vluchtelingen uitzet

  • juffie

    Helaas, helaas, helaas is het bijna zover dat een gezin van mijn school uitgezet gaat worden. We hebben 2 jaar geleden gedemonstreerd op het binnenhof met de hele school, maar dat was nog tegen het leuke beleid van verdonk.

    Nu is het bijna zover en wij willen als school een goede, maar kindvriendelijke, laatste poging doen om dit gezin toch in Nederland te behouden. Het gezin is een heel modern gezin met erg leuke en leergierige kinderen. De oudste zit nu op het havo/vwo en het gaat erg goed met hem. Wij vinden het zo jammer als deze kinderen echt weg moeten.

    Heeft iemand een idee wat wij als school nog kunnen doen? Handtekeningactie? Eh ik heb echt geen andere ideeen.

    De ouders hebben fouten gemaakt bij hun vluchtelingenaanvraag, door het in verschillende landen tegelijkertijd te doen, maar de kinderen zijn er de dupe van.

    Ze kunnen niet terug door het ‘fout’ zijn van de zus van moeder. Ze worden er vermoord.

    Ik vind het zo triest :(

    Wie heeft goede adviezen?

  • rebekka

    tja… wat je kan doen… ik ben bang dat dat niet meer is als NIET op de VVD te stemmen…. Dit gezin is er dan wel niet mee geholpen, maar andere gezinnen misschien in de toekomst. Het beleid is zoooooo vreselijk! Ik krijg er koude rillingen van!

  • Ginny

    Is het misschien mogelijk om die handtekeningenactie (actieloop, toneelstuk, expositie over het land waar deze kinderen vandaan komen en waarom ze hier moeten blijven) onder de aandacht van de media te krijgen (b.v. regionale bladen, “Hart van Nederland”, “5 in het land”).

    Kan een advocaat in dit geval nog iets beginnen?

    Betrek de burgemeester en het college in de actie.

    Begrijp ik het goed dat de kinderen op verschillende scholen zitten (b.o. + v.o.)?

    Misschien is die actie gezamelijk op te zetten?

    Is er misschien de mogelijkheid om een soort van studiebeurs voor de kinderen aan te vragen, zodat ze hier hun studie kunnen afronden (n.b. de ouders moeten dan natuurlijk ook blijven om voor ze te zorgen)?

    Dat geeft dit gezin dan in ieder geval weer een paar jaar en wie weet zijn de regels dan wel weer veranderd.

    Ik weet niet in hoeverre jullie dit al geprobeerd hebben en ik weet ook niet wat mogelijk is.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

    Sterkte!

  • C.Timmer

    Het beleid is niet het beleid van alleen de VVD, het is beleid van Nederland. De Tweede Kamer, je weet wel de volksvertegenwoordigers van Nederland, hebben ingestemd met de regelingen (het zijn er wel veel en onduidelijk dat is zo, gevolg van jaren lopen kloten, ook door VVD bewindslieden) omtrent immigratie en vluchtelingen. Veel mensen zijn tegen dit beleid maar ook veel voor. Je kunt ook niet op een heleboel andere partijen stemmen als je deze situaties wilt voorkomen, bijv. CDA.

    Persoonlijk denk ik dat het beleid goed is maar de uitvoering is minder. Hoe weet je of een land veilig is? Dat is een belangrijke vraag. en natuurlijk hoe weet je of de vluchteling een vluchteling is? (let op dit is geen oordeel over de situatie zoals door juffie beschreven, daar heb ik geen kennis van)

    Wat kun je als school doen? moeilijke vraag om zo even te beantwoorden, ken natuurlijk de leerlingen en de ouders niet. Weinig Info ook verder, welk land ze uitkomen enzo. Maar ik denk dat je zeker als school (misschien wel met ouders van andere kinderen) bijelkaar meot komen om een periode af te sluiten. Hoe je dat gepast doet weet ik niet. kan zeker niet zonder goed overleg met de kinderen en ouders.

  • Bert

    Nou juffie, ik vind het triest dat die mensen zo lang al in Nederland zijn en dat ze nu weg moeten. Dit komt helaas heel vaak voor. In eerste instantie wordt verteld dat zij Nederland moeten verlaten echter organisaties zoals Vluchtelingenwerk geven deze mensen valse hoop. Zij vertellen deze mensen dat zij maar wéér in beroep moeten gaan tegen de voor hun negatieve beslissing. Zij gaan ervan uit dat je alles zolang mogelijk moet gaan rekken zodat het inhumaan is om je na zoveel jaar alsnog uit te zetten. Is deze werkwijze van Vluchtelingenwerk wel humaan?

