“Op heel veel scholen worden kleuters tegenwoordig al getoetst en krijgen in groep 2 zelfs een rapport.”
Dat is niet nieuw. Ik heb ook nog kleuterrapporten van mijzelf, daarin staat iets over hoe ik in m'n vel zat, wat ik wel en niet leuk vond, maar er stond ook wel een weergave van mijn ontwikkeling. Ik ging trouwens naar de 1e klas in 1983.
Het is, denk ik, als ouder ook wel prettig om dit soort dingen te weten. Je kan het natuurlijk iedere dag aan de juf of meester vragen, maar 2 of 3 keer per jaar wordt het dus op schrift gesteld.
Tijdens een jaar maakt de juf/ meester voor elke kleuter een klein dossiertje (net als in hogere klassen), met daarin b.v. tekeningen, werkjes, aantekeningen, maar soms ook observatielijsten die de leerkracht een paar keer per jaar kan invullen.
De leerkracht houdt dit bij zodat hij/ zij beter overzicht kan houden en om de belangrijke dingen beter te onthouden.
In de kleuterklassen worden inderdaad ook toetsen afgenomen (ongeveer 2 keer per jaar). Niet alle scholen doen dit, er zijn ook scholen die helemaal geen toetsen van het CITO afnemen, maar een eigen methode hebben om de leerresultaten te registreren.
Er wordt bijvoorbeeld een toets afgenomen waarbij de kinderen uit 4 plaatjes mogen kiezen welk woord is genoemd (b.v. “kleur het jongetje dat OP de fiets zit” of “kleur de dierenarts”). Ook is er een toets waarbij het kind dan b.v. het plaatje moet kleuren dat als volgende in de reeks past (b.v. reeks van 4 flessen oplopend in grootte; welke fles komt daarna).