Massage helpt zeer effectief tegen pesten op school

  • zita

    Beste MG,

    Ondanks dat ik het idee er achter wel begrijp, zie ik het persoonlijk toch niet zo zitten. Ik zou het zelf vroeger heel vervelend hebben gevonden.

    Ook de suggestie om dit systeem binnen bedrijven en organisaties te gebruiken staat me nogal tegen. Het zal vast voor sommige mensen een heel prettige methode zijn, maar voor anderen beslist niet.

    Groetjes van Zita

  • angel

    nou ben je toch echt uit de tijd karel..het onderwijs is zeer zakelijk geworden.

  • Karel de Gucht

    Het is niet meer dan bedrijfsleventje spelen door wat gefrustreerde ambtenaren.

  • angel

    correct…met matig opgeleide mensen.

  • Karel de Gucht

    Ik zag laatst nog een oud-leraar lopen. Hij had nog dezelfde bril op als in 1989.

  • angel

    was je het zelf?

    bepaalde docenten blijven hetzelfde…bijzonder

    Ik had ook een docent altijd in het zwart zwart zwart pak..nog steeds met vele grijze lange haren en de zwarte tas nog steeds onder zijn arm.

  • MG

    Nederlandse video over massage in de klas

    http://www.jahu.net/videos/video/E_cgRrZ8lag&feature=youtube_gdata/Pesten_in_de_klas.html

    www.jahu.net/videos/video/E_cgRrZ8lag&feature=youtube_gdata/Pesten_in_de_klas.html

    Artikel over massage op school op website ‘School en Veiligheid’

    http://www.schoolenveiligheid.nl/aps/School+en+Veiligheid/agressie+geweld+en+pesten/Pesten/Good+practices/massage+op+school+helpt+tegen+pesten.htm

    www.schoolenveiligheid.nl/aps/School+en+Veiligheid/agressie+geweld+en+pesten/Pesten/Good+practices/massage+op+school+helpt+tegen+pesten.htm

    Programma op Radio 1

    http://www.radio1.nl/contents/9471-massage-tegen-pesten

    www.radio1.nl/contents/9471-massage-tegen-pesten

    Artikel op BN-De Stem

    http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzoom/5097093/Massage-als-medicijn-tegen-pesten.ece

    www.bndestem.nl/regio/bergenopzoom/5097093/Massage-als-medicijn-tegen-pesten.ece

  • MG

    Video is gemaakt door ITB Entertainment Group.

    'Massage op school'

    http://www.youtube.com/watch?v=Vl4ipCy8u7I

    www.youtube.com/watch?v=Vl4ipCy8u7I

  • Misdefinitie

    Massages geven en krijgen is alleen prettig als dat gebeurt met wederzijds vertrouwen. Juist in geval van pesten ontbreekt dat vertrouwen volledig. Slachtoffers van pesten hebben namelijk ontzettend veel negatieve ervaringen met aanrakingen. Schoppen, slaan, aan de haren trekken, stoten en tikken op de rug. Elke dag weer opnieuw en dat jarenlang. Zij zijn doodsbang voor “de klas”. Niet alleen voor de directe pesters, maar ook voor de vrienden van de pesters en het deel van de klas dat het laat gebeuren.

    Vervolgens worden ze gedwongen om zichzelf in de voor hen onveilige omgeving helemaal over te geven aan de massage van iemand die misschien wel heeft meegedaan aan de pesterijen. Kom niet aan met de zogenaamde vrijwilligheid. Van vrijwilligheid kan nooit sprake zijn. Als de lerares met de klas iets gaat doen, dan moet iedereen meedoen. Kan iemand zich daaraan toch onttrekken, dan is hij weer het buitenbeentje van de klas met als gevolg dat hij meer gepest wordt.

    Leren lief zijn voor elkaar is een naïeve gedachte van mensen die zich nooit hebben verdiept in pestgedrag. Iemand die gepest wordt, heeft vijanden. Zou u zich overgeven aan iemand die u net een klap heeft verkocht? Kom dan niet aan het met idee dat de meeste kinderen het wel prettig vinden. Het probleem met pesten is nu juist dat er 1 pispaal is in een klas met 25 leerlingen. Dan kan het voor 24 leerlingen leuk en grappig zijn: het wordt gebracht als oplossing voor pesten en dat is het dus niet.

    Het is zelfs veel erger. Het kind moet pesters of vrienden van de pesters intiem toelaten. Zijn bescherming die hij heeft opgebouwd voor het overleven laten vallen. Vertrouwen hebben in medeleerlingen. Die eerst doen alsof het allemaal lief is en lekker aan elkaars vingers wrijven, om vervolgens weer keihard met een passerpunt in zijn zij te steken. Kind schreeuwt, leraar komt erbij en drie maal raden wat er dan gebeurt. Precies. Het gepeste kind krijgt er de schuld van de boel te verzieken en wordt nog meer in een hoek gezet.

    Zeer slecht idee en wat mij betreft onaanvaardbaar.

  • MG

    Hoewel deze activiteit niet verplicht is, blijken de leerlingen het in de praktijk meestal juist erg prettig te vinden. Dat komt ook omdat ze hierbij zelf goed leren aangeven wat ze zelf wel en niet willen, met wie en hoelang. Bijvoorbeeld alleen masseren of alleen gemasseerd worden, en eventueel alleen met dikke kleding op de schouders.

    En dat masseren kan ook bestaat uit zachtjes kloppen bijvoorbeeld. Het is dus ook een training in communicatie. Je kunt ook alleen stil je hand op iemands schouder leggen.

    En een leerling die niet wil meedoen met aanraken, kan eventueel ook alleen kijken of ontspannende muziek draaien voor de anderen.

    Jopie1982 Schreef:

    ——————————————————-

    > Beste MG,

    > Ondanks dat ik het idee er achter wel begrijp, zie

    > ik het persoonlijk toch niet zo zitten. Ik zou het

    > zelf vroeger heel vervelend hebben gevonden.

    > Ook de suggestie om dit systeem binnen bedrijven

    > en organisaties te gebruiken staat me nogal tegen.

    > Het zal vast voor sommige mensen een heel prettige

    > methode zijn, maar voor anderen beslist niet.

    > Groetjes van Zita