concierges

  • Rob van der Stel

    Ik ben sinds een aantal jaren als concierge werkzaam op een VMBO-school.

    Het werk op zich kan geweldig leuk zijn omdat het zo afwisselend is.

    Zeker met de huidige jeugd kunnen zich ook forse problemen voordoen, en de concierge is vaak de eerste die er mee te maken krijgt. Ook wordt ik vaak als vertrouwenspersoon gezien door de leerlingen. In de jaren dat ik dit werk doe is er veel in de maatschappij veranderd, en dat merk ik goed. Wat mij echter zeer tegen de borst stuit, is dat direktie en een deel van de docenten een concierge nog steeds ziet als iemand die geen enkele opleiding schijnt te hebben, en die alleen maar in een stofjas schoonmaakwerk behoort te doen. Helaas wordt de concierge daar ook naar betaald!! Over docenten lees je zeer regelmatig hoe slecht ze betaald worden en hoe zwaar ze het hebben, maar over de concierge lees ik nooit ergens iets. Persoonlijk denk ik dat als de docenten zich primair met lesgeven zouden bezig kunnen houden en eens niet grote aantallen uren moeten vergaderen het onderwijs in het algemeen hier zeer mee gebaat zou zijn. De lesuitval door allerlei vergaderingen enz. is enorm. Als ik naar mijzelf kijk, per lesjaar moet ik gemiddeld 230 lesuren opvangen door ziekte, cursussen of fouten in het rooster.

    Ik vond dat ik dit eens kwijt moest omdat ik denk dat er heel veel mis is in het onderwijs.

  • jk

    Je hebt precies de vinger op de zere plek.

    Laat niet over je heen lopen, ondersteunend personeel is een hele belangrijke schakel binnen een school en daar mag best waardering voor zijn.( moet waardering voor zijn)

  • angel

    Beste Rob

    Ik heb als docent veel respect voor jou/jullie werk en vindt het meestal aanzienlijk

    gezelliger om bij de concierge te vertoeven als bij menig collega.

    En inderdaad al menig college je zwaar onderwaarderen

    Ach Rob onzekerheid manifesteert zich in vele vormen waarvan het ''Dikke ik gevoel"er 1 van is.

    Maar even onder ons Rob ook onderling hebben de docenten strijd want een docent VMBO is natuurlijk wel net even iets anders als een universitair docent en last but not least de herintredende zijinstromende patatbakkende pabo veertig plusser

    kan menig old fashiond docent niet evenaren.