dyscalculie

  • Angela

    onze dochter zit momenteel in de 2de klas van een vmbo groen school in de kader leerweg. in de eerste deed ze basis maar als snel was duidelijk dat ze hoger kon. nu in de tweede zou ze evt naar gemengd kunnen maar….wij vermoeden al jaren dat zij dyscalculie heeft. vanwege deze “aandoening” bakt ze niks van wiskunde en mag daarom nu niet naar gemengd. we hebben school al aangegeven dat we willen dat ze het hoogst haalbare gaat leren en zij zouden er achteraan gaan om een dycalculietest af te (laten) nemen. tot op heden gebeurd er gewoon niks. in de eerste kwamen ze er al mee dat ze maar naar een andere vmbo school moest gaan (zorg en welzijn) waar ze geen wiskunde in het examen pakket hebben. ze wil gewoon op deze school blijven. laat het haar dan in ieder geval proberen. als alles voldoende is en alleen wiskunde niet wat is dan het probleem? kan iemand mij vertellen wat de verplichte vakken van een vmbo groen school zijn? en heeft er nog iemand tips? alvast bedankt

  • Egeltje

    De enige tip die ik heb is jullie jullie dochter op eigen kosten laten testen. Dan heb je iets om mee voor de dag te komen, want alleen jullie ‘vermoeden’ dat ze dyscalcisch is is voor een school geen argument.

    Jet, helaas in ander opzicht ervaringsdeskundige.

  • joyce

    Volgens mij zijn op het vmbo alleen Engels en Nederlands verplicht, maar mogen scholen dit verder zelf invullen. Vaak is er wel een extra taal nodig als je naar de Havo door wilt gaan. Ik zie het hier in de regio wel vaker dan is er op een school voor vmbo op de theoretische leerweg ineens verplicht wiskunde in het examen pakket. Mijn dochter gaat nu ook naar een vmbo groen school richting tl maar van verplicht wiskunde heb ik nog niets gehoord.

  • coördinator

    Kijk eens op:

    http://www.digischool.nl/llbeg/decaan/leerwegen/leerweg2.htm

    Nog meer informatieve links vind je op http://vmbo.startpagina.nl

    Er zijn verschillende soorten verplichtingen:

    a. de verplichte vakken die tot en met klas drie voor elke leerling in een leerjaar op het rooster staan. Daartoe kan ook wiskunde behoren.

    b. de verplichte vakken die deel uitmaken van het eindexamenpakket. Daartoe behoren inderdaad Nederlands en Engels, maar ook nog twee zg sectorgebonden vakken. Dus vakken die direct (moeten) aanlsuiten bij de sector die de leerling kiest om nà het vmbo te volgen. En voor sommige sectoren is dat o.a. wiskunde….

    Coördinator

  • Peerke.

    Dat is vrij eenvoudig te testen. Als ze alle uitleg snapt en vervolgens toch de sommen niet kan maken en veel oefening niet helpt, is er sprake van dyscalculie. Tevens moet de prestatie op taalgebied normaal tot goed zijn, anders kan er ook sprake zijn van zwakbegaafdheid, maar daar lijkt me geen sprake van.

  • Angela

    hoi peerke

    sinds groep 3 heeft ze al problemen met rekenen. het lukt gewoon niet. en dan heeft ze 't na 6x uitleggen eindelijk door, een week later is ze alles weer kwijt en snapt ze het weer niet. met taal gaat het juist heel erg goed. voor engels heeft ze een 9,5 en nederlands en duits 8,9.

    ik heb al info ingewonnen bij een onafhankelijk buro maar daar kost het 800 euro om haar te laten testen. als het via school gaat kost het 260 euro. scheelt nogal een beetje dacht ik zo. we hebben vandaag weer contact opgenomen met de mentrix en aangegeven dat er helemaal niks gebeurd. zij gaat hier verder achteraan (hopelijk) en komt hier maandag op terug.

    bedankt voor je reactie

  • Peerke

    Weet ik. Ik heb eens een meisje bijles gegeven daarin, een heel intelligent, taalvaardig en aardig meisje, snapte al mijn uitleg, maar klapte dicht, als ze sommen moest gaan maken. Door oefening ging het gedurende de les iets beter, maar daarna was ze weer teruggezakt. Je gelooft niet, dat het bestaat, totdat je het zelf ziet.

  • Angela

    als ik dit zo voorlees aan mijn dochter zegt ze: Ja, dat heb ik ook!!

    wij hebben het vermoeden al heel lang alleen zijn ze er op de basisschool nooit verder mee gegaan. een vergoeding voor zo'n test is er niet. 't is jammer want ze gaan wel met kinderen aan de slag die dyslectisch zijn. er was zelfs een leerkracht die vroeg: dyscalculie, wat is dat? zoals het er nu naar uit ziet zal ze toch naar een andere school moeten waar ze geen wiskunde in het pakket hebben. richting zorg en welzijn. dan zou ze meteen naar de gemende leerweg mogen. ik blijf het raar vinden hoor.

    het is wel sneu want ze wil helemaal niet van haar huidige school af. volgens de mentrix zak je ook voor je examen als je alles voldoende hebt en een 4 voor wiskunde :S

  • Peerke

    Terwijl wiskunde eigenlijk weinig met rekenen uit te staan heeft. De rekenkunde is maar een onderdeel van de wiskunde. Wiskunde gaat in het kort over het bewijzen van stellingen.

  • Angela

    als er geen rekenen aan wiskunde te pas komt maar als er grafieken gemaakt moeten worden, haalt ze een goed cijfer ;-)

    dat hoge cijfer compenseert de rest dan weer

    heeft het plannen en automatiseren eigenlijk ook met wiskunde te maken??