PTA

  • jolie

    Mijn zoon mag maar 1 PTA overdoen en dat vind ik erg weinig.

    Hoe is dat op andere scholen geregeld?

  • Sten

    max. 1 sessie per PTA, maar is ook afh. van hoeveelheid vragen en eerdere resultaten van de leerling.

  • Rebekka

    ff een vraag, wat is PTA?

  • Zwannie

    Programma Toetsing en Afsluiting.

  • regina

    Bij mijn zoon ook.

  • angel

    ach het is een optie?

  • angel

    oh verkeerde reactie

    deze reactie was voor de klas opsluiten

  • coördinator

    PTA=programma van toetsing en afsluiting Hierin staan alle voor het schoolexamen meetellende opdrachten, proefwerken etc vermeld.

    In het examenreglement staat vermeld hoeveel herkansingen een leerling mag doen per periode. Omdat er doorgaans voldoende opdrachten, proefwerken, toetsen per vak in het PTA vermeld staan om uiteindelijk een behoorlijk cijfer te kunnen verkrijgen, zijn herkansingen beperkt. (De schoolexamenperiode strekt zich tegenwoordig over twee jaren uit).

    Die beperking wordt mede ingegeven door het feit dat voor een herkansing een gelijkwaardige toets moet worden aangeleverd èn het feit dat als leerlingen weten dat ze verschillende herkansingen hebben zich voor de ‘eerste’ ronde niet inspannen en het op de herkansing laten aankomen.

    Tenslotte is het zo dat bij het centrale examen ook slechts 1 herkansing mogelijk is en in de gewone lessituatie evenmin sprake is van herkansingen van overhoringen.

    Door het PTA en het examenreglement goed te lezen, weet een leerling precies waar hij aan toe is. Elke school heeft de bevoegdheid om dit soort zaken zelf te bepalen.

    Als je wilt weten hoe andere scholen dit regelen: zoek met lettercombinatie PTA via Google of zoek direct op websites van scholen VO. Op verschillende daarvan staat een downloadbaar PTA. Maar: je hebt dus ook het examenreglement erbij nodig..

  • Marieke

    Ghò, jij hebt ook overal verstand van hè!