Sudbury Valley School

  • Jos van der Sterre

    Voor iederen die hier zo “afwijzend” reageerde op mijn stellingen over onderwijs zonder dwang en straf is het mischien interesant om het boekje “De vrijheid van Sudbury Valley School” te lezen.

    Onderwijs zonder dwang en straf wordt daar al 35 jaar in de praktijk gebracht, met goede resultaten. Niet dat er met diploma's wordt gewerkt, maar de leerlingen vinden wel allemaal een goede plek in de maatschappij. Ook geen enkel kind dat door wil studeren heeft problemen om aangenomen te worden op een universiteit; sterker nog, de leerlingen van deze school zijn geliefd als leerling op de universiteiten. Alle leerlingen van deze school worden aangenomen op de vervolg-opleiding die hun eerste keuze was.

    Vooral sociaal-emotioneel is er voor de leerlingen grote winst, door dit onderwijs zonder dwang.

    citaat van een leerling:

    “Ik werd minder verlegen, werd zekerder van mezelf in de zin van kunnen beslissen wat goed voor me was. Ik weet niet hoe het gebeurt. Het gebeurt omdat je de vrijheid krijgt om je zelf te vinden”.

    groetjes Jos

    Teken de petities !

    www.vrijwaardingsschool.nl

    brede maatschappelijke beweging voor onderwijsverbetering

    emailgroep:

    http://groups.yahoo.com/group/vrijwaardingsschool

    — voor zover dit schrijfsel spel - of andere taalfouten bevat , moeten deze azls gecorrigeerd beschouwd worden —-

  • Jan

    En het gedram gáát maar door…. Karakteriserend voor iemand die gewend is in alles zijn te krijgen. Maar ach, holle vaten klinken het hardst. Maar ook: in een leeg hoofd kun je veel water gieten.

  • Chris

    Ben dit gezeur zoooo zat.

    Het is nu wel eens klaar. Voor een deel van de leerlingen werkt het voor een deel niet. Laten we het weer eens ergens anders over hebben.

  • Pat

    Jij moet in je leven wel heel veel gedwongen en heel hard gestraft geweest zijn om zo door te blijven drammen. Kunnen we het nu eens over normale dingen hebben. Je dwingt de mensen hier om naar een ander forum te verhuizen, want er wordt over niets anders meer gezeurd dan over jouw visie, waar je toch al 10 handtekeningen voor hebt. Naar je eigen motto: straf ons niet langer door ons te dwingen je gezeur te lezen.

    Pat

  • jk

    Er houdt niemand een pistool op je hoofd, als je het niet wil lezen dan sla je het over.

    Ik ben het ook niet met Jos eens maar hij mag net zo goed als ieder ander zijn eigen mening hebben.

  • Pat

    Daar ben ik het wel mee eens JK en ik heb al een hele tijd niet meer gereageerd(ook niet meer gelezen trouwens) maar teveel is teveel dacht ik zo.

    Je kan zo in het oneindige blijven doorzeuren, zolang Jos maar gelijk krijgt. Iedereen heeft recht van spreken, maar er zijn grenzen aan alles en aan de reacties te zien zijn deze grenzen reeds lang overschreden. De kwaliteit van dit forum gaat er echt niet op vooruit met dat eeuwige gedram van een meneer die denkt de wijsheid in pacht te hebben.

    Pat

  • ZZ

    Weet je, misschien gaat het Jos helemaal niet om zijn onderwijssysteem, maar om de reacties die hij hier krijgt.

    Dus; niet meer reageren, houd het vanzelf op.

  • Natasja

    Beste Jos,

    Ik volg de laatste tijd enigszins je postings.

    Ik kan begrijpen dat je de manier van onderwijzen die op de meeste scholen plaats vindt niet ziet zitten. Alleen begrijp ik jouw manier van actie voeren hiertegen niet helemaal. (Ik begrijp de reacties op je berichten ook niet……..als men het niet met je eens is, kan men ook je berichten negeren of op een meer beschaafde manier reageren).

    Ik heb het boek over de Sudbury Valley School thuis en heb het deels gelezen. Het is een boek dat ook wordt aangeraden door mensen van Iederwijs. Ben jij overigens bekend met Iederwijs? Ik denk dat deze ‘scholen’ wellicht aansluiten bij jouw ideeën. Hoewel ik zelf deze vorm van onderwijs niet echt zie zitten, vind ik een aantal ideeën hiervan wel interessant evenals een aantal elementen van het nieuwe leren/natuurlijk leren.

    Als je zo graag een vrijwaardingsschool wilt, dan richt je die toch gewoon op? Nederland kent immers een vrijheid van onderwijs. Op die manier kun je je energie daarop richten in plaats van te posten op een prikbord waar je enkel ergernis opwekt.

  • Pat

    Nou Jos, dat is inderdaad nog eens een idee. Gedaan met nutteloos energie verspillen, eindelijk weer een reden om voor te leven. Maar ja, als je maar 10 handtekeningen verzameld krijgt, hoe geraak je dan aan een school vol kinderen…

    Pat

  • Jos van der Sterre

    Hoi Natasja,

    1 ik ken Iederwijs, maar die zijn er geen in de buurt

    2 mijn kids zitten op Eigenwijs; een basisdemocratieschool - geen dwang en geen straf dus, enkel afspraken. De toekomst van deze school is zolang ik hem ken onzeker en wettelijk gezien is het niet eens een school.

    3 De reden om actie te voeren zoals ik doe is gelegen in het feit dat er de laatste jaren een toenemende druk op ouders en kinderen gezet wordt. De basis van deze druk ligt in de wetgeving en daarom voer ik actie op het gebied van wetgeving.

    De jongste ontwikkeling ( de laatste maanden) is iets positiever; enigzins meer ruimte voor de Iederwijsscholen of “alternatieve leervormen” en meer ruimte voor individualisering. Mischien (en ik relativeer mezelf heus wel) mede vanwege emails etc van mijn zijde aan het inovatieplatform, de Taskforce Jeugdbeleid en aanverwanten. Menige Iederwijsschool wordt nog door de inspectie afgekeurd, wat voor de ouders weer leerplichtzaken bij de rechter oplevert en ook voor de kinderen als ze 12 of ouder zijn.

    5 Ik heb uitgesproken ideeen over wat scholen zouden behoren te zijn in onze samenleving. Ik ben van mening dat het hele idee over scholen het beste ‘opnieuw’ bedacht zou moeten worden. Belangrijke aspecten met betrekking tot samenhang in de samenleving zouden daarin geintegeerd kunnen en moeten worden. Het gaat te ver om daar nu dieper op in te gaan en heb in overweging hierover een boek te schrijven. Als het meezit komt dat er wel de komende jaren tussen een ander boek en een studie rechten door.

    6 Voor het oprichten van scholen heb ik meer medestanders nodig dan waar ik nu over beschik en bovendien veel meer geld. Maar wat niet is kan nog komen.

    Dank je voor je reactie Natasja, ik was er aangenaam door verrast!

    groet

    Jos