toelating basisschool

  • petra kroos

    Kan iemand mij vertellen of een basisschool kinderen kan weigeren omdat ze nog niet zindelijk zijn?

    Mijn tweeling van bijna vier jaar gaat binnenkort naar de basisschool en ze dragen allebei nog een luier!Ik ben bang om dit aan te kaarten,want ik ben bang dat de school ze dan weigert en ik voel me al zo mislukt omdat ik ze niet zindelijk heb gekregen.Ik heb nog twee grote kinderen,maar die zijn eigenlijk vanzelf zindelijk geworden voordat ze naar school gingen.

  • zita

    Hoi Petra,

    Volgens mij kunnen ze geen kinderen weigeren die nog niet zindelijk zijn. Maar voor zover ik weet is de leerkracht niet verplicht om luiers te verschonen.

    Mijn jongste zoon (13 jaar intussen) heeft tot groep 7 regelmatig in zijn broek geplast. Hij had altijd wat schone kleding in zijn tas, zodat hij zich kon verschonen na een ongelukje.

    Groetjes van Zita

  • Rebekka

    Een school kan veel… Ik weet dat in het verleden wel veel kinderen geweigerd werden in het zmlk onderwijs, omdat ze niet zindelijk waren. Maar van een kleuter kun je verwachten dat het toch wel op vrij korte termijn goed komt…

    Het is overigens geen tekort koming van een ouder als een kind nog niet zindelijk is… Een kind ontwikkeld zich pas op het moment dat hij eraan toe is… En dan zou een zindelijkheidstraining aanslaan. Vooral niet schuldig daarover voelen!

  • kan wel

    Een school kan een kind van 4 dat niet zindelijk is weigeren. Scholen zijn vrij in het hebben van beleid op dat gebied. Voor 4-jarigen is er immers geen leerplicht en bovendien kunnen kinderen voor hun derde jaar zindelijk zijn. Als ouders hun kind voor het vierde jaar overdag niet zindelijk kunnen krijgen dan moeten ze hulp inschakelen. Een leerkracht heeft immers geen tijd een kind te verschonen omdat dan het toezicht op de rest van de groep onvoldoende is. Bovendien is het voor een kind akelig om niet verschoond rond te lopen. Als je op je vierde niet zindelijk bent, is dat de schuld van de ouders, tenzij…..

    -er sprake is van een enkele keer een ongelukje

    -er sprake is van fysieke problemen

    -er sprake is van speciale psychische problemen op dit gebied

    In de meeste gevallen heeft het niet zindelijk zijn te maken met denkfouten van de kant van de ouder(s). Ouders moeten zich realiseren wat ze hun kind aandoen als ze de zindelijkheidstraining niet serieus aanpakken.

  • Sarine

    Beste kan wel. Ik wil een opmerking maken op Uw zin, en ik citeer;

    ''als een kind op vierjarige leeftijd nog niet zindelijk is, is dat de schuld van de ouders''….

    Beste kan wel…..een kind kun je in het kader van zindelijkheidstraining van alles aanreiken maar een kind MAAK je niet zindelijk…een kind WORDT zindelijk op zijn eigen tijd, mits er natuurlijk geen fysiologische of functionele problemen zijn.

    mvg, Sarine Wolken, urologe in opleiding

  • Rebekka

    sohee, helemaal mee eens….En zeker een kind van 4 zal aan de kinderen om haar heen zien dat die gewoon naar de wc gaan, en alleen dat is al een sterke stimulans

    om zelf naar de wc te gaan… Nee hoor, ga je absoluut niet schuldig voelen

    Volgensmij kun je pas na 6 jaar hulp krijgen als je kind dan nog niet zindelijk is. (maar dat zal sarine ws beter weten) Tot die tijd hebben kinderen zelf de tijd om zindelijk te worden.

    groetjes Rebekka, groepsleidster en al heeeeeel veeel kinderen zindelijkheidstrainingen gegeven…

  • M Lavell

    Nee. In principe kan dat geen grond voor weigering zijn. 4 jarigen hebben recht op toelating tot de school. De wet meldt dat de school een maandelijkse toelatingsdag moet hebben (de school mag zelf weten welke, bijvoorbeeld de eerste maandag van de maand) en dat de 4 jarige op de eerst volgende toelatingsdag na de verjaardag moet worden toegelaten.

