Dalton

• Ellemiek

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, of ben eigenlijk meer benieuwd naar jullie meningen.

Mijn dochter is nu ruim 3 en gaat na de zomervakantie naar de bs. Nou hebben wij hier in het dorp 3 scholen, 1 christelijke, 1 katholieke en een openbare. De openbare school is een dalton school, met 50 leerlingen (4 klassen, 1-2, 3-4, 5-6, 7en 8) De christelijke school heeft alleen al 4 kleutergroepen met bijna 30 leerlingen (per groep, het zijn 4 * groep 1-2)

Nu staat ze dus ingeschreven op de obs. En nou wil ik eigenlijk weten wat jullie ervaring is van dalton onderwijs.

Het is een heel verhaal geworden zo :D

Groetjes Ellemiek

• rebekka

Als ik eerlijk ben, ben ik niet helemaal thuis in al die speciale vormen van Onderwijs. Wel weet ik dat de ene vorm van onderwijs voor het ene kind een uitkomst is en voor het andere kind juist funest… Ik denk dat het het belangrijkst is om te kijken naar een school waarvan jij denkt dat dat bij jou (w manier van opvoeden) en je kind past…

• Ginny

Ik weet dat elementen uit het Dalton-onderwijs op heel veel scholen worden toegepast.

Binnen het Dalton-onderwijs wordt gewerkt aan de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van leerlingen. In de praktijk houdt dat o.a. in dat kinderen op bepaalde momenten van de dag (jonge kinderen) tot en met bepaalde momenten van de week (oudere kinderen) zelfstandig aan hun taak (week-/dagtaak) werken. Ze kunnen dan b.v. zelf kiezen of ze eerst een bladzijde schrijven en daarna een blad rekenenen doen of andersom (bij oudere kinderen wordt die keus natuurlijk steeds breder).

Op deze pagina (onderwijs.pagina) staat halverwege aan de rechterkant een hoofdstuk over onderwijskundige visies, Dalton staat daar ook bij. Iets lager staat de site van het ministerie van onderwijs, daarop geven ze ook informatie over verschillende vormen van onderwijs.

Wat voor schooltype je ook kiest, ga eerst zelf kijken op de school. Daar kan je pas echt voelen of de school wat voor jou en je kind is.

Succes!

• Eddy

Nou :D Dat is inderdaad een heel verhaal :D

• Ellemiek

Bedankt voor jullie antwoorden, ga zo is kijken op de pagina.

Ik heb idd al gekeken op beide scholen, maar toen ik op de chr. was was het er zo druk, met zo vreselijk veel kinderen in een klas dat ik meteen dacht daar valt mijn meisje in weg (ze heeft altijd even nodig om los te komen, zeker in een grote groep valt ze weg) en verder voelde ik me niet fijn op die school. Toen ik dezelfde middag op de ob liep, was het gevoel al meteen heel anders, nog voordat de rondleiding begon eigenlijk. Toen mijn moeder de school inliep (ze zit er ook op de psz, zit in hetzelfde gebouw) zei ze meteen, o ik snap waarom je voor dze school kiets, het gevoel is gewoo goed. Daarbij denk ik zelf dat het wel wat is voor haar, het soort onderwijs.

Iig bedankt voor het antwoorden, nog een paar maandjes geduld en dan wordt mijn kleine meid echt groot :D:D

Groetjes Ellemiek

• rebekka

leuk is dat he?! wij hebben ook net een school gezocht voor onze peuter… na de zomer vakantie mag ze! En wat zijn ze dan ineens groot!

• anneke

Ik zou wel goed kijken of het Dalton onderwijs bij je kind past.

Je bent bang dat ze in een grote groep wegvalt.

Dan kan het ook zijn dat het Dalton-onderwijs niet geschikt voor haar is.

Behalve dat ze veel zelfstandig moeten werken (wat tegenwoordig op heel veel

scholen gebeurt) wordt er op een Daltonschool veel aan hun eigen verantwoordelijkheid overgelaten. Persoonlijk vind ik kinderen daar op de lagere school nog te jong voor.

Hier in de buurt is ook een Daltonschool. Veel ouders halen hun kind daar weer

vanaf omdat het Daltonsysteem niet bij hun kind past.

Hebben ze trouwens op de openbare (Dalton) school kleinere groepen en blijft dat

ook zo.

Ik heb inmiddels 3 kinderen op de lagere school gehad en de grootte van de klassen

wisselde behoorlijk door combinatieklassen, verhuizingen, zittenblijvers.

Het ene jaar heel leuk met 22 kinderen in de klas, het jaar erop met 34 kinderen.

Ik adviseer je om alles heel goed tegen elkaar af te wegen.

Veel succes

• angelique

hoi,

Ik zou een boel info over de school proberen binnen te halen en niet alleen het systeem van lesgeven.

mijn dochter zit nu in groep 3 in die klas heeft ze al de 9e leerkracht,en dan zullen we het nog maar niet over groep 1 en 2 hebben.

op het eerste gezicht leek het ook allemaal piekfijn in orde…..dacht ik.

maar wat toen niet duidelijk was dat er een gigantische strijd tussen de leerkrachten is(verdeeld in 2 kampen)en de 1 na de ander zit overspannen thuis.

nou is het lessysteem daar goed maar als er iedere keer een ander op zit heb je daar weinig aan kinderen hebben duidelijkheid en een vast ritme nodig en die willen weten waar ze aan toe zijn.

want bij de 1 mag dit wel en dat mag weer net bij de ander niet.

ik zou ook eens kijken op de site van de schoolinspectie,wie weet staan daar dingen over de school vermeld.

en ja kleine kindjes worden groot,en je maakt wel een beslissing waar een hele jeugd op berust.

ik zou zeggen vraag ook eens andere ouders,waarvan de kinderen er al langer opzitten die kunnen je vaak ook een boel vertellen.

de school gaat natuurlijk nooit negatief over hunzelf of over het lessysteem praten

heel veel succes

gr angelique

• Chris

een christelijke en een katholieke ?

Het katholieke geloof is een christelijk geloof… duh

De christelijke school zal wel zo heten maar het betekend natuurlijk dat ze protestants zijn. Snap nu ook waarom mijn leerlingewn 1 gt nooit snappen dat de protestanten en katholieken die elkaar de kop inslaan rond 1600 eigenlijk bijna het zelfde geloof hebben.