Speciaal Onderwijs of niet?

  • Petra mv Luc 6 jr

    Beste Allemaal,

    Wij hebben jullie advies nodig:

    Onze zoon (februari 2000 geboren) zit op regulier basisonderwijs, maar kan al vanaf het begin moeilijk meekomen.

    Inmiddels is hij getest en begeleid door RT, Marant en nu door REC; verzoek om extra begeleiding mbv rugzakje is afgewezen (belangrijkste motivatie voor afwijzing: IQ-score = 71, dat is net 1 puntje teveel + onvoldoende aantoonbare sociale/medische beperkingen…).

    ADHD getest, heeft hij niet. DCD waarschijnlijk wel, hiervoor zitten we nu in het begin van de testfase en officiele diagnose moet nog gedaan worden.

    Luc doet dus al vanaf februari 2004 groep 1/2, al die tijd bij dezelfde juf.

    Hij gaat met plezier naar school en het is verder een opgewekt, vrolijk en vriendelijk manneke; sociaal in de klas en ook medeleerlingen gaan graag met hem om.

    Toch staan wij nu voor de keuze: of nog 1 jaar kleuteren of speciaal onderwijs…

    - Kleuteren geeft hem natuurlijk weinig uitdaging (gaat nu voor 3e x dezelfde dingen “leren”), hij zal 't hele jaar oudste kleuter zijn (wat doet dat met hem en zijn klasgenootjes?), maar het voordeel is wel weer de vertrouwde situatie, vriendjes na school, en reguliere onderwijsmethodes…

    - SO zijn wij nog niet zo bekend mee maar ik ga er van uit dat daar meer individuele begeleiding voor hem zal zijn, hij zal daar geen uitzondering zijn, moet er wel met schoolvervoer naartoe en vriendjes na schooltijd is dan einde verhaal…

    (wij wonen in een dorpje en de 1e SO is 15 km verderop) Ook in onze buurt wonen maar 2 kinderen van zijn leeftijd waar hij graag mee speelt; zal dat wel voldoende zijn voor hem?

    REC helpt ons met een vernieuwde aanvraag voor rugzakje (aangevuld met extra motivatie, testresultaten e medische verklaringen), maar er lijkt weinig kans op een positieve uitspraak…

    Een korte medische achtergrond: constitutioneel exceem-patientje + licht astmatisch, chronisch KNO-patientje… Deze 3 aandoeningen “vreten” al zijn energie op, waardoor hij voor de dagelijkse activiteiten zijn reserve energie moet aanspreken. Gevolg is dus continue vermoeid en een lage weerstand…

    Aan deze aandoeningen wordt hard gewerkt, maar er is geen enkele behandelmethode voor definitieve genezing voor handen.

    Wij zitten erg over hem in; zowel qua gezondheid, maar ook qua schoolkeuze!

    De meningen in onze nabije omgeving zijn gemengd en ook zijn juf kan niet met volle overtuiging haar voorkeur geven…

    Wat adviseren jullie?

    Alvast bedankt voor jullie aandacht en meedenken!

    Groetjes, Petra

  • M Lavell

    SO krijg je waarschijnlijk niet. Het alternatief is regulier onderwijs met extra reguliere begeleiding (handelplan). Dat moet sowieso, of hij blijft zitten of niet.

    Zittenblijven op zich verhelpt achterstanden of trage ontwikkeling niet. Extra onderwijsinspanning wel. Zittenblijven in de kleutergroep leidt meestal niet tot extra inspanning.

    Vooral voor leesonderwijs geldt dat zo vroeg mogelijk beginnen juist voor trage leerlingen belangrijk is. Er bestaat namelijk een ‘ideale leeftijd’ en die eindigt met een jaar of negen. Zou je een trage leerling laten blijven zitten in de kleutergroep, dan stel je feitelijk het leesonderwijs uit en heeft de trage leerling nog mindere ‘ideale tijd’ om voldoende te leren lezen dan een gewone of snelle leerling.

    Dat is dus niet handig.

    Zorg er dus voor dat hij hoe dan ook zo snel mogelijk met doelgericht leesonderwijs te maken krijgt. Het is eigenlijk niet zo heel belangrijk in welke groep dat is. Als de school er maar diep van doordrongen is dat doelgericht lees (en reken)onderwijs van belang is en dat ze hem dat gaan geven. Dat kan in theorie ook in groep 2. De vraag is of dat ook zo uitgevoerd zal worden, of dat de juf blijft hangen aan het idee dat spelen (en dus niet doelgericht leren) belangrijker is.

  • petra

    Hoi Petra,

    Ja wat een moeilijke beslissing hè.Ook wij staan dit jaar voor die keuze wonen ook in een dorp en so is ook 12 km verderop.

