conservatief of vooruitstrevend?

  • Rebekka

    ik was vandaag op een basisschool om te kijken of het een geschikte school is voor onze dochter (bijna 4).

    Tijdens het praatje van de directeur vertelde hij dat het een conservatieve school was. Dat ze nieuwe veranderingen in principe niet wilde doorvoeren, en pas als alle andere scholen de nieuwe dingen hadden uitgetest dat ze zich er ook nog eens voor in gingen zetten. (rugzak, samen naar school en dat soort zaken)

    Eigenlijk vind ik dit een niet eerlijke houding. Feitelijk zeg je dan als school; we weten dat we moeten veranderen, maar wij willen er niet in investeren, laat anderen er maar moeite voor doen en als alles is “uitgevonden” hoe alles het beste werkt, dan nemen wij de stap… kunnen we ook geen “schade”lijden aan de veranderingen.

    Met zijn allen heb je het nieuwe systeem het soepelst…

    Wat vinden jullie ervan…

    Zijn jullie pro consevatieve school (hoe die directeur het noemde) of voor vooruitstrevende school…

    Ben benieuwd

  • angel

    alsjeblieft zoek verder

    niks zo verschrikkelijk als een stilstaande school

  • ZZ

    De meeste scholen staan stil hoor angel, is wel zo veilig.;)

  • angel

    Nee zz

    ze staan of stil

    of rennen te hard

  • anneke

    Ik vind hem eigenlijk wel heel eerlijk om dit zo te zeggen.

    Bij de meeste scholen een heleboel bla-bla (is onze ervaring) maar

    in de praktijk komt er niets van terecht.

  • cor

    Waar staat die school . Ik zou mijn kind er direkt opgeven. Dan weet ik tenminste dat het kind iets leert en dat er niet allelei experimenten die zich nog totaal niet bewezen hebben op mijn kind wordt losgelaten. Ik ga er vanuit dat men daar nog op de oorspronkelijke manier leren cijferen en dat mijn zoon na acht jaar onderwijs genoten te hebben een zin fatsoenlijk kan ontleden en weet wat woordbenoemen is. Bovendien heeft hij dan geen route planner nodig omdat ie veel plaatsen heeft geleerd.En als het goed is kan ie laten mee doen aan weeekend miljonair omdat ie wat geleerd heeft op deze school.

  • Rebekka

    das waar dat er op veel scholen veel bla-bla is, ook eerlijk dat hij ervoor uit komt, dat hij en zijn school daar geen zin in hebben, maar vind je het eerlijk om andere scholen te laten opdraaien voor veranderingen die toch moeten komen? Want dat is natuurlijk wat er feitelijk gebeurd.

  • Rebekka

    de andere school bij ons in het dorp is het tegenover gestelde: zeer vooruitstrevend… (aangezien ik dat ook ben is het een passende school voor ons, gelukkig)

    Ik heb de inspectie rapporten naast elkaar gelegd. Beide scholen scoren net zo hoog. je kan dus stellen dat ze er net zoveel leren…

  • Bieba

    Ik ga mee met Cor, wet van de remmende voorsprong, kijk bij anderen maar de kat uit de boom en als het succes lijkt te hebben er in mee gaan.

    De school geeft niet aan dat ze stilstaat, zoals iemand hier beweert, maar dat ze voorzichtig is in haar ontwikkeling en niet vernieuwd om het vernieuwen.

    Of dit moreel te verdedigen valt? Natuurlijk, het bedrijfsleven werkt ook zo, vrije markt, men wil scholen liberaliseren dan moet men ook accepteren dat men zulke tacktieken gaat hanteren.

    Dat de school er op aangekeken wordt dat ze eerst de kat uit de book kijkt vind ik dus larie, men is niet verplicht op iedere vernieuwing in te springen (sommige scholen vernieuwen al nog alvorens zicht in de materie verdiept te hebben en het maar doen omdat andere scholen het doen en men niet achter wilt blijven of omdat een of andere onderwijsadviseur van een stichting met een verhaaltje aankomt (die dus ook werk moet scheppen voor zichzelf)).

    Ik ben het er wel mee eens dat een school moet vernieuwen, de maatschappij doet dat in een rottempo en daar de school hier een onderdeel van is dient ze hier in mee te gaan!

    “Dat beide scholen even hoog scoren en dat men er bij dus bij beide evenveel leert”, is geen logische gevolgtrekking, hier gaat het niet om dus verdere uitleg laat ik achterwege.

    Mocht dit TOCH het geval zijn, men leert er allebei evenveel, dan zou ik toch de “conservatieve” school preferen, deze lijkt me meer rust uit te stralen, iets wat kinderen in de huidige maatschappij toch wel lijken te ontberen.