School uitzoeken...zijn hier leraren middelbare school?

  • Danielle mv Emma en Tom

    Hallo allemaal. Wij moeten voor onze tweeling van 2 jaar een school uitzoeken. Nu ben ik zeer geinteresseerd in de Daltonschool hier in de buurt. Maar mijn man is bang dat dat niet geschikt zou zijn voor onze kinderen. Wij waren zelf vroeger op school erg lui en hadden discipline nodig en hij is bang dat ze op een daltonschool teveel vrijheid krijgen. Eigenlijk zijn wij wel nieuwsgierig naar verschil tussen daltonleerlingen en leerlingen uit het “traditionele” onderwijs op de middelbare school. Is daar verschil te merken en is hier iemand die hier iets over kan vertellen? (of misschien een tip heeft waar ik de vraag anders kan stellen).

    Alvast bedankt voor jullie moeite.

  • 10us

    Waarom zoeken jullie reactie van docenten middelbare school? Lijkt me toch wat vroeg voor kindjes van 2? :). Mijn jongens van zes (ja, ook een tweeling) zitten op een Dalton school. De ene is hoogbegaafd en gaat zijn gang, heeft het erg naar zijn zin en wordt gestimuleerd tot grote hoogten!! De ander zit onder het gemiddelde, heeft veel hulp nodig en krijgt deze ook en dus heeft hij het ook naar zijn zin. Ze zitten in dezelfde klas maar worden heel individueel begeleid. Op “onze” Daltonschool zijn de kinderen verantwoordelijk voor hun eigen werk en indeling hiervan en zelfstandig werken wordt gestimuleerd evenals het samenwerken en verantwoordelijk zijn voor elkaar, het kind wat dat vroeg aankan wordt wat vrijer gelaten dan het kind wat dit nog niet aankan.

    Als docent in het MBO kan ik dit alleen maar toejuichen en ik zie dat de kinderen op onze school die van een Dalton afkomen het beter doen dan kinderen van de wat meer reguliere scholen. Ze zijn meestal zelfstandiger en kunnen over het algemeen goed samenwerken. Kortom, ik ben erg tevreden over het Dalton onderwijs.

  • Danielle mv Emma en Tom

    Mijn man wilde dat eigenlijk graag weten van docenten van middelbare scholen om gewoon te kijken of er over het algemeen verschil te merken is. Hoe onze eigen kinderen het tegen die tijd doen is natuurlijk niet te zeggen. Maar het ging om het plaatje, want het gaat natuurlijk wel om de “lange termijn resultaten” zeg maar. Ik vind het goed om kinderen op jonge leeftijd al te stimuleren zelfstandig te werken enzo. Ik ben er eigenlijk al uit, maar hij vroeg zich dit af.

  • angel

    ''de lange tijd resultaten"?

    Mogen ze niet gewoon eerst kind zijn.

    tegen de tijd dat ze bij het vmbo zijn aangekomen en het zijn echte gezonde pubers dan is misschien jullie mening niet eens meer zo van belang.

    Misschien ook wel.

    ik blijf bij mijn eerste stelling laat ze eerst maar eens gewoon kind zijn.

  • Danielle mv Emma en Tom

    “over het algemeen gesproken”…. snap je het zo dan wel?

    Lama….ik geef het op. (wie ben je nou eigenlijk? 10us of angel?)