Ik hoop dat 1 van jullie mij (serieus) advies kan geven….
De situatie is ingewikkeld, maar zal het proberen kort en bondig op te schrijven:
Onze zoon: autist, verstandelijke handicap en flink wat gedragsproblemen.
Zijn school: op zich een super school, goed vooruit strevend en gaan ook probleemgedrag niet uit de weg. (dikke pluim voor de school!!!)
De klas: speciale klas voor autisten met een verstandelijke beperking.
Nu is de situatie zo, dat ik vind dat de juf onze zoon niet begrijpt. (noem het maar even zo) Normaal heb ik zoiets van: ach als hij onderwijs krijgt en hij ontwikkeld zich, prima, we hoeven niet dezelfde visie te hebben…. MAAR onze zoon zit helemaal niet lekker in zijn vel sinds hij deze juf heeft. Hij leeft veel meer “in zijn eigen wereld”als anders en is slecht aanspreekbaar. automultileerd meer als tevoren, woede aanvallen waar je eng van wordt. Hij ontwikkeld zich helemaal niet meer… Kan dingen wat hij voorheen heel goed kon ineens niet meer. Een voorbeeld daarvan is dat hij zijn lichaamsdelen niet meer kan aanwijzen. Anders gezegd, hij is zich niet meer bewust van zijn eigen lijf. Vanuit mijn eigen werk en cursussen die ik heb gevolgd daarvoor weet ik dat dit een basisvoorwaarde is voor “weerbaarheid”
Om een lang verhaal kort te maken: hij is zichtbaar ongelukkig.
Ik heb dit al een paar keer proberen te benoemen op school, maar de juf heeft echt een andere visie… Ik kan zo een paar tips geven waarmee het “probleem” ws voor de helft al is opgelost, maar ze geloofd me niet. Ze verschuilt zich op “groepsdynamica” “ik heb hem niet 1 op 1”“er zijn meerdere kinderen in de klas”en als laatste (waar ik erg boos over ben) “je hebt geen respect voor zijn handicap”
Ben door de directeur gevraagd een ochtend mee te draaien en te kijken of ik een tip kon geven. Ik ondekte dat ze eigenlijk nooit waarmaakt wat ze zegt. Dus als ze hem een opdracht geeft om iets te doen, bijv blijven zitten in de kring, dan heeft hij er volkomen maling aan en loopt toch weg… dit wordt goed gevonden… ik vind dat dit niets te maken heeft met hem niet 1 op 1 hebben… ik vind dat je ALTIJD moet waarmaken wat je zegt en zeker tegenover een autist. Doordat hij niet altijd moet luisteren, luisterd hij nooit. Dat heeft te maken met zijn handicap (autisme) hierdoor gaat hij enorm in zijn eigen wereld en krijgt hij een mega concentratie stoornis, met alle gevolgen van dien… Hij begrijpt de wereld niet meer….
Ik probeer steeds maar samen te werken met school… en dan in die zin dat ik, hoewel ik ook voor de klas heb gestaan, hoewel ik bergen met ervaring heb met autisten groepen en hoewel ik de meeste ervaring heb met onze zoon en de grootste voorderingen met hem boek, waak ik ervoor dat ik niet hun deskundigheid over neem… Ze denken dat het ligt aan te weinig medicatie, tegen mijn wens in laat ik toch de medicatie verhogen en kreeg hij een tijd meer als een kind van zijn leeftijd hoort te krijgen, ze willen hem niet helemaal mee op kamp, geen probleem, hij blijft de halve week thuis enz…zij zijn tenslotte degene die het moeten doen… Door de juf (dus niet door de school) wordt ik hierin echt tegen gehouden. ze benoemd ook letterlijk dat ze niet wil communiceren, (heel belangrijk met soortgelijke kinderen)
AL met al zit ik met een dillemma. Ik loop tegen een muur op, wat betrefd school. Ik kom er niet doorheen. Heb alles al geprobeerd, op een vriendelijke en meedenkende manier. Ik ben namelijk voorstander van open communicatie, van samenwerking enz… En niet van lijnrecht tegenover elkaar gaan staan en strijd voeren…ik denk namelijk dat er dan 1 verliezer is en dat is het kind (onze zoon)
Maar tegelijkertijd is hij mega-ongelukkig nu…. hij heeft verdorie vorige week een hap uit zijn arm genomen!!!!! Er moet wat veranderen…
Wat nu? hebben jullie een idee, ik weet het manelijk niet meer…
ow en een andere school is geen optie, die zijn er namelijk gewoon niet….