Voor iederen die hier zo “afwijzend” reageerde op mijn stellingen over onderwijs zonder dwang en straf is het mischien interesant om het boekje “De vrijheid van Sudbury Valley School” te lezen.
Onderwijs zonder dwang en straf wordt daar al 35 jaar in de praktijk gebracht, met goede resultaten. Niet dat er met diploma's wordt gewerkt, maar de leerlingen vinden wel allemaal een goede plek in de maatschappij. Ook geen enkel kind dat door wil studeren heeft problemen om aangenomen te worden op een universiteit; sterker nog, de leerlingen van deze school zijn geliefd als leerling op de universiteiten. Alle leerlingen van deze school worden aangenomen op de vervolg-opleiding die hun eerste keuze was.
Vooral sociaal-emotioneel is er voor de leerlingen grote winst, door dit onderwijs zonder dwang.
citaat van een leerling:
“Ik werd minder verlegen, werd zekerder van mezelf in de zin van kunnen beslissen wat goed voor me was. Ik weet niet hoe het gebeurt. Het gebeurt omdat je de vrijheid krijgt om je zelf te vinden”.
groetjes Jos
Teken de petities !
www.vrijwaardingsschool.nl
brede maatschappelijke beweging voor onderwijsverbetering
emailgroep:
http://groups.yahoo.com/group/vrijwaardingsschool
— voor zover dit schrijfsel spel - of andere taalfouten bevat , moeten deze azls gecorrigeerd beschouwd worden —-