Het onderwijs met gebruik van dwang en straf ontneemt een kind de gelegenheid om op een evenwichtige manier volwassen te worden. Hierin kan een van de oorzaken gevonden worden van de voortschrijdende infantilisering van de samenleving.
Het gevolg is een samenleving waarin wele volwassenen zijn blijven hangen in de kleuterschoolfase. Vele reacties op dit prikbord getuigen hiervan. Spijtig vindt ik dat wel want het haalt de waarde die een prikbord kan hebben ver onderuit.
Maar alle ellende ten spijt, dit prikbord is een openbare plaats en ik behoud me het recht voor hier te posten wanneer ik dat wenselijk acht. Dit oordeel mijnerzijds wordt door mijzelf gevormd op basis van eigen overwegingen en kan en zal op geen enkele wijze afhangen van de welhaast agressieve overdraagzaamheid van sommige medegebruikers van dit prikbord.
Alles bij elkaar gaat het onfatsoen van sommigen mij hier wel te ver om het nog acceptabel te vinden. Men scheldt en minacht zonder dat daarvoor aanleiding gegeven werd. Ik kan me voorstellen dat mensen die eens op dit prikbord kijken besluiten om maar niets te posten om zichzelf reacties, zoals aan mij gegeven zijn, te vermijden. Dit acht ik onacceptabel.
Ondanks het feit dat ik van mening ben dat dwang en straf in het onderwijs contraproductief zijn aan het doel van onderwijs, denk ik dat dwang en straf in de sociale omgang op enig moment het laatste redmiddel is om de samenleving te beschermen tegen wat men a-socialen zou moeten noemen.
Het voorgaande overwegend zal ik de webmaster informeren over mijn bevindingen op dit prikbord. Ik zal hem verzoeken om in de topics die ik geplaatst heb te lezen en verzoeken te overwegen om enkele deelnemers die niet beter weten dan “schelden en tieren”, te waarschuwen of te verwijderen.
met vriendelijke groet
Jos