Los van alle persoonlijke meningen en pedagogische bespiegelingen die je hierover kunt geven, is er een hele praktische reden om leerlingen niet te laten doubleren in het basisonderwijs
De minister van onderwijs formuleert de verantwoording voor dwingende wetgeving over de berking van het aantal jaren (8 jaar) in het basisonderwijs zo:
“Voornoemde eis is gesteld om te garanderen dat er voor elke basisschoolleerling recht is op voortgezet onderwijs. Daaronder versta ik ook afgerond voortgezet onderwijs dat afgesloten wordt met een basiskwalificatie. Het basisonderwijs is tenslotte basisonderwijs en geen eindonderwijs. Voorkomen moet worden dat een kind zo lang in het basisonderwijs blijft “hangen†dat na het verlaten van dat onderwijs de leerplichtige periode grotendeels voorbij is. ”
(http://www.minocw.nl/documenten/brief2k-2005-doc-51025a.pdf. Kamerstuk 29 800 VIII, nr. 257 pag. 6 derde alinea.)
Uit deze verantwoording kun je bovendien afleiden dat ononderbroken doorstromen in 8 jaar, vooral belangrijk is voor leerlingen die zich niet al te snel ontwikkelen. Zij lopen de meeste kans nog eens te blijven zitten in het vo. Bovendien is de kortste weg naar een startkwalificatie een havo diploma. Juist deze leerlingen zijn aangewezen op de langere weg van vmbo naar mbo.
Ze hebben dus alle tijd voor hun 18e nodig.