kleuter....

  • sandra

    Hallo,

    mijn dochter gaat in November naar groep 1. Ik heb gehoord dat er tegenwoordig de kleuters ook een cito toets krijgen.En dat ze regelmatig getest worden. Is dit waar?

    In mijn tijd was het gewoon lekker spelen en genieten van je kleutertijd. Eerlijk gezegd als dit waar is dan vind ik het wel sneu. Een kind moet ook een kind zijn.

    groet

  • Marjon

    Ja het kan zijn dat jouw kind getoetst wordt. Op veel scholen is dat het begin van het leerling volg systeem. Die toets wordt 1 of twee keer per jaar afgenomen. Niet alle scholen doen dit vanaf groep 1 trouwens.

    En de rest van de tijd kunnen ze gewoon blijven spelen en genieten van de kleutertijd. En inderdaad voor sommige kinderen is het sneu en anderen vinden het machtig interessant om te doen.

  • mirjam

    Op heel veel scholen worden kleuters tegenwoordig al getoetst en krijgen in groep 2 zelfs een rapport.

    Ik vind het ook overdreven, maar de kinderen schijnen tegenwoordig al helemaal “klaargestoomd” voor groep 3 te moeten zijn (ze kunnen nog lang genoeg leren).

    Het is ook geen kleuterschool meer, maar basisschool.

  • ZZ

    En waarom ze ‘ getoetst ’ worden is mij een raadsel. Wanneer ze na 8 jaar van de basisschool komen weten ze nóg niks! Wellicht is het toetsen bedoeld voor de leraren, maar veel doen die er ook niet mee. Maak je in ieder geval (de eerste twee jaar) niet te druk over deze zg. toetsen, ze zeggen helemaal niets over het kunnen van jouw kind. Want je kind hóeft nog helemaal niks te kunnen in groep 1. Je mag haar zelfs nog thuis houden tot ze op haar vijfde leerplichtig wordt.

  • Ginny

    “Op heel veel scholen worden kleuters tegenwoordig al getoetst en krijgen in groep 2 zelfs een rapport.”

    Dat is niet nieuw. Ik heb ook nog kleuterrapporten van mijzelf, daarin staat iets over hoe ik in m'n vel zat, wat ik wel en niet leuk vond, maar er stond ook wel een weergave van mijn ontwikkeling. Ik ging trouwens naar de 1e klas in 1983.

    Het is, denk ik, als ouder ook wel prettig om dit soort dingen te weten. Je kan het natuurlijk iedere dag aan de juf of meester vragen, maar 2 of 3 keer per jaar wordt het dus op schrift gesteld.

    Tijdens een jaar maakt de juf/ meester voor elke kleuter een klein dossiertje (net als in hogere klassen), met daarin b.v. tekeningen, werkjes, aantekeningen, maar soms ook observatielijsten die de leerkracht een paar keer per jaar kan invullen.

    De leerkracht houdt dit bij zodat hij/ zij beter overzicht kan houden en om de belangrijke dingen beter te onthouden.

    In de kleuterklassen worden inderdaad ook toetsen afgenomen (ongeveer 2 keer per jaar). Niet alle scholen doen dit, er zijn ook scholen die helemaal geen toetsen van het CITO afnemen, maar een eigen methode hebben om de leerresultaten te registreren.

    Er wordt bijvoorbeeld een toets afgenomen waarbij de kinderen uit 4 plaatjes mogen kiezen welk woord is genoemd (b.v. “kleur het jongetje dat OP de fiets zit” of “kleur de dierenarts”). Ook is er een toets waarbij het kind dan b.v. het plaatje moet kleuren dat als volgende in de reeks past (b.v. reeks van 4 flessen oplopend in grootte; welke fles komt daarna).

  • saskia

    Toetsen heeft altijd een doel. Vooral in wijken waar kinderen wonen met een ( taal) achterstand. De gegevens hierdoor verkregen kunnen gebruikt worden om het kind doelgericht meer aandacht tegeven, zodat het op een aanvaardbaar niveau komt. Voor mensen uit niet achterstandwijken is deze werkwijze vaak moeilijk te begrijpen. Neem van mij aan, dat het moeilijk communiceren is met kinderen, die heeeeeeeeeeeeel weinig Nederlands tot hun beschikking hebben. Deze achterstand moet zo snel mogelijk in kaart gebracht worden. Er zijn al diverse Voor-Vroegschoolse Educatieprogramma's, die wel hun vruchten afwerpen.

    De toets hierboven beschreven, waar het kind een plaatje moet onderstrepen, is gebaseerd op voor bereidend lezen. etc. Het is natuurlijk wel de bedoeling, dat er wat met de testresultaten gebeurt!