vraag....

  • Angelique

    Hallo.

    Een tijdje geleden heb ik hier ook geprikt, maar voor het fatsoen zal ik me nog een keer voorstellen.

    Mijn naam is Angelique, 28 jaar getr. en 3 kids in de leeftijd van 8, 6,5 en 3,5 jaar. De oudste 2 zitten beiden in groep 3 (wel verschillende klassen).

    Mijn vraag betreft onze oudste van 8. Hij is vorig jaar blijven zitten in groep 3. Nu blijkt dat hij nog steeds moeite heeft met de lesstof en gedragsproblemen in een grotere groep. Thuis is het een vreselijk lief kind, behulpzaam, rustig en kan zichzelf heel erg goed vermaken. Het verschil tussen school en thuis is enorm groot.

    Hij is nu getest door Expertis en uit die resultaten blijkt dat onze zoon alle tekenen vertoont van een “beelddenkend” kind. Binnenkort zal hij hiervoor ook getest worden.

    Nu is mijn vraag of hier ouders of leerkrachten op dit pb bekend zijn met “beelddenken” en of dit soort kinderen kunnen funtioneren op een gewone basisschool (met een handelingsplan) of dat ze beter af zijn op het speciaal onderwijs.

    Groetjes Angelique

  • Marto

    Beelddenkend, wat dit dan ook precies is, is ook normaal. Speciaal onderwijs is hiervoor niet nodig.

  • Angelique

    Op school zijn de meeste leerkrachten bijzonder op deze kinderen gesteld. Het zijn meestal lieve, stille kinderen, die doodstil kunnen luisteren en zeker in de eerste jaren geen last veroorzaken. De leerkracht in de onderbouw noemt hen wat speels, maar meent dat het later wel goed zal gaan. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht te zijn als deze kinderen het meer systematisch gerichte onderwijs binnenstappen. Voor enkelen is dat ook zo, helaas niet voor allen. De eerste maanden verlopen meestal ongestoord; deze kinderen zijn meesters in het zich aanpassen en zorgen ervoor niet op te vallen. In deze periode ontstaan de eerste problemen met lezen. Later kunnen zij ook stagnaties vertonen met taal.

    Schrijven lukt ook niet echt goed en soms hebben zij ook moeite met rekenen. Bij het schrijven kost het hen meer dan gewone inspanning om de lettervormen te automatiseren, de letters rollen nooit vanzelf uit hun pen. Bij het lezen verdringen de beelden de woorden. Vanuit de beelden wordt de tekst als het ware vertaald naar wat er zou kunnen staan. Bij het opschrijven worden de woorden zacht mompelend gespeld en is het moeilijk de letters in de juiste volgorde neer te zetten. Thuis en op school heeft men de indruk dat dit kind wel kan leren maar lui is of niet genoeg zijn best doet. Dat is wel het laatste wat men de beelddenkers mag verwijten: het zijn doorgaans harde werkers, die van doorzetten weten, ondanks de soms geringe resultaten.

    Buiten dit alles, kan zo'n kind ook raar gedrag vertonen in een groep, met name op school dus in dit geval. Er is een handelingsplan opgesteld, maar de verwachting daarvan is niet al te groot.

  • LS

    Hoi,

    Heb eigenlijk nog nooit gehoord van de diagnose “beelddenker”. Wel in combinatie met dyslexie. Waar heeft hij eigenlijk problemen mee? Rekenen, schrijven, lezen…?

    In geval van dyslexie vind ik speciaal onderwijs helemaal niet aan te raden. Ik heb er in ieder geval niet voor gekozen.

    Groetjes,

    LS

  • jk

    Als je wat meer informatie zoekt kijk dan eens op de volgende pagina:

    http://beelddenken.startpagina.nl/

    Er is ook een discussie site.

  • Marto

    ik bedoelde het volgende.

    Er wordt veel gestigmatiseerd en ik denk dat dit niet goed is.

    Ik geef al 10 jaar les aan deze zogenaamde “beelddenkers”, maar heb tot nu toe eigenlijk geen verschil bemerkt met andere “denkers”. Je moet de didaktiek aanpassen aan de groep(en) die je in de klas hebt. De laatste jaren is er een enorme toename aan beeldmateriaal, waardoor het soms lijkt of leerlingen niet op een andere manier kunnen denken. Maar ze zitten ze toch op school om dit te leren?!