naar havo zonder wiskunde

  • jj

    dochter doet dit jaar eindexamen mavo.wil nu plotseling toch naar de havo maar heeft geen wiskunde in haar vakkenpakket… dat is dus een probleem ivm met de keuze van haar “gewenste” vervolgopleiding ….. wie herkent dit en heeft ervaring

    en advies over een mogenlijke oplossing……

  • Zwannie

    Bij mijn weten bestaat de mavo niet meer.

  • Theo

    Kijk eens op:

    http://www.maarssen.nl/content.jsp?objectid=1173

    Zwannie schreef:

    >

    > Bij mijn weten bestaat de mavo niet meer.

  • anneke

    Mijn dochter is vorig jaar van vmbo-tl naar havo gegaan. Op haar school werd van tevoren al gezegd dat leerlingen die evt. naar de havo wilden, in wiskunde examen moesten doen.

    Volgens mij is dit gewoon verplicht, maar misschien kun je eens bij een onderwijswinkel informeren.

    Misschien is er bijv. nog een mogelijkheid om via volwassenen-educatie een certificaat wiskunde te halen.

  • coördinator

    1. De namen VBO en MAVO staan nog gewoon in de Wet Voortgezet Onderwijs. Erger nog: de naam VMBO staat daar niet in …..

    2. Aanvankelijk was er een verplichting om wiskunde en twee moderne vreemde talen in het pakket te hebben voor doorstroming naar 4havo. Die verplichting is weer geschrapt, omdat de toenmalige staatssecretaris van mening was dat scholen zelf wel in staat waren eventuele tekorten in de kennis bij te spijkeren.

    3. Gelet op de bevoegdheid die scholen hebben m.b.t. de acceptatie van leerlingen kan het bevoegd gezag best beslissen dat je ook zonder wiskunde de havo mag proberen.

    Natuurlijk hangt zo'n beslissing ook samen met het profiel dat de leerling wil kiezen. Sommige profielen kennen veel wiskunde als verplicht onderdeel. Dan is het duidelijk dat iemand zonder dat vak in het pakket van vmbo-TL/mavo het niet zal redden.

    4. De oplossing is: in ieder geval gaan praten met de huidige school, als het de bedoeling is dat de doorstroom daar ook plaatsvindt. Of anders overleggen met een andere school. Eindexamenkandidaten zijn doorgaans tamelijk vroeg klaar met hun schooljaar (in vergelijking met andere leerlingen). Er zijn scholen die bijspijkercursussen aanbieden. En als je echt graag die stap wilt maken en er verder geschikt voor bent, wellicht helpt dan extra studie in juni-juli-augustus…

    Succes.

    Coördinator

  • Pépé

    Zwannie weet nou eenmaal veel!

  • Mi-hoen

    blijf jij nou maar op de taalpagina waar je Mi-hoen hebt weggejaagd!

    M:DI