met 5 jaar naar school

  • jenny

    Als een moeder besluit dat haar kind met 4 jaar nog niet naar school hoeft omdat hij niet leerplichtig is. Wat zijn daar dan de gevolgen van, behalve dat het kind een boel gezelligheid mist? Moet zo'n kind alsnog 2 jaar kleuteren? (en is dus een jaar ouder als de rest aan het einde van de rit).En is er geen enkele instantie die probeert het kind toch naar school te krijgen?

  • M Lavell

    Nee. Volgend jaar (met 5 jaar) instromen in groep 2.

    Er zijn overigens vast wel mensen die zullen proberen om het kind toch naar school te krijgen. Maar daar hoef je je niks van aan te trekken. Je kunt ook een tussenoplossing kiezen. Niet helemaal niet, maar 2 of 3 dagdelen wel, zoals op de psz.

  • zita

    Hoi Jenny,

    Mijn oudste zoon is, doordat hij op zijn vierde nog op het MKD (Medisch Kinderdagverblijf) zat, met zijn vijfde pas naar de basisschool gegaan. Hij kwam daar in groep 2, dus hij hoefde niet extra lang te kleuteren.

    Je schrijft dat het kind een boel gezelligheid mist als hij niet naar school gaat op zijn vierde. Ik denk dat het er erg aan ligt hoe de thuissituatie is of het kind die gezelligheid mist. Thuis kan ook een heel gezellige en leerzame omgeving zijn.

    Voor zover ik weet is er geen instantie die probeert het kind toch naar school te krijgen. Tien jaar geleden in ieder geval niet.

    Groetjes van Zita.

  • Romina

    Onze zzon Jay is ook pas met 5 naar school gegaan, na veel problemen op de peuterspeelzaal voor 2 dagdelen hebben ze dat van daaruit ''geadviseerd. Hij is nl. extreem verlegen.

    We hebben geen instanties aan de broek gekeregen om Jay toch naar school te doen, wel veel vragen van buurtgenoten en kennissen.

    Het HOORT om je kind naar school te laten gaan na zijn 4e verjaardag.

    Nou bij ons lag dat dus effe anders.

  • angel

    ach er schijnt wel meer te horen

    kan je zelf wel bepalen wat al dan wel of niet gezond en verstandig is voor je kind(eren)