Zeeën en rivieren

  • Peerke

    Wat ik me altijd al afvraag. Is de Adriatische Zee nu “gemeente” de Middellandse Zee of is het een zelfstandige zee en begint de Middellandse Zee pas ten zuiden van de Adriatische? En is de Noordzee “gemeente” de Atlantische Oceaan, of is deze ook zelfstandig.

    Nog zoiets: Rotterdam noemt zich de Maasstad, maar waar blijft deze Maas in de omgeving van Dordrecht? En waar ontspringt in godsnaam de Lek? Toch niet in de Rijn zeker?

  • Zwannie

    Neem de Noordzee als voorbeeld, het zal met de meeste zeeën wel zo zijn geregeld. Van de Noordzee behoort het grootste deel aan Nederland en een deel hoort bij België. Het deel dat bij Duitsland ligt is niet wettelijk vastgesteld, maar daarover zijn met Duitsland afspraken in verdragen vastgelegd.

    http://www.noordzeeloket.nl/beleid_en_regelgeving/Juridische_Grenzen_en_Zones/

    Gelukkig geef ik geen aardrijkskunde!

  • Peerke

    Ach, dat is verder een leuk vak, hoor.

  • Zwannie

    Met topografische kennis maken sommigen, evenals met kennis van het lichaam, lachwekkende blunders. Het vak aardrijkskunde begint overigens steeds meer onder te sneeuwen.

  • ZZ

    Begint onder te sneeuwen??

    Mijn kinderen hebben nul topografische kennis!! Volgen reeds 9 en 10 jaar

    ' onderwijs '!

  • coördinator

    Het is zoals Peerke veronderstelde: De Middellandse Zee is de ‘gemeente’ waartoe "kernen' als Egeïsche Zee en Adriatische Zee behoren. Middellandse Zee is dus de overkoepelende naam.

    Dat geldt dus ook voor (bv) de Noordzee, die een randzee van de Atlantische Oceaan is.

    Nog een voorbeeld: De oostzee is een ondiepe inham van de Atlantische oceaan, terwijl de Botnische Golf en de Finse Golf onderdelen van de Oostzee zijn (dus uiteindelijk ook weer tot de Atlantische Oceaan behoren.

    coördinator

  • Peerke

    Ik moest vandaag met een collega lachen om de situering van Europese hoofdsteden op de weerkaart. Londen lag aan de zuidkust, Rome lag veel dichter bij Napoli dan normaal. Alle Deense eilanden ontbraken, terwijl Sjælland toch vrij fors is.

  • Peerke

    Dan hoop ik, dat ze wel eens atlas kunnen lezen.

  • Peerke

    Valt de Zwarte Zee dan onder de Middellandse Zee?

  • Zwannie

    Belspel, presentatrice + deelnemer.

    Waar kom je vandaan?

    Uithuizen.

    Dat ligt in Noord-Holland, geloof ik hè?

    Nee, in Groningen.

    Huizen?

    Nee, Uithuizen!!!

    Stilte.

    Hm, dat ligt dus in Groningen.