aantal in een klas

  • celine

    hoeveel kinderen mogen er in een klas zijn dat er nog steeds 35 of is dit inmiddels geweizigd en geldt dit aantal ook voor een combinatieklas?

  • Marto

    Een belangrijke factor is het oppervlak van het klaslokaal. Een klein klaslokaal mag slechts 24 leerlingen bevatten en een groot lokaal vaak maximaal 30. In de arbo-wet staan de afmetingen beschreven.

    De maximale groepsgrootte voor een docent is vaak afhankelijk van het soort onderwijs, maar ook van de keuzes die het docententeam maakt.

  • cor

    de docenten hebben geen inspraak over de groepsgroottte dat bepaald de direktie bij ons :(

  • celine

    er zullen toch wel wettelijke regels zijn ? en kan een docent toch niet zomaar zelf beslissen hoeveel kinderen in een klas

  • Marto

    Wat ik weet.

    Een klas is financieel gevuld bij 24 leerlingen (per docent). Elke leerling extra geeft de school financiële ruimte om andere dingen te doen.

    Soms moeten kleine klassen (minder dan 24 leerlingen in de groep) opgevangen worden door grotere klassen. In andere gevallen wordt er bijvoorbeeld een sportdocent ingezet voor bewegingsonderwijs of een muziekdocent voor muziekonderwijs.

    Of er wettelijke regels zijn ten aanzien van de groepsgrootte voor een docent weet ik niet.

  • M Lavell

    Nee, er zijn geen wettelijke regels voor de groepsgrootte.

    Wel voor het aantal mensen plus meubels per oppervlak (arbo-wet en bouwbesluit).

  • Marialouisa

    Tjonge, ik dacht dat het om de kinderen ging en de aandacht die ze krijgen. Kennelijk heb ik het mis, het gaat om de meubels.