kind over laten gaan ?

  • malena

    Ik zou graag meningen van anderen hierover willen weten.

    Mijn dochter van 10 (eind sept 11) zit in groep 7

    Met rekenen en begrijpend lezen heeft ze best veel problemen,en krijgt daar ook bijles voor,al is het dit jaar naar mijn mening te weinig geweest (gewoon in de klas met een groepje) dus niet met een RT.

    Cito toetsen waren over t algemeen steeds een B-D-D,laatste rapport C-D-E

    Van de 18 punten waarvoor ze cijfers krijgen heeft ze 7 onvoldoendes.

    Entreetoets heb ik nog geen uitslag van.

    Mijn dochter is vergelijkbaar met andere leeftijdgenootjes best nog jong nog in dr koppie,trekt zich veel aan als anderen wat naars doen of het nu tegen haar is of tegen anderen,best vaak klaagt ze over buikpijn en dat ze niet naar school wil.

    Sinds groep 5 twijfel ik al of ze niet beter een jaar over kan doen,veel gepraat met de RT'er en nog een apart team,de juf die ze toen had heeft haar veel geholpen(ging vooral over pesten) en steeds ging ze toch over,ze vonden het niet nodig.

    Ik heb het toen laten gaan,dacht ook dat het aan mij lag maar nu in het belangrijke groep 7 weet ik zeker dat het voor haar beter is als ze groep 7 over zou doen.

    Vooral omdat ze nog zo jong is ,ze hoeft van mij geen rapport te hebben met allemaal 8-9 en 10en maar dit rapport is gewoon niet goed.

    School wil haar toch door laten gaan omdat groep 6 van nu een drukke klas is met veel kinderen die bijles nodig hebben (voor mij geen reden om haar daarom door te laten gaan ) hebben het alleen over de cijfers maar niet over haar als persoon.

    Mijn dochter zegt zelf “mam ik wil echt blijven zitten want ik snap heel veel nog niet”

    Als ze een proefwerk leert en ik overhoor haar gaat dat gewoon goed,proefwerk gaat dan gewoon niet goed want de vragen snapt ze dan niet echt goed,heel gefrusteerd komt ze dan thuis,vraagt of ik haar nog een keer wil overhoren en ze weet alles dan gewoon.(ligt weer aan het begrijpend lezen)

    Groep 8 is veel herhalen,geen nieuwe dingen erbij maar het jaar is zo super kort.in feb moeten ze de nieuwe school al uitgekozen hebben.

    We hebben nog een gesprek met de directeur maar we weten al dat haar mening door naar groep 8 is.

    Ik zou graag willen weten hoe ik dat nu moet aanpakken en meningen lezen of mijn gevoel gelijk heeft.

    Trouwens heeft groep 7 volgend schooljaar een andere juf,naar mening een veel betere,mag ik eigenlijk niet zeggen maar deze juf,schat van een persoon,vond ik veel minder.

    Lees graag jullie reacties.

    Zijn behoorlijk veel klachten over geweest.

  • malena

    ps.foutje ;)

    Trouwens heeft groep 7 volgend schooljaar een andere juf,naar mening een veel betere,mag ik eigenlijk niet zeggen maar deze juf,schat van een persoon,vond ik veel minder.Er zijn behoorlijk veel klachten over haar geweest.

    Lees graag jullie reacties.

  • chantal

    Hoi Malena

    Wat vervelend voor je dochter dat ze het zo moeilijk heeft op school.

    Ik zou zeggen laat haar groep 7 over doen want als er nu niets aangedaan word en ze komt op een voortgezet onderewijs word het nog moeilijker voor haar. Als ik kijk naar mijn lagere school ik kon ook niet goed begrijpend lezen en had veel onvoldoendes op mijn rapport dit had ook te maken dat ik bang was om dingen fout te doen en daarom ging het juist fout dat kwam vooral omdat ik gepest werd op school. MAar ik denk dat als ik i groep 7 over gedaan had niet zoveel moeilijkheden gehad had dan dat ik nu gehad heb want ik heb extra lessen moeten gaan volgen op de voortgezet onderwijs om bij tem kunnen blijven in de klas. HEeft me wel veel geholpen maar ik vind persoonlijk dat ze daar op de lagere school meer aan moeten doen omdat leerlingen daardoor vaak een lager niveau aangewezen krijgen dan dat ze eigenlijk hebben. En mischien dat je je dochter naar een andere school kunt laten gaan. Waar ze dan gewoon weer in groep 7 start.

