zittenblijven in groep 2

• Angela

Mijn zoontje is een Oktober kind en hij zou volgens de juf eerst wel naar groep 3 kunnen gaan maar nu op het laatste moment is er besloten dat hij toch niet rijp genoeg is voor groep 3. Hij is zwak op sociaal emotioneel gebied.

Ik ben daar niet mee eens ook omdat er al die tijd gezegd is dat hij dat wel aankan en plotseling is het verhaal helemaal omgedraaid en ik vind alles niet meer zo geloofwaardig. Ondertussen heb ik veel gelezen op het internet en ik heb ook begrepen dat de school het laatste woord heeft dus een andere school zoeken zou dan het enige oplossing kunnen zijn maar de leerkracht heeft mij van te voren gewaarschuwd dat weinig tot geen school een ander kind gaat accepteren tegen het advies van de oude school in.

En inderdaad, ik heb een aantal scholen in de buurt gesproken en geen enkele school wil hem die kans geven om hem in groep 3 toe te laten. Het jammere vind ik dat al die scholen alleen gaan praten/informeren bij de huidige school maar ze kijken niet zelf naar het kind. Ik had graag gewild dat er een onpartijdig iemand nogmaals naar hem gaat kijken ipv alleen het verhaal van de huidig school over te nemen.

Als ouder voel ik zo machteloos…. nu is het me dus nog niet gelukt om mijn kind in een ander school te plaatsen en mijn kind moet dus in groep 2 blijven. Ik vind het doodzonde want hij is er echt aan toe om te leren lezen en hij kan zelfs ook alle letters van het alfabet en kan ook al een beetje lezen.

Ik had zelf graag een onafhankelijke test gewild maar het is allemaal niet meer te regelen voor de zomervakantie.

Weet iemand of ik nog iets kan doen ??

Het hele gedoe vind ik erg naar, de leerkracht zegt al die tijd dat het niet zittenblijven is omdat het om een kleutergroep gaat maar in het interne rapport van de school praten ze wel over een “verlengde schoolloopbaan”.

Nou in mijn ogen is dat dus wel degelijk zittenblijven.

• jk

Hallo Angela

Lees hier eens http://www.prikpagina.nl/read.php?f=8&i=21780&t=21780

Of gebruik de zoek functie, typ langer kleuteren of zitten blijven en zoek op alle data dan komt er wel iets voor de dag.

• Jan

En de trein met vele wagonladingen generalisaties dendert maar door. Aan het stuur bevindt zich machinist JK, die het maar niet kan laten om de inhoud her en der op dit forum te kieperen. Het wachten is op het moment, dat de zaak eens ontspoort. Lang zal dat niet meer duren, de machinist is immers reeds gederailleerd.

• M Lavell

Ja, het is zittenblijven.

Zie http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren2.htm

De minister heeft onlangs heel helder uitgelegd waarom zittenblijven in het bo niet de bedoeling is:

“Voornoemde eis is gesteld om te garanderen dat er voor elke basisschoolleerling recht is op voortgezet onderwijs. Daaronder versta ik ook afgerond voortgezet onderwijs dat afgesloten wordt met een basiskwalificatie. Het basisonderwijs is tenslotte basisonderwijs en geen eindonderwijs. Voorkomen moet worden dat een kind zo lang in het basisonderwijs blijft “hangen” dat na het verlaten van dat onderwijs de leerplichtige periode grotendeels voorbij is. ”

( http://www.minocw.nl/documenten/brief2k-2005-doc-51025a.pdf Kamerstuk 29 800 VIII, nr. 257 pag. 6 derde alinea.)

Ik denk dat je met deze tekst in de hand (de minister zegt het zelf) kunt eisen dat je kind toch doorgaat. Het probleem is dat je daarvoor vermoedelijk voor naar de rechter zult moeten.

• Angela

Dank voor de reacties. Zelf vind ik ook dat het zittenblijven is. En zelf vind ik het totaal onnodig om in een kleutergroep te blijvenzitten. Op enkele uitzondering na natuurlijk maar over het algemeen moeten kinderen gewoon over kunnen gaan in de kleutergroepen.

Ik heb uiteraard ook al het een en ander op het forum van ouders.nl gelezen en ik

heb heel veel gehad aan de stukken die Miriam Lavell in dit Forum en ook in andere websites heeft gepubliceerd. Heel erg bedankt.

Het is zo ontzettend jammer dat scholen er anders overdenken. Schijnbaar hebben

zij juist de voorkeur om kinderen achter te houden. Zogenaamd dat dat het beste is voor het kind. Volgens mij is het gewoon eigen belang.

Maar om nu nou naar de rechter te stappen om mijn gelijk te halen ????

Dat zie ik niet zo zitten.

• M Lavell

Ja, dat kan ik me voorstellen. Zotte figuur ook, naar de rechter om het recht op onderwijs van je kind bij een school te bevechten. Tegelijkertijd is dat ook het probleem. Scholen gokken erop dat je dat niet zult doen.

• Ginny

Jouw kind is een oktoberkind, dus eigenlijk is hier, volgens mij, helemaal geen sprake van een verlengde kleuterperiode, want hij heeft de volledige kleuterperiode (2 jaar) nog niet volledig afgerond (geldt in dit geval dat wetsartikel dan wel?).

Al klopt het natuurlijk niet dat school in eerdere gesprekken steeds positief was over de overgang naar groep 3 en nu niet meer.

