Cito eindtoets groep 8

• Gerda

Enige tijd geleden heb ik hier een vraag gesteld omtrent de afname data van Cito eindtoets groep 8. De school wilde n.l voor de combiklas 7/8, voor deze groep 8, de toetsen afnemen op 31 jan, 1 februari en 2 februari.

Tevens was de planning om de kinderen van groep 7 in de klas te houden.

Dit heb ik voorgelegd bij de Cito.

Hieronder staat de reactie van de CITO eindgroep vermeld.

Zoals we de scholen begin juni hebben laten weten zal de Eindtoets Basisonderwijs 2006 plaatsvinden op de dagen 7, 8 en 9 februari. Op de achterzijde van het Inschrijfformulier voor deelname aan de Eindtoets 2006 staat als voorwaarden voor deelname:

1.De reguliere papieren Eindtoets mag uitsluitend worden afgenomen op de dagen die hierboven vermeld staan.

2.De opgavenboekjes worden minimaal 7 dagen voor de eerste toetsdag aan de scholen geleverd. Cito blijft eigenaar van de Opgavenboekjes Eindtoets Basisonderwijs 2006 tot en met de dag van de afname van de toets. De directeur is verantwoordelijk voor een zorgvuldige bewaring en geheimhouding van de inhoud van de opgavenboekjes tot het moment dat de boekjes mogen worden uitgereikt voor afname van de toets.

3.De afname van de toets geschiedt volgens de voorschriften zoals vermeld in de Handleiding Eindtoets 2006.

Door ondertekening van het inschrijfformulier verklaart de directeur zich nauwgezet te zullen houden aan de voorwaarden vermeld op de achterzijde van het formulier. De datum voor de afname is zoals hierboven staat vermeld. Afwijking van de regel is tot onze spijt niet mogelijk.

Of groep 7 in hetzelfde lokaal kan blijven als de toets wordt afgenomen is een zaak van de school. Het is zeker niet optimaal voor de leerlingen van groep 8. Misschien heeft de school hier nog niet over nagedacht en zal t.z.t. een ander afname (zonder groep 7) realiseren.

Inmiddels heb ik dit op school aangekaard: alle groep 8 kinderen beginnen 7 februari met de toets en de groep 7 kinderen krijgen les in een andere ruimte.

• jk

Zo zie je maar dat het soms helpt om je mond open te trekken.

De school zal er misschien niet blij mee zijn maar je kind zit toch in z'n laatste jaar.

• Gerda

Hallo JK,

zeker gaat het belang van je kind voor en je wil dat het een leuk laatste jaar wordt, hieronder onze recente ervaring, het is echt gebeurd.

De school is zeker niet blij met mij, want vorig jaar heb ik al veel aan de bel getrokken vanwege een groepje kinderen met gedragsproblemen in de klas. Ons kind is behoorlijk dyslectisch, er was een handelingsplan, waar totaal niets mee gedaan werd. Leerkracht kwam er niet aan toe. Dit jaar leek aardig te beginnen met een nieuwe leerkracht en niet bij dat groepje kinderen.

Naarmate de eerste weekjes voorbij gleden hoorden we steeds meer verhalen van ons kind, waarbij mijn man en ik elkaar aankeken, van dit kan toch niet. Op een gegeven moment toch maar weer de stoute schoenen aangetrokken en op school gaan praten, eerst een paar keer met de leerkracht. De eerste keer weet ik de reactie en opmerkingen maar aan nerveusiteit. Moet nog wennen aan manier van werken op nieuwe school etc. Maar na meerdere gesprekken, bedacht ik wel: het klopt wat mijn kind verteld. Als de leerkracht zo naar de ouders is is die persoon ook zo naar de kinderen toe. Zo'n chaotisch persoon als leerkracht had ik nog nooit ontmoet. Inmiddels had ik dagelijks een kind met buikpijn , ziek voelen etc. Tot de herfstvakantie had ik hem al 2x 1 week ziek thuis. Oorzaak???? geen hand op te leggen, maar ik wist wel beter. Gesprek met directie gehad, overplaatsing naar andere groep gevraagd. Alles wat mij ter oren was gekomen ook verteld + mijn eigen ervaring. Gelukkig bleek ik niet de enige ouder te zijn die inmiddels bij hun gekomen was, en ze hadden zelf ook al het een en ander ervaren denk ik. Gesprek met directie was tussen herfst en kerst vakantie in, ik had bewust wat langer gewacht met naar directie te stappen, met het oog op het vorig jaar.Een paar dagen na dit gesprek werd de leerkracht ziek. In die afwezigheid werd eind november ons door directie mede gedeeld dat er een andere leerkracht in deze klas kwam. En de eerste leerkracht zal niet meer voor de klas komen dit schooljaar en krijgt op shool een andere baan aangeboden. Tevens werd bekend dat er de kinderen een achterstand met leerstof hadden.

Volgens school was er maar een achterstand van 2 weken, Ik weet dat dit veel groter is. Ook gezien de maatregelen die directie genomen had. Dit schooljaar had hij tot die data nog geen natuuronderwijs gehad. Met geschiedenis + aardrijksk. waren ze nog met hoofdstuk 1 bezig. Wat taal betreft lopen de hoofdstukken per week, daar liepen ze ook op achter.

Gelukkig hebben ze nu een hele goede leerkracht, die het in de vingers heeft, begint nog maar net , staat voor het eerst voor de klas, direct groep acht en kinderen hebben inmiddels respect voor deze leerkracht, wat ook verdiend is. Er was een behoorlijke onrust in de klas vanwege de chaotische leerkracht en dat heeft deze leerkracht perfect opgepakt. In korte tijd is er voor gezorgd dat de onrust bij de kinderen weg is en dat ze vertrouwen hebben in de nieuwe leerkracht.

Er is helaas weinig geoefend met de Cito, maar leerkracht vond dat er prioriteiten gesteld moesten worden. Eerst moest de rust weder keren, er moest duidelijkheid voor de kinderen zijn, dus de klasregels werden opgesteld, er moest gewerkt worden aan respect, vertrouwen onderling en zelfvertrouwen en dat het gezellig werd in de klas, als dat bereikt was, dan was de helft gewonnen omdat kinderen ontspannen zijn. Wetend dat er het verdere jaar aan bovenstaande punten gewerkt moet blijven worden, om ze een goede start te geven op middelbare school.

De kinderen hebben in 6 en 7 ook entreetoetsen gemaakt, dus weten het princippe.

Het is deze leerkracht in zo'n korte tijd gelukt te zorgen dat de sfeer ontspannen is in de klas, kinderen gaan met plezier naar school. Vanmorgen was dan ook niemand echt zenuwachtig voor de CITO eindtoets.

In veband met het handelingsplan en apparatuur waarmee ons kind werkt hebben wij regelmatig gesprekken met deze leerkracht gehad.

Ook ik neem mijn petje af voor deze leerkracht, hoe goed die zich inzet voor de kinderen en wat er bereikt is in deze 2 1/2 maand. De kinderen zijn blij met deze leerkracht, dat zie ik als ik onze jongste breng en haal.

De directie heeft nog net op tijd de juiste beslissingen genomen. Gelukkig maar.

• new kids nitro is vet

hij is echt fuck makkelijk ik doe nu gymnazium die is ram makkelijk maak je geen zorgen