weer problemen op school?

  • Rebekka

    Ik kreeg per post vandaag weer een brief van school. Een uitnodiging voor een gesprek. Ik zal een stukje citeren:

    “Naar aanleiding van bevindingen van de klassenobservatie hebben wij ook het functioneren van uw zoon in de commissie van begeleiding ((wat is dat???)) besproken. De CVB heeft een éénsluitend oordeel en advies over een eventueel voorgezet verblijf van uw zoon op onze school geformuleerd.Dit willen we meenemen in het gesprek”

    Een paar maanden geleden moest ik ook op school komen. ze hebben me toen gegarandeerd dat onze zoon echt op die school mocht blijven, maar ik begin nu te twijfelen na dit schrijven.

    Wat denken jullie als je dit zo leest? Ik moest het overigens een paar keer opnieuw lezen om te begrijpen wat hij nou eigenlijk schreef.

  • Peerke

    Als ze het al schrijven, dan willen ze het vastleggen en willen ze hem waarschijnlijk wegwerken. Anders praten ze normaal met mensen. In die brief staat juridische taal. Mondeling dragen ze iets anders over dan nu schriftelijk; straks gaan ze glashard liegen. Neem een goede advocaat. Zeg en schrijf niks zomaar meer, maar communiceer alles via de advocaat.

  • Rebekka

    ik heb hier eerder voor gestaan… helaas is het ook zo, dat je als je het op die manier speelt je de school ook op de achterste poten hebt. Als ze onze zoon van school af willen hebben, krijgen ze dat juridisch zo voor elkaar, helaas…. Dat is het probleem van een kind met een handicap hebben. (autist) Een school is mega machtig in dat opzicht.

  • Jos van der Sterre

    In principe ben ik het met Peerke eens. Vertrouw de school niet! Ik zou zekere een getuige meenemen naar het gesprek en deze aantekeningen laten maken over het gesprek. Ook zou ik zo veel mogelijk schriftelijk werken. Ook het eensluidende oordeel zou ik op papier willlen ontvangen, evenals elk ander besluit dat genoemen wordt.

    Daarnaast geld ook voor jouw kind dat “niemand het recht op onderwijs mag worden ontzegd”. (Europees verdrag voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden, eerste protocol artikel 2).

    Mits jouw kind aantoonbaar niet in staat is onderwijs te ontvangen is de school waar je kind op zit verplicht om onderwijs te blijven aanbieden of er voor te zorgen dat hij hij onderwijs kan blijven ontvangen. Ze kunnen niet zomaar ineens de toegang tot het onderwijs blokkeren voor jouw kind. Ze mogen hem dan overigens ook niet uitschrijven van school als er geen andere school voor hem gevonden is.

    EVRM , eerste protocol artikel 2 geeft de goede juridische grond om elk besluit wat de school neemt, wat het wegvallen van onderwijs voor jouw kind oplevert, aan te vechten.

    sterkte Rebekka.

  • Rebekka

    je hebt bijna gelijk. Ze moeten 6 weken aktief meezoeken naar een andere school en daarna mogen ze hun handen ervan loslaten.

    (ik ken de wet erg goed wat betrefd dit soort situaties. ik heb het eerder meegemaakt en heb toen precies uitgezocht waar de rechten juridisch liggen…)

    Over het recht van onderwijs…dat staat er idd, maar er staat ook in de wet dat ieder mens recht heeft op voedsel, en toch is er volop honger in de wereld… De wet en praktijk zijn verschillende dingen.

  • Jos van der Sterre

    Het staat inderdaad in de wet en dus is dat recht er! Bovendien moeten bij alle beslissingen het belang van het kind voorop staan.

    Staat het belang van het kind voorop in deze zaak ? stelt de school haar eigen belang eerst in deze? waarom wil die school er zo van af? Hebben andere kinderen (aantoonbaar) last van jouw kind zodat de school dat kan aanvoeren of zou dat kunnen “falen” zodat de school geen echte reden meer heeft om jou kind het recht op onderwijs te ontnemen?

  • Peerke

    Goed, iedereen heeft recht op voedsel, maar toch is er honger. Maar als jij iemand bent, die keer op keer de autoriteiten daarop wijst, dan moeten ze je het toekennen. Het recht op voedsel en onderwijs heeft naast het gebrek aan beide ook bewerkstelligd, dat de de recht ook concreet is geworden.

  • Marian

    Hoi Rebekke,

    Een advocaat kost handen vol met geld. In Einhoven zit Stichting Onderwijsklachten punt NL. (even via google zoeken). Deze stichting heeft ons ondersteund en geadviseerd met een klacht tegen de school van ons kind. Deze mevrouw heeft een zeer uitgebreide website. Zeker de moeite waard om deze site te bezoeken en misschien contact te leggen. Ze is zeer kundig en geeft goede adviezen.

    Succes

    Marian

  • Rebekka

    tanx voor de tip!

    ik wil het voorlopig nog niet op de spits drijven. Als je met een advokaat komt sta je lijnrecht tegenover elkaar. De bedoeling is in principe om in overleg te blijven. (zolang mogenlijk) Misschien is het vals alarm.

    Als je nog een keer problemen hebt: stichting de ombudsman heeft mij in het verleden enorm geholpen. Die kennen de wet ook van binnen en van buiten en weten precies wat school wel en niet kan maken.

  • marjolein

    Jammer dat de site van de EVRM niet in het Nederlands beschikbbaar is. Juridische taal is al vrij heavy en dan in het Engels pffffffffff.

    Jos heb je een vertaling van die tekst in het Nederlands ?

    Marjolein