verplichte vakken VWO

  • Hans Pollee

    Hallo allemaal, sinds kort heb ik een stiefdochter van 16, bijna 17 jaar die nu nog in Thailand zit, maar naar Nederland wil komen en hier naar het VWO wil gaan.

    Nu ben ik zelf al heel lang uit de schoolgaande kinderen, en zou graag willen weten wat en hoeveel (verplichte) vakken er zijn voor het VWO. In hoeveel vakken (ook hier weer wat is verplicht en wat niet)moet je examen doen, om b.v. Engels te gaan studeren aan de universiteit.

    Wie o wie kan mij op korte termijn aan deze info helpen???????

  • Peerke

    O, maar er is veel veranderd. Er is geen pakketkeuze meer, maar je kiest tegenwoordig uit vier profielen, waarvan per profiel een vast vakkenpakket hoort. Hoe ze precies in elkaar zitten is een kwestie van in Google de juiste zoekwoorden in te typen.

  • coördinator

    Zoek eens op http://tweedefase.startpagina.nl !!

    Groet

    coördinator

  • Hans Pollee

    Bedankt ! Maar ik blijf nog wel met wat vragen zitten.coördinator schreef:

    >

    > Zoek eens op http://tweedefase.startpagina.nl !!

    >

    > Groet

    > coördinator

  • coördinator

    Welke?

    coördinator

  • Hans Pollee

    Het volgende is mij nog niet duidelijk: volgens de algehele richtlijnen moet je in 8 vakken examen doen, en het 9e cijfer is het combinatiecijfer.(weet ook niet wat dit is).

    Als ik echter de vakken van het gemeenschappelijk deel, het profiel, en het vrije deel optel, kom ik aan veel meer vakken dan 8.

    Waar moet je dan examen in doen, en waarin niet?

  • coördinator

    Er is al geruime tijd discussie gaande en worden wetten en regels aangepast om per 1 aug. 2007 de tweede fase anders aan te pakken. Dat heeft gevolgen voor de vakken per profiel, voor de becijfering (ook het combinatiecijfer speelt dan een rol) en voor de zak/slaagregeling.

    Van belang is nu en straks het profiel waarvoor een leerling kiest. Vanuit dat profiel wordt het pakket examenvakken opgebouwd, waarbij sommige vakken uitsluitend (dat is nu ook al het geval) binnen het schoolexamen (schoolonderzoek) worden geëxamineerd en andere ook nog via het centrale, landelijke examen.

    Het is een complex geheel, dat u het beste kunt bespreken met een afdelingsdirecteur, coördinator tweedefase of andere deskundige van een havo/vwo-afdeling bij u in de buurt.

    Coördinator

  • Hans Pollee

    Dank u wel voor uw reactie.

    Ik ben blij dat u het ook een complexe materie vindt.Nu voel ik mij gelukkig niet meer zo'n dombo.