begeleiding hij in dat vakgebied eerste graads kan worden en dus beter beloond. Echter, de meeste scholen hebben ervoor gekozen om de leraarsfuncties gelijk te belonen. Je kunt op die scholen alleen carriëre te maken als je je op de organisatie richt.

  • ine

    Besturen maken van de wet Bio gebruik om er een extra clausule aan te verbinden

    voor zittend personeel.Ontslag kan volgen bij niet voldoen aan alle competenties.