rekenen in groep 3

  • Sara

    Rekenen in groep 3:

    Tijdens het oefenen gebruiken ze in de klas nog rekenreks, maar de kinderen mogen die bij toetsen niet gebruiken. Mogen de kinderen dan wel de vingers als hulp gebruiken en/of op een (extra)blad streepjes zetten?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden en reacties.

    Sara

  • Marjon

    Kinderen zoeken altijd een hulpmiddel als hun rekenvaardigheid nog niet geautomatiseerd is. De een gebruikt vingers, kladblaadje of de stenen op de muur. Zelfs kinderen waarvan jij denkt dat ze uit hun hoofd kunnen rekenen zie je soms nog de vingers gebruiken, kleine beweginkjes zie je dan bij de handen. Grappig om te zien is dat. Dit kan je niet voorkomen.

    Wat ik niet begrijp is waarom er tijdens de lessen gewoon hulpmiddelen gebruikt wordt en het tijdens een toets opeens niet meer mag. Volgens mij is dat niet bevordelijk voor de faalangstige leerlingen. Zwakke leerlingen mogen van mij de hulpmiddelen gebruiken die ze tijdens de lessen ook gebruiken. Leerlingen die de hulpmiddelen niet meer nodig hebben laten dit vanzelf in de kast staan.

  • Peerke.

    Het gaat er toch om, dat je goed leert hoofdrekenen. Slechte gewoonten moet je dan zo snel mogelijk afleren, net als lezen met de vinger op de tekst.

  • Sara

    Bedankt voor jullie reacties!

    Hoe zou ik het best met mijn zoon thuis kunnen oefenen? Hij vindt rekenen niet makkelijk……en heeft slechte resultaten behaald.

    Alvast bedankt.

    Gr.,

    Sara

  • Zwannie

    Nee, Marjon heeft gelijk. Aan geautomatiseerd (hoofd)rekenen gaan fasen vooraf ( de concrete, gevolgd door de schematische fase), waarbij kinderen onderling verschillen in tempo. Kennelijk zit het kind van Sara nog in de fase waarbij hij ondersteuning nodig heeft van concreet materiaal of concrete handelingen. Stimuleren kan geen kwaad, maar forceren belemmert alleen maar het inzicht dat uiteindelijk nodig is.

  • Marion

    Veel spelletjes doen. Dat is leuk, gezellig en je kind rekent zonder dat hij/zij dat door heeft. Ganzenbord bijvoorbeeld dan kun je veel rekenen.

    -Optellen van de dobbelstenen

    - Je staat op 4, je gooit 5 waar kom je dan te staan. Hee ik gooi 7 waar sta ik dan nu….probeer de pion met een sprong te verplaatsen……

    Bamzaaien is ook een heel leuk spelletje.

    Als je bijvoorbeeld 10 fiches of blokjes hebt dat laat je zien en tellen. Dan ga je die fiches achter je rug doen. Achter je rug ga je een aantal fiches in de ene hand doen en een aantal in de anderen hand. Een hand laat je zien. Hoeveel zitten er dan in de andere hand???

    Een paar ideetjes ik hoop dat je er iets mee kan. Hou het vooral leuk want op school moet hij ook al zoveel.

  • helen

    Marion heeft gelijk als ze zegt dat de oefeningen thuis leuk moeten blijven. Sommige kinderen vinden het niet erg om thuis kort nog even wat te doen.

    "S avonds na het eten 10 minuten echt rekenen met papa en da t drie keer per week. Daar gaat de rekenvaardigheid met sprongen van omhoog.

    Je kunt aan de juf oefeningen vragen of je kunt zelf iets bedenken. In groep 3 moeten de kinderen veel sommetjes uit het hoofd kennen bijvoorbeeld alle sommen waar 10 uitkomt.

    Heeft je kind moeite met rekenen of komt hij nog aardig mee.groetjes helen

  • Zwannie

    Links naar sites met rekenspelletjes vind je hier:

    http://www.jeugdbieb.nl/rubriek.php?rID=87

  • Sara

    1. Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden en reacties.

    2. Helen, hoe het in de klas gaat weet ik helaas niet. De juf van mijn zoon heeft een toets met alle kinderen gemaakt, en mijn zoon heeft het niet goed gemaakt. Ik had toevallig een gesprek met haar aangevraagd, waar ze me de uitslag liet zien. Thuis doet hij het goed, maar wij hebben altijd een rekenrek gebruikt, omdat ze dat op school ook doen. Bij het gesprek met de juf bleek dat ze een rekenrek alleen voor het oefenen mogen gebruiken, maar niet voor de toets. In hoofdrekenen is mijn zoon nog erg slecht. Daarom vroeg ik of hij wel nog zijn vingers mag gebruiken (omdat hij dit nog steeds doet) of op een extrablad streepjes mag zetten, als hulp voor de getallen boven 10. Moet hij de sommen (t/m 10) gewoon uit het hoofd leren? Hoe leer ik hem het best het splitsten van getallen? Zijn er ook boeken/websites met rekenopdrachten in kleine verhalen? Die doet de juf namelijk ook in toetsen. Voorbeeld: 5 kinderen zitten in een boot. 10 kinderen willen ook mee. Hoeveel kunnen dan in dit boot?

    Groetjes,

    Sara

  • Sara

    Dank je wel. Ik zal vandaag op de site gaan kijken.

    Gr.,

    Sara