    Groetjes chantal

  • malena

    Juist wat jij beschrijft ben ik ook bang dat het dan zo zal gaan met haar plus mijn mening en gevoel is dat als ze een jaartje over doet en dan naar groep 8,dat ze dan sterker als persoon van de lagere school af komt.

    Lees overal dat school de eindbeslissing heeft want ik belachelijk vind.

    Ik ken mijn kind beter dan school die alleen maar naar prestatie's kijkt.

    Een andere school is denk ik geen optie,dan krijgen we weer dat ze niemand kent…

    Dank je voor je reactie chantal

  • M Lavell

    Het is een beetje flauw misschien, maar om het te begrijpen moet je onderwijs met een uitkering vergelijken. Je krijgt er een hoeveelheid van en niks meer en niks minder. Pas als ‘deskundigen’ zeggen dat meer ervan nodig en zinnig is, dan krijg je recht op meer.

    Realiseer je goed dat je dochter beslist niet de enige is die zo scoort in groep 7. Die blijven niet allemaal zitten, maar zijn voorbestemd voor het vmbo, misschien met leerwegondersteuning. Het zou ‘oneerlijk’ zijn om sommige leerlingen wel een extra jaar te gunnen en andere leerlingen niet, zeker als het doel is dat ze daardoor hoger uit kunnen stromen.

    Ik snap dat het vervelend voelt dat je daar zelf als ouders niet over kunt beslissen. Natuurlijk ken je je kind het beste, maar het is nu eenmaal leerlplichtig en dus aangewezen op het onderwijs wat bij die groep hoort.

    De vraag is eigenlijk wat je zou verliezen als je dochter niet blijft zitten. Er bestaat wel het algemene idee dat zittenblijven helpt, maar voorzover dat onderzocht wordt, wordt er geen positief effect van gevonden. Dat is eigenlijk ook logisch. Je hebt het over kinderen die open onderdelen te langzaam leren en daarvoor dus juist extra aanbod zouden moeten krijgen.

    Zittenblijven is dat niet. Juist niet. Het is meestal gewoon nog een jaar hetzelfde (hooguit met een uurtje in de week ondersteuning).

    Wat je wel zou kunnen doen: kijk hier http://www.lbrt.nl/overdelbrt/lijstgeregistreerdeleden.php en zoek of je een RT-er bij jou in de buurt kunt vinden.

    Je dochter heeft een concreet probleem. Ze lijkt de stof wel te kennen, maar snapt de vragen niet. Je zou die RT-er kunnen vragen aan dat probleem iets te doen. Als er iets aan te doen is, dan helpt dat heel snel. Binnen drie sessies zie je dan al enorme verbetering.

    Zo'n afspraak kun je ook maken met zo'n RT-er en daarmee kun je de kosten ook beperken. Spreek bijvoorbeeld 5 sessies af. Als het tot helemaal niks leidt (dat kan ook), dan stop je. Het is dan ook redelijk om aan te nemen dat vmbo met eventueel leerwegondersteuning een goede plek is voor je dochter.

    Is er duidelijk vooruitgang, dan ga je door zolang het helpt en zolang je portemonnee dat toestaat. Alle kans dat de scores dan ook veranderen (al zal het geen havo score worden).

  • malena

    Dank je wel

    Ik heb aan jouw antwoord meer dan de antwoorden van school,hier heb ik tenminste wat aan.

    Wat je zegt daar kan ik me wel in vinden,al blijft het probleem dat ze niet lekker in dr vel zit,voor ons is dat belangrijker dan d'r cijfers.

    Ik ga zeker op de site kijken die je gaf,ik had daar zelf nog niet aangedacht om een andere RT-er erbij te zoeken.

    Hopelijk helpt dit en kan ze gewoon door.

    Malena

  • chantal

    Hoi Melena

    Als het probleem is dat ze zich ook niet lekker in dr vel voelt zitten. Dan kun je misschien ook eens contact op neme met bureaujeugdzorg bij jou in de beurt of met de schoolarts.

    Groetjes chantal

  • malena

    Ik heb al uitgebreid gepraat met m'n huisarts,t schijnt dat als kinderen zich druk maken of wat dan ook dat ze dan snel buikpijn klachten krijgen.

    Wie beweert dat kinderen opvoeden makkelijk is heeft het echt mis haha.

    Ze is gewoon een super zacht kind,maar gelukkig wel 1 met zelf vertrouwen,daar ligt het niet aan ;)

    Er zit bij mij in de buurt een RT-er,

    ik ga zeker contact opnemen,want bijles in de klas werkt gewoon niet bij haar.

    bedankt in ieder geval weer chantal :-)

    Malena