    Mijn dochter zit in groep 3 en heeft 1 jaar extra gekleuterd.

    Onze dochter is verder gezond en heeft geen sociaal emotioneel probleem alleen een leerprobleem dus komt niet in aanmerking voor rugzakje.

    De school heeft nu aangegeven dat het voor haar toch wel moeilijk gaat worden en opachter raakt dus de begeleiding word voor hun steeds moeilijker.

    Ook word voor onze dochter het pakketje eigen werk steeds groter en hiermee ook de bevestiging dat zij het niet kan. Zij zit in een hele fijne klas van 22 kinderen en gaat met veel plezier naar school. Voor ons toch een reden om een op het so te kijken. Dat heb ik dus gedaan vorige maand en het gaf mij toch een goed gevoel,het aanbod van lesmateriaal e.d is daar veel groter en ze leren daar op niveau.Dus niet meer op tenen lopen enz. Dat sprak mij heel erg aan.

    Natuurlijk is er dan onze zorg van het busje en het haar uit haar sociale omgeving trekken (vriendinnen enz) Ik ben met mijn dochter gaan praten en haar verteld dat ik was geweest op die school. In eerste instantie was dit een drama,zodra ik erover begon begon zij hartverscheurend te huilen. Nadat wij samen een heerlijk potje huilen achterde rug hadden ben ik met haar op de site gaan kijken van die school.

    Daar stonden foto`s e.d op,zij werd ineens heel enthousiast en ook kwam er toch wel uit hoe moeilijk zij het vond op haar huidige school.

    Inmiddels zijn wij een maand verder en het vervelende is dat zij opnieuw getest moet worden voordat zij aangemeld mag worden dus voor ons is het af wachten.

    Maar bij onze dochter is er blijkbaar een last van haar schouders gegaan want ze is nog niet op die school geweest maar kijkt er wel naar uit. Dat maakte voor ons de beslissing makkelijker. We laten haar natuurlijk haar hier op de sportclubjes dus met de vriendinnnen komt het vast wel goed. En natuurlijk maakt zij nieuwe vriendinnen op de nieuwe school.

    Het is een lang verhaal maar misschien heb je iets aan onze ervaring.

    Ik weet hoe het voelt het is een zware last zo een beslissing maar bedenk goed welke beslissing je maakt het is altijd de goeie je maakt hem nl wel overwogen en vanuit je hart.

    Ik zie ook erg tegen de 1e dag op dat ze met het busje zal vertrekken naar die school en de laatste tranen zullen nog niet gevloeid zijn,maar ook wij hebben het beste met ons kind voor en denken dat dit het beste voor haar is.

    heel veel succes

    groetjes van Petra

  • petra

    Ik bedoel ook SBO speciaal basis onderwijs

    gr petra

  • jk

    Als Luc mijn zoon was zou ik hem, op basis van jouw verhaal, nog een jaar op het regulier basis onderwijs laten zitten.

    Hij is net 6, je schrijft dat hij continu moe is door zijn medische toestand. Als je hem nu al naar het speciaal onderwijs stuurt dan gaat hij nog langere dagen maken, vroeger weg en later thuis want hij moet met speciaal vervoer.

    Wat zal hier het gevolg van zijn, waarschijnlijk houdt hij nog minder energie over voor schoolse zaken. Als je een jaartje wacht dan is hij wat sterker, staat mogelijk wat sterker in zijn schoenen, hij krijgt op het speciaal onderwijs mogelijk ook te maken met kinderen die gedragsproblemen hebben, kan hij dit nu al aan?

    Probeer op zijn huidige school voor elkaar te krijgen dat hij in het nieuwe jaar begint met lezen, schrijven en rekenen.

    Als ze dit niet willen dan kun je overwegen het zelf te doen en kijk over een jaar hoe de zaken er dan voorstaan.

    Het klinkt misschien hard maar als hij een IQ heeft van 71 dan zal hij toch nooit op het VWO terechtkomen ik denk dat een jaartje langer op het basisonderwijs dan zo'n ramp niet is. Op de leeftijd van 6 -7 jaar dan maakt een jaar een heel verschil.

    Ik zou hem nog wat sterker/steviger laten worden zodat hij de grote verandering aankan.

    Voor de duidelijkheid ik ben geen leerkracht maar moeder van 2 zonen in het voorgezet.

  • marjolein

    Ik sluit me bij de laatste mening aan. Verwacht niet teveel van het BSO , lezen, schrijven en rekenen zijn daar geen prioriteit weet ik helaas zelf uit ervaring. Ze worden daar vooral klaargestoomd voor de sociale werkplaatsen. Probeer als je kind het aankan een rugzakje te krijgen voor het gewone basisonderwijs.Als het niet gaat kan je altijd nog terugvallen op het speciale onderwijs. Sterkte !!!!!!!