rekenen in groep 3

  • helen

    Hoi Sara,

    Ik ben niet zo'n held op internet, dus ik zou de juf vragen om huiswerk. Als je dat niet wilt kun je zelf sommen bedenken.

    In januari krijgen de meeste kinderen de Cito M3 als toets aangeboden.Daarin zitten veel verhaaltjes met begrippen als meer en minder(Piet heeft 9 knikkers, Jan heeft er zes, Hoeveel knikkers heeft piet meer?).

    Uit je verhaal maak ik op dat je zoon nog handelend rekent, daar is niks mis mee.

    Als hij op school zonder rekenrek moet werken kun je hem helpen door het rekenrek voor hem te zetten 13 kralen aan te schuiven en dan te zeggen +5.

    Hij mag alleen kijken en met de ogen tellen.

    Dit is een tussenstap. Verder alle sommen tot 10 en de splitsen van 10,8,6 etc uit het hoofd leren en tellen tot 80, vooruit, achteruit met sprongetjes van 2 of 3 etc.

    Hou het ontspannen en kort en stop niet te snel dwz hou dit een aantal maanden vol. succes ermee helen.

  • Linda

    Hoi,

    Bij (bijvoorbeeld) bol.com kun je een cd bestellen om sommen te oefenen. De cd heet “sommentrainer”. Dit is vooral gericht op het automatiseren van sommen t/m 10, daarna t/m 25 en daarna t/m 100. Handig voor zowel groep 3 als 4.

    Verder is er van dezelfde serie de tafeltrainer. Vind ik een leuk programma.

    Succes.

    Linda

  • juf

    ga naar www.rekenweb.nl en klik groep 3 aan. Dan vind je alle automatiseringoefeningen die je zoon waarschijnlijk nodig heeft. Succes!

  • mn

    mn