reken-tekens

  • Marto

    Mijn dochter in groep 3 leert rekenen op de volgende manier.

    1 + 3 (pijltje) …….

    (Er staat geen pijltje op mijn toestenbord vandaar op deze manier)

    Wiskundig is de gebruikte notatie niet correct.

    Waar pijltje staat hoort gewoon een “is gelijkteken” te staan, maar in de opgaven staat dit dus niet.

    (De rekenmethode heet talrijk o.i.d..)

    Wie kan mij uitleggen, waarom dit zo aangeleerd wordt?

    Wanneer wordt het “is gelijkteken” aangeleerd?

  • jk

    Marto

    Talrijk is een methode van Zwijsen, zij hebben een eigen site www.zwijsen.nl

    hier vind je een voorbeeld van de methode http://www.zwijsen.nl/zwijsen/show/id=138874

    mogelijk kun je hier antwoordt op je vraag vinden.

  • M Lavell

    En die + heet ook geen plus maar ‘erbij’.

    Dat is bedacht door mensen die denken dat rekenen makkelijker wordt als je het anders noemt ;-)

  • Peerke.

    De pijl betekent “wordt afgebeeld op” en is dus fout. Er blijven toch nog altijd grapjassen rondlopen, die opnieuw het wiel willen uitvinden.

  • Peerke.

    Dus “3+6” wordt dan uitgesproken als “drie en zes erbij”.

  • Marjon

    Volgens mij heeft het te maken met de opbouw van de methode. De methode Rekenrijk begint eerst met bussommen waarbij gebruik wordt gemaakt van pijltjes.

    Dus bus-pijltjemet bushokje-bus-pijltje- antwoord, later worden de bussen vervangen voor hokjes met cijfers maar de pijltjes blijven. Dan worden de hokjes weggelaten maar het pijltje blijft nog even. Daarna verdwijnt het pijltje.

    hmmmm ik hoop dat je er iets van snapt.

    Kinderen zien deze manier van rekenen ook niet als echt rekenen. Ze roepen dan gaan we ook nog rekenen juf met plus, min en =?

  • M Lavell

    Nee, nog grappiger. Het wordt uitgesproken als “drie erbij zes” want Nederlands mag het kennelijk ook niet worden ;-)

  • Peerke.

    Ongelooflijk. We mochten wel “drie en zes” zeggen, maar toen we op de middelbare school leerden, dat “en” ook een operator was, namelijk een uit de logica, is het “drie plus zes” geworden. Ik heb ook al eens gehoord, dat men van “aftrekken” “aftellen” heeft gemaakt, omdat het eerste aan masturberen doet denken. Het aantal woorden met een sexuele bijbetekenis neemt alleen maar toe, dus als je daaraan gaat toegeven, dan komen we nooit klaar.

  • Peerke.

    Stel je voor, dat er een groot wiskundige tussen zit, die maar 27 jaar van leven krijgt. In plaats van op zijn zestiende zijn grootste theorie te ontvouwen, onthoud je hem nu dit, omdat hij op zo'n debiel niveau les krijgt.

  • Marto

    Dit bericht kreeg ik via de uitgever aan wie ik dezefde vraag stelde:

    In Talrijk wordt de pijl gebruikt als ondersteuning van het bewerkingsteken (+ of -). De pijl representeert daarbij de actie van de gebeurtenis: het erbij of eraf doen (zoals de kinderen ook concreet oefenen met bijvoorbeeld de kralenketting, of voorwerpen op de tafel). In fasen worden de kinderen van het concrete erbij en eraf, ondersteund door de pijl, geleid naar de begrippen plus en min, met de daarbij behorende kale bewerkingstekens.

    U kunt in de materialen zien dat de pijl onder het bewerkingsteken en het daarbij behorende getal geschreven wordt, en niet op de plaats van het =-teken. In deze fase ontbreekt het =-teken nog volledig. Dit wordt bij Talrijk in reeks 7 geïntroduceerd, en krijgt daar meteen de wiskundige betekenis van “evenveel als” .