Natuurlijk hoor je als school naar het kind zelf te kijken, sommige oktoberkinderen zijn al wel toe aan groep 3, terwijl sommige juli-kinderen dat nog niet zijn aan het eind van groep 2. Meestal heb je het dan over de sociaal-emotionele kant.

Ik ken jouw kind niet, dus daar kan ik niks over zeggen.

Jij bent het niet met de school eens, maar het lijkt erop dat de school het laatste woord heeft (vooral omdat andere scholen hem niet aannemen). Ik denk dat het er niet gezelliger op wordt als je naar de rechter stapt, dus ik zou kijken hoe je nu verder gaat met deze school

Ik zou om te beginnen vragen op welke manier ze jouw kind gaan begeleiden, zodat hij ook dit “extra” kleuterjaar uitgedaagd wordt op zijn eigen niveau en hoe ze er vervolgens mee omgaan als hij daarna wel in groep 3 komt en wellicht dan al kan lezen.

Spreek ook geregeld met de leerkracht af om e.e.a. te evalueren.

Als je het prettig vind, kan je deze afspraken laten vastleggen.

Zoek samen met school hoe je deze negatieve afsluiting van een schooljaar kan omzetten in een (voor je kind) positief begin van het volgende schooljaar.

Succes!

• M Lavell

Ginny, lees die links even. En die tekst van de minister die ik gaf.

Scholen hebben op dit punt niet het laatste woord. Scholen moeten zich net als iedereen aan de wet houden.

• Ginny

Je hebt gelijk, had ik nog niet gedaan…. Nu wel.

Maar dan nog vraag ik me af of het verstandig is om naar de rechter te stappen.

Het kind zit sowieso nog een jaar op deze school, is het dan niet verstandiger om het met de school proberen op te lossen?

Bovendien heb ik nu meerdere malen meegemaakt dat een kind wel overgegaan is (1x groep 5-6, 2x groep 2-3) (waarvan die 1x doordat ouders het kind naar een andere school deden, andere 2 keren hebben de leerkrachten het kind het voordeel van de twijfel gegeven), waarbij de kinderen in een later stadium alsnog een klas over hebben gedaan omdat ze toch te jong bleken/ de leerstof niet aankonden.

Volgens mij is het voor een kind veel schadelijker om niet mee te kunnen komen en dan op een later tijdstip alsnog te blijven zitten.

Dat hoeft hier niet het geval te zijn en het is natuurlijk heel vreemd dat de school pas op het allerlaatste moment ineens aangeeft dat ze denken dat het kind er niet aan toe is.

Over 1 ding in het artikel wil ik nog wel iets kwijt. Er staat dat bij de aanmelding voor het voortgezet onderwijs dan te zien is dat het kind ooit is blijven zitten. Ja, dat klopt, maar gelukkig vul je op die formulieren (op die van ons in ieder geval) ook in in welke klas dat is en kan je er eventueel ook nog iets bijschrijven.

Voor zover ik weet zien middelbare scholen een verlengde kleutertijd (ik blijf het toch maar even zo noemen, want dat doen die m.o.-scholen ook) niet als “blijven zitten”.

Middelbare scholen kijken (voor zover ik na 2 jaar groep 8 weet) naar 3 dingen: het advies van de basisschool, de wens van de ouders en de CITO-score. Mochten er grote verschillen zijn, nemen ze contact op met basisschool en ouders.

Sommige scholen (VMBO meestal) laten aanstaande brugklassers ook een instaptoets maken.

• M Lavell

“Maar dan nog vraag ik me af of het verstandig is om naar de rechter te stappen.”

Nee, natuurlijk niet. Niemad wil dat ook. Maar als de school zich via de goedwillende weg niet aan de wet wil houden, dan kun je eigenlijk niet anders. Hoe vervelend dat ook is. Dan hoef je je ook niet schuldig te voelen over je stap naar de rechter. De school zou zich moeten schamen voor zoveel eigenwijsheid.

“Voor zover ik weet zien middelbare scholen een verlengde kleutertijd (ik blijf het toch maar even zo noemen, want dat doen die m.o.-scholen ook) niet als ”blijven zitten“.”

Wel. Zie de tekst van de minister. De bedoeling is om voor je achttiende een startkwalificatie te halen. Vo scholen zijn verplicht leerlingen op die haalbaarheid te selecteren, wat de mening van de basisschool ook is. Hoe ouder je bent (zittenblijver) hoe moeilijker dat wordt (je kunt zeker niet nog eens zittenblijven) dus hoe lager je toelating op het vo (in de hoop dat het dan zo makkelijk is dat je zeker niet blijft zitten).

“Bovendien heb ik nu meerdere malen meegemaakt dat een kind wel overgegaan is (1x groep 5-6, 2x groep 2-3) (waarvan die 1x doordat ouders het kind naar een andere school deden, andere 2 keren hebben de leerkrachten het kind het voordeel van de twijfel gegeven), waarbij de kinderen in een later stadium alsnog een klas over hebben gedaan omdat ze toch te jong bleken/ de leerstof niet aankonden. ”

Het is flauwekul. Zittenblijven dient nergens toe in het basisonderwijs. Het is geen eindonderwijs en het vervolgonderwijs sluit hoe dan ook aan, ook als niet verder bent gekomen dan het niveau van groep 6.

Bovendien is de werkelijkheid omgekeerd. Zie de analyse van Cito van de eindcijfers van het afgelopen jaar. Zittenblijvers (de oudste leerlingen) scoren het allerslechtst. De jongste leerlingen scoren het best. Zittenblijven levert geen verbetering van het niveau op, maar wel een achterstand van een jaar.