wat kunnen we doen????? SPOED

  • fatima

    Hallo,

    Misschien dat jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden van wat vragen. het volgende is namelijk het geval:

    Ik ben ouder van een kind op de basisschool en daarbij voorzitter van de ouderraad. Onze school bestaat uit 3 lokaties die sinds de fusie, een aantal jaar geleden, zijn samengevoegd. Deze 3 lokaties worden geleid door 1 algemeen directeur en 3 afzonderlijke adjunct directeuren. Het probleem is nu dat er een enorme leegloop is op hoofdzakelijk 2 lokaties waardoor 1 lokatie heeft besloten de groepen 7 en 8 te verdelen over de andere lokaties. De ouders willen dan ook dat evt. broertjes/zusjes uit de lagere groepen ook naar de school gaan waar hun broe/zus naar toe gaat.

    Hier wil de algemeen directeur niets van weten en dit wordt ook niet toegestaan. Als ouders aangeven dan naar de lokatie van hun eigen keuze over te willen stappen wordt er door de algemeen directeur aangegeven dat dit absoluut niet is toegestaan. Ook een hele andere school is niet toegestaan en de directeur geeft aan dat je daar niet zomaar naar toe kan en dat dat ook niet gebeurt.

    Het grote probleem is namelijk dat de ouders van de inkrimpende lokatie al menig probleem te verduren hebben gehad waarbij kinderen door leerkrachten zijn geslagen en er kinderen zijn die absoluut niet meer naar school willen door de negatieve sfeer die er hangt. Als ouderraadslid van een hele goede lokatie vind ik dit een zeer kwalijke zaak.

    Ik heb de ouders voorgesteld om al hun grieven op papier te zetten en deze te zenden aan het bestuur van de school de PCOU. Naar mijn inziens mag een directeur de ouders niet weigeren over te stappen naar 1 van de andere lokaties als daar al een kind naar toe gaat. Ook het overstappen naar een andere lokatie omdat de sfeer daar beter is mag volgens mij ook geen probleem zijn.

    Heeft iemand een idee waar ik info hierover kan vinden want de directeur is totaal niet in voor een goed gesprek.

  • Robert

    Tja, een nogal warrig verhaal (sorry). In de eerst plaat is mij onduidelijk hoe het qua lokaties precies zit. Vraag 1: welk type onderwijs is het? Openbaar of bijzonder? Ik vermoed bijzonder (PCOU) Ten tweede: de directuer heeft geen enkele bevoegdheid te bepalen of uw kind wel of niet naar een andere school gaat. Wel als u met die andere school een van de 3 lokaties van ‘zijn’ school bedoeld. Ernstig is uw beschuldiging dat er kinderen geslagen zouden zijn. De onderwijsinspectie waarschuwen en wel onmiddellijk. Bovendien de directeur en het bevoegd gezag (schoolbestuur) daar onmiddellijk van op de hoogte brengen. Tenslotte adviseer ik u zich te wenden tot de onderwijsambtenaar bij de gemeente. Die kan uw haarfijn (als het goed is) uit te doeken doen wat uw recehten zijn en welke niet. Een ander, minder openlijke, manier is het praten met een vertegenwoordiger van een politieke partij in de gemeenteraad of de wethouder onderwijszaken. Die kunnen zaken zonder namen te noemen onderzoeken en aanpakken. O ja, praat met een oppositiepartij. Die loopt altijd wat harder. U bent voorzitter van de ouderraad. Maak gebruik van uw bevoegdheden. (Ook die kunt u navragen bij de gemeente of de ondewrijsinspectie). U ben niet voor niets voorzitter. Neem uw verantwoordelijkheid.

  • angelique

    hoi,

    Nou lees mijn stuke een stuk terug want voor leuke dingen doen ze bij jullie allemaal op school..

    daar geef ik ook aan dat er bij ons veel mis is op school.

    nou doet de schoolcommissie heel veel bij ons,en wij ouders hebben een brief naar alle leerlingen en ouders gedaan dat wij een info avond eisen.

    dus ik denk dat ouders meer macht hebben dan ze denken,niet dat het nu bij ons goed is we zitten in het proces maar we hebben de hele boel nu wel op gang gekregen.

    dus laat ze hun krachten bundelen,want alleen sta je veel minder sterk.

    en wie weet kan een schoolcommissie bij jullie ook ingrijpen.

    en ik zal je wel vertellen zodra ze mijn kind slaan,laat ik me niet door een directeur vertellen wat wel en niet mag.