    De wet maakt hierop geen uitzondering, ook niet voor zindelijkheid.

    Onzindelijkheid komt ook bij 5 jarigen voor. Die zijn gewoon leerplichtig. Ook daar wordt geen uitzondering voor zindelijkheid gemaakt. Conclusie: niet zindelijke kinderen mogen en moeten ook naar school.

    De school heeft zorgplicht en tot die zorgen horen alle zaken die kinderen met zich meebrengen. Van snot en kots tot pies en @!#$. Het hoort erbij. De school/leerkracht mag de leerling niet vervuild laten.

    Maar dan nu de praktijk: Kun je toelating en verschonen eisen als de school weigert? Dat ligt een stuk ingewikkelder. Je zult daarvoor uiteindelijk (als de school blijft weigeren) naar de rechter moeten. De uitkomst is nog niet zo zeker. Dat hangt sterk af van de vraag of er eventueel een andere school beschikbaar is die het kind wel wil toelaten en verzorgen. Het hangt er ook van af of het een openbare of bijzondere school is. Openbare scholen kunnen bijna niets weigeren.

    En nu je zorgen: Ik zou als ik jou was niets over de onzindelijkheid zeggen. Doe ze naar school en zeg dat de onzindelijkheid een terugval is die samenhangt met het naar school gaan. De praktijk is dat de meeste kinderen als ze al niet zindelijk zijn, het op school binnen enkele weken (of zelfs dagen) worden. Het heeft dus niet zoveel zin om er zo'n groot punt van te maken.

    Neem het een beetje met de dag. Je kunt, als het met die zindelijkheid toch niet wil vlotten, altijd nog besluiten om ze even niet, of maar enkele dagdelen naar school te laten gaan.

  • kan wel

    't Is goed dat u een uroloog bent in opleiding, want u moet nog veel leren. Vanuit de ontwikkelingspsychologie weten we dat kinderen over het algemeen zindelijk kunnen zijn als ze 3 jaar zijn.

    Uw visie …….een kind WORDT zindelijk heeft niets te maken met uw kennis vanuit de urologie, maar geeft eerder uw visie op de opvoeding weer. U moet niet de urologie verwisselen met een opvoedingsvisie. Dat zal ook een probleem op gaan leveren als u echt zelfstandig gaat werken, want dan gaat u de medische wetenschap gebruiken om uw opvoedingsvisie op te dringen. Op die manier lopen wetenschap en persoonlijke visie door elkaar en dat is wat wel meer collega's van u doen, nl. hun wetenschap misbruiken.

    Als u met kinderen omgaat is het wellicht verstandig u ook eens in de ontwikkelingspsychologie te verdiepen.

    Gelukkig dat de meeste ouders hun kinderen opvoeden m.b.t. de zindelijkheid net zoals ze dat ook doen m.b.t. het functioneren in het verkeer. Niet wachten tot ze veilig WORDEN, maar verkeersopvoeding.

    Je zult maar leerkracht zijn en in je klas twee kinderen van een uroloog hebben.

  • bestuurslid_MT

    Je hoeft als school niet alle kinderen op te nemen. Stel; je hebt al een niet-zindelijk kind in de groep van niet-eerlijke ouders die het niet verteld hebben en er meldt er zich nog een kind aan dan kun je aantonen dat dat organisatorisch onmogelijk is en de kwaliteit van het onderwijs aan de andere kinderen in gevaar brengt en dan kun je dat kind weigeren. Dat gebeurt ook steeds meer omdat er steeds meer kinderen niet zindelijk zijn als ze vier jaar zijn.

    Als je iets niet moet doen dan is dat het moedwillig niet-vertellen. Veel scholen hebben ook een intakeformulier waar naar de zindelijkheid wordt gevraagd en als ouders er om liegen, kan het het kind verwijderd worden. Het tragische van de benadering in deze discussie is dat men het probleem bij de school legt en uiteindelijk het kind benadeelt, want het heeft in 95% van de gevallen te maken met verwaarlozing, uitgezonderd enkele speciale gevallen.

    (Het voorstel van Lavell om het niet te vertellen, en oneerlijk te zijn zal binnenkort in een overleg met een oudervereniging en onze besturenraad als illustratie worden gebruikt.)

  • petra kroos

    Ze hebben mij bij het intake-gesprek niet gevraagd of ze zindelijk waren.