    Enne door niet meer op de VVD te stemmen is een beetje kortzichtig aangezien Verdonk het Vreemdelingenbeleid uitvoert. De huidige vreemdelingenwetten zijn namelijk ontworpen door de huidige burgemeester van Amsterdam (Job Cohen, PvdA)

  • rebekka

    nou is dit geen politiek prikbord, dus wil proberen niet deze discussie te voeren, maar het is minister Verdonk die de wet uitvoert.. en die is van de VVD…

    “Persoonlijk denk ik dat het beleid goed is maar de uitvoering is minder.”

    En tja, die volksvertegenwoordigers… die worden bepaald door op wie we stemmen…. Dus………. als je geen Verdonk wil, die het beleid zo, laten we zeggen “heftig” uitvoert …..

    Wat mij betrefd gaat het niet zozeer om wel of geen vluchteling zijn… Die vraag had jaren geleden gesteld moeten worden… Wat denk je van die kinderen die hier geboren zijn en met 13 jaar ineens in een heftig moslimland met hoofddoek en al “vrouw”moeten gaan zijn ???

    Maargoed,… dit is voor een ander prikbord.. ;)

  • ZZ

    Heel juist! Eindelijk een ‘ kenner ’:)

  • rebekka

    En Job Cohen is geschrokken hoe Verdonk de ontwerpen uitvoerd, “zo zijn ze nooit bedoeld”…

    Hoe dan ook ,en wie zijn schuld het ook is, tis inhumaan wat er gebeurd…. Wat mij betrefd mogen ze allemaal blijven en worden de huidige wetten van toepassing op alle “nieuwkomers” (en zelfs daar heb ik nog vraagtekens bij, maargoed, dat is weer een andere discussie…)

    Tja en het is wel makkelijk om vluchtelingenwerk de schuld te geven…. Al zou het zo zijn, verwijzen ze niet alleen naar het beleid wat de regering heeft bedacht??? en is het dan niet zo dat de regering in hoort te grijpen als het fout gaat?? Daarnaast zijn de procedures die zo lang duren, het in beroep kunnen gaan moet geen 12 jaar duren. Dat heeft niets met vluchtelingenwerk te maken. Maar met het systeem…. (net zo'n k**systeem als het onderwijssysteem)

    Er worden verdorie mensen uitgezet die grote kans hebben in hun thuisland vermoord te worden en zeker als mevrouw Verdonk haar grote waffel open trekt en gegevens doorspeeld naar desbetreffende landen. Er kleeft hierdoor bloed aan haar handen en wat mij betrefd moet ze daarvoor vervolgd worden. (en daar bedoel ik niet alleen het aftreden…)

    Maar goed, ik ga nu echt mijn best doen om me niet meer met deze discussie te bemoeien…

  • Pat

    Ik kan het toch even niet laten.

    Als Cohen zegt dat hij het ontwerp niet zó bedoeld had dan had hij het anders moeten schrijven. Nu de kop in het zand steken lijkt me verdacht veel op verkiezingscampagne.

    Jij vind het inhumaan wat er gebeurt, ik vind het nog inhumaner wat er gebeurt in hun thuisland. Als ze van jou allemaal mogen blijven, stel ik je voor om een bijbaantje te nemen want iemand zal het gelag moeten betalen.

    Afgezien van het feit dat ik niets ´heb´ met Rita vind ik het nogal cru om te zeggen dat ze bloed aan haar handen heeft, terwijl we hoofdschuddend kijken naar de beelden van de moordpartijen in Afrikaanse landen maar bijna gelijktijdig ons zieltje willen zuiveren door enkele centen in een collectebus te stoppen, centen waar opnieuw een wapen mee gekocht wordt om nog meer mensen te vermoorden.

    Over schijnheiligheid gesproken…misschien moeten we iedereen laten vervolgen die leger of rebellen ondersteunt, misschien ben jij er wel één van en misschien heeft jouw bijdrage het leven gekost aan een vrouw of een kind. Denk daar maar eens aan voor je je reactie neerschrijft.

    Afgezien daarvan vind ik het een ramp voor deze familie, maar ze zijn eerder het slachtoffer van hun malafide voorgangers dan van een minister, die overigens betaald wordt om de wet ui te voeren, naar de regel en/of naarde geest…

    Pat

  • blabla

    En Job Cohen is geschrokken hoe Verdonk de ontwerpen uitvoerd, “zo zijn ze nooit bedoeld”…

    Ja en lekker lullen stond ook in de tram. Zo lust ik er nog wel een!