    laat hij zelf maar eerst de orde onder zijn leerkrachten krijgen voordat hij de ouders verteld wat ze wel en niet mogen.

    en volgens mij ben je er vrij in om over te stappen.

    dus ik zou zeggen bundel het probleem samen de ouders samen met de schoolcommissie en het bestuur ofzo,en dan kan hij er niet meer omheen.

    wij hadden al gezegd als er niets wordt gedaan gaan we in een soort van staking en houden we de kinderen thuis totdat ze met een oplossing komen.

    gelukkig zagen ze bij ons dat de nood hoog was en dat wij veel antwoordstroken van de ouders terug hadden gekregen die allemaal opheldering wilden

    dus je weet maar nooit ,misschien werkt zoiets bij jullie ook

    succes

  • Margot

    Heeft de school geen Medezeggenschapsraad (MR) want dat is de club die rechten heeft, niet de ouderraad. Zo nee, direct oprichten. Een MR is wettelijk verplicht, maar niet alle scholen houden zich daaraan. Dat is wat me nu te binnen schiet, maar ik zal nog even verder denken.

  • fatima

    Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat het een warrig verhaal is maar het is ook niet echt makkelijker uit te leggen.

    Het betreft 3 scholen in de wijk die allemaal dezelfde naam en directeur hebben en een eigen ouderraad. Natuurlijk is er al een info avond geweest op de lokatie waar de kinderen van groep 7 en 8 weg moeten. Deze kinderen worden verdeeld over de lokatie waar ik zelf aan verbonden ben en de andere lokatie. Broertjes en zusjesuit de lagere klassen van de “overplaatsende kinderen” moeten dus op hun eigen lokatie blijven. Discussie is hier niet mogelijk volgens de directeur.

    Heel grof dat er een kind geslagen is maar dit is werkelijk gebeurt. het kind (groep 3) is in zijn gezicht geslagen en het kind kon 3 dagen thuis blijven tot de juf naar een andere groep is overgeplaatst. De juf is dus niet geschorst of verwijderd van school. Overige ouders wilden hierna hun kind (eren) van school halen en ze op de lokatie waar ik aan verbonden ben, plaatsen. Hiervoor werd geen toestemming verleend door de directeur.

    het is een heel verhaal maar dit is zeker niet het enige wat er op die school plaatsvind. Kinderen die 's nachts gillend wakker worden en niet meer naar school willen door het geschreeuw en negatieve houding is daar orde van de dag.

    Ik ga zeker verder stappen ondernemen want elke dag dat kinderen met tegenzin of angst naar school gaan is er 1 teveel.

    Gr. Fatima

  • M Lavell

    De school gedraagt zich als één school met drie lokaties. Niet als drie verschillende scholen. Omdat het één school met drie lokaties is mag de algemeen directeur wel degelijk bepalen welke lokatie door de ingeschreven leerlingen bezocht wordt.

    Het gebouw is niet anders dan het klaslokaal. Als ouders mag je ook niet kiezen in welk klaslokaal je kind les krijgt.

    Het is alleen maar gevoelsmatig anders omdat de gebouwen ooit wel aparte scholen waren en misschien nog steeds andere namen op de gevel hebben. Maar dat is maar schijn uit het verleden. Met de fusie is het één school geworden.

    Wat je verhaal warrig maakt is het slaan van die leerling. Niet omdat zoiets niet voor kan komen, maar omdat het niet zoveel te maken kan hebben met het bezwaar van de verschillende lokaties en het her en der planten van kinderen uit een gezin.

    Ik neem aan dat er vooral praktische bezwaren zijn (halen, brengen, overblijven of niet, etc.). Ik zou die problemen helder verwoorden en duidelijk maken dat de school natuurlijk zelf mag kiezen waar de leerlingen les krijgen, maar dat de school juist door die vrijheid ook de verantwoordelijkheid heeft om schoolbezoek voor de leerlingen haalbaar te laten zijn. En dat laatste is niet het geval als je als ouder op twee of meer lokaties op dezelfde tijd je kinderen moet afleveren of halen.

    Dat is niet te doen. Daar zal de directeur wat op moeten verzinnen.

  • Lambert

    Inderdaad een warrig verhaal. Heb zo ook niet een antwoord, inderdaad contact opnemen met de gemeenteambtenaar. Zoek ook het internet af naar ervaring van anderen. Kijk eens op www.primaironderwijs.nu hier vinden directeuren in het onderwijs hun informatie, wellicht dat het jou ook verder helpt.

    succes.