Zita,
Bij deze massageprojecten leren kinderen juist uitdrukkelijk om vriendelijk aan te geven wat ze niet willen. Een kind dat niet gemasseerd wil worden kan in plaats daarvan bijvoorbeeld een aardig gedicht schrijven voor een ander, of mooie muziek draaien tijdens het masseren en de massagespullen klaarzetten, of interviews bij de anderen afnemen over het masseren enz, enz… Genieten en aandacht voor het gevoel staan voorop. Hieronder volgt nog een toelichting.
—————————————
Op scholen en in bedrijven wordt veel gepest. Het helpt bijzonder goed tegen pesten op school als de leerlingen elkaar regelmatig masseren. Dat blijkt uit onderzoek en uit de praktijk. Dat masseren gebeurt tijdens speciale massagelessen.
Dat masseren is vooral effectief als het deel uitmaakt van een bredere aanpak tegen pesten volgens de bestaande, uitgewerkte anti-pestprotocollen. Het vermindert ook stress. Wel is een goede begeleiding nodig door de leerkracht volgens een speciaal ontwikkelde methode.
De leerlingen wordt in de massagelessen geleerd om op een respectvolle manier aan te geven wat ze wel en niet willen. De massagelessen zijn namelijk ingebed in een lesproject over communicatie en gevoelens. Dit idee kan ook worden uitgebreid naar bedrijven en andere organisaties.
http://www.pedagogiek.net/content/artikel.php?contentID=1042&subname=Algemeen%20nieuws§ieNR=1&&rubriekID=4
www.google.nl/search?q=massage+%22tegen+pesten%22+school+&hl=nl&lr=&start=0&sa=N
————————————————————-
Het pesten van basisschoolleerlingen tegengaan door de kinderen elkaar te laten masseren. Dat wil de Hengelose masseur Nicole Groeneveld introduceren op basisscholen.
Elke week een massagekwartiertje. Nicole Groeneveld pleit ervoer dat in te voeren op basisscholen in ons land. Volgens de Hengelose verbetert massage de band tussen leerlingen. Dat zorgt er volgens haar voor dat kinderen elkaar minder pesten. ‘In Denemarken gebeurt het ook op sommige scholen en daar is na drie jaar het pesten gereduceerd tot nul.’
Op basisscholen in Zweden en Denemarken is massage net zo normaal als een lesje taal en rekenen. Dat ontdekte Nicole Groeneveld een paar maanden geleden. ‘Kinderen masseren elkaars armen en rug een kwartiertje per week. Het gaat niet om ingewikkelde massagetechnieken. Het kan spelenderwijs. Aan de hand van een verhaal dat de onderwijzer voorleest, maken ze massagebewegingen op elkaars rug.’
Het onschuldige lichaamscontact heeft volgens de 32-jarige masseur tot gevolg dat kinderen een betere band met elkaar krijgen. ‘Ik heb in mijn eigen massagepraktijk gemerkt dat aanraking ervoor zorgt dat mensen zich meer ontspannen en prettiger voelen. Ik heb een bijna utopisch ideaal om massage te integreren in de samenleving. Massage zorgt ervoor dat mensen anders met elkaar omgaan.’
Ook bij kinderen schijnt dat zo te zijn. ‘Door het contact tijdens de massage worden kinderen aardiger voor elkaar. De gevoelens door de aanraking maken het onmogelijk dat die kinderen elkaar nog pesten.’
Groeneveld is de eerste om te bekennen dat het raar klinkt, dat massage ervoor zorgt dat kinderen elkaar niet meer pesten. ‘Ik ben zelf erg sceptisch over dit soort dingen en ik ben absoluut niet zweverig. Toch geloof ik hier in.’ Het is meer dan een overtuiging. ‘Ik heb allerlei wetenschappelijke verklaringen gevonden. Zo is er aangetoond dat bij aanraking het hormoon oxytocin vrijkomt, waardoor iemand zich ontspannen en blij gaat voelen.’
Niet alleen voor het pestgedrag heeft dat gevolgen. ‘Kinderen komen hierdoor ook tot rust. Daardoor wordt hun concentratie beter en verbeteren de leerprestaties.’
Nicole Groeneveld is vastbesloten het masseren van kinderen in te voeren op basisscholen in ons land. Ze schrijft een onderwijsmethodiek, die scholen van haar kunnen kopen. De Hengelose maakt gebruik van methodes die inmiddels in België en Denemarken gebruikt worden. Ze bezocht een gepensioneerde Belgische onderwijzeres die het masseren daar introduceerde.
Eerder deze maand was ze in Denemarken, waar leerlingen elkaar wekelijks een kwartier masseren. ‘In Denemarken is na drie jaar het pesten op de school waar ik was afgenomen tot nul. Ik merkte daar meteen dat leerlingen daar rustig en respectvol met elkaar omgingen. In Zweden gebeurt het masseren op bijna alle basisscholen, in Denemarken op 120 scholen en in België zo’n vijftig.’
De Hengelose is begonnen de Belgische en de Scandinavische massagemethode op papier te zetten en aan te vullen met haar eigen inzichten. Die documentatie wil ze vanaf november aan de man brengen via schoolbegeleidingsdiensten en de scholen zelf. Basisscholen kunnen behalve de methodiek ook de begeleiding van Groeneveld inkopen. ‘Ik kan een workshop geven, waardoor leraren enthousiast worden. Dat is essentieel voor het slagen van de massage. Ook kan ik het masseren de eerste paar keer begeleiden.’
Bron: ‘Tubantia’
http://www20.brinkster.com/massageenfants/nl/index.html
http://www.praktijk-tobeone.nl/basisscholenmm.htm
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=massage+basisscholen+pesten+masseren&btnG=Zoeken&meta=