vraagje mbt cito en uitslag

  • hed

    Ik heb een vraag mbt de cito.

    Kinderen doen op school de cito.

    Hebben ouders recht op inzage of het horen van de eindresultaten hiervan?

    Of kan/mag de school ervoor kiezen om te zeggen; we zeggen tegen niemand hoe ze gemaakt zijn ?

  • mieke

    Er is een leerling rapport dat U als ouder hoort te krijgen.

    Dit kan gebruikt bij aanmelding voor het VO

    Eeen school MOET de ouders van de uitslag op de hoogte stellen.

  • hed

    Het gaat niet om de eindcito, maar om de cito van groep 2.

    Er word nu gezegd van we doen er niks mee (waarbij ik me dan afvraag; waarom groep 2 dan wel de cito laten maken ) en dus zeggen we niet hoe het gemaakt is.

  • M Lavell

    Toch heb je recht op inzage, zelfs een kopie (afschrift) van het hele dossier.

    De school mag niks voor je verzwijgen.

    Je kunt het schriftelijk opvragen.

    Voorbeeldbrief:

    Geachte ,

    Met verwijzing naar artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens wil ik graag binnen 4 weken een afschrift van de gegevens die u van mijn beheert. Ik verzoek u ook inlichtingen te verstrekken over het doel van de verwerking(en), de ontvangers van de gegevens en over de herkomst van de gegevens.

    Als u met het oog op de vaststelling van mijn identiteit behoefte heeft aan een kopie van een rijbewijs, paspoort of ander identiteitsbewijs, ben ik bereid u deze te verstrekken.

    Hoogachtend,

  • hed

    heeeeeeel erg dank je wel !!!

  • mieke

    Dan krijg je een ander verhaal

    Op school zal het leerlingvolgsysteem van CITO gebruikt worden, om de leerontwikkeling van het kind te volgen

    In de groepen 1-2 worden Cito, taal , ruimte en tijd en ordenen afgenomen

    Dus Uw kind moet al een aantal keren getoetst zijn.

    De toetsen worden 2x per jaar afgenomen om te kijken hoe de ontwikkeling is.

    Tijdens de 10 minuten gesprekken kunnen ze U van de resultaten op de hoogte brengen.Ik zeg kunnen omdat het vaak niet gebruikelijk is. Natuurlijk kunt U de brief schrijven die Lavell voorstelt, ik vind dat te hoogdravend. Gewoon naar het beleid inzake de CITO vragen, lijkt me een beter idee. Vaak worden de kleutertoetsen niet met ouders besproken, maar geven ze de leerkracht een beeld waar er tekorten zijn.

  • Chris

    Eerste even vragen op een vriendelijke toon bij de directeur of iemand met een functie boven gewone leerkracht. Als je dan als antwoord krijgt nee we geven je het niet is de brief de volgende stap.

    De meeste scholen kunnen het wel hebben als je een keer op de strepen gaat staan maar er zijn erbij die later een soort wraak gaan uitvoeren op je via je kind.

    Plus het is veel netter als je het eerst even lief vraagt. Ik denk dat je dat al gedaan hebt trouwens maar toch.

    Groeten

  • hed

    de afgelopen keren dat de cito afgenomen is, is het eindresultaat tijdens de 1o-minuten gesprekken, WEL verteld.

    vandaar dat ik het wat vreemd vind dat ze dat deze keer niet willen doen.

  • mieke

    Dan kan je het daarop spelen, en vragen waarom nu niet en toen wel.

    Je kan dan in je gesprek meenemen dat je vindt dat je daar recht op hebt

  • Tir@m

    Mijn advies is gewoon nogmaals vragen en anders even naar de interne begeleider gaan en daar vragen. U hebt hier recht op ook al doet de school er niets mee.

    Groeten Tir@m