Vraagje combi werken & leren

  • Arjen

    Ik ben 31 jaar en heb in het “verleden” een MTS Energie opleiding afgerond. In deze sector ben ik zo'n 5 jaar werkzaam geweest. In 1999 heb ik een switch gemaakt naar een ander werkveld en ben toen het CIOS (sportopleiding) gaan doen in deeltijd (2-3 jaar later afgerond) Sinds die tijd ben ik werkzaam geweest als (hoofd-)instructeur bij een middelgroot buitensport bedrijf.

    Mijn huidige dagelijkse werkzaamheden bestaan uit het begeleiden en instructie geven aan verschillende (doel-)groepen deelnemers tijdens buitensportactiviteiten. Denk hierbij aan het instructie geven aan en begeleiden van bijvoorbeeld een rotsklim activiteit met een groep managers van een bepaald bedrijf. Maar ook het regelen, organiseren en uitvoeren van complete “survival” werkweken voor scholen en sport verenigingen. Als er geen uitvoerende activiteiten zijn, ben ik vanaf ons kantoor bezig om komende activiteiten voor te bereiden.

    Echter sinds een jaar heeft dit bedrijf er voor gekozen een wat meer recreatief programma aan te gaan bieden, hoofdzakelijk halve dag activiteiten in Nederlands steden. Hier kan ik mij persoonlijk niet zo erg in vinden, vandaar dat in me aan het oriënteren ben om iets anders te gaan doen.

    Gezien het feit dat ik in mijn huidige werk het instructie geven erg leuk vind om te doen en het me ook goed afgaat, lijkt mij het onderwijs een logische vervolg stap voor mij.

    Dit betekend wel dat ik hier een studie voor moet gaan volgen. Mijn voorkeur gaat (voorlopig) uit naar een doelgroep in de leeftijd van 12 tot 16 jaar. Hier volgt dus uit dat ik een (deeltijd-)studie als leraar Voortgezet Onderwijs moet gaan volgen. Per september 2006 ga ik hiermee starten aan de Hogeschool Rotterdam & Omgeving. Ik heb echter nog geen keuze gemaakt welk vak ik dan zou willen gaan onderwijzen.

    Deze deeltijdstudie houdt in dat ik twee avonden per week les heb en een dag in de week stage moet gaan lopen. Zelf wil ik proberen om de resterende vier werkdagen op een of andere manier ook al in het onderwijs werkzaam te zijn. Ik wil dus zelf een mix van werk en leren tot stand gaan brengen. Alleen hiervoor ben ik nog opzoek naar een passende functie. Zelf denk ik aan een ondersteunende functie zoals bijvoorbeeld een onderwijs assistent. Maar dit kan uiteraard een ander soortgelijke functie zijn.

    Mijn concrete vraag is hoe ik aan zo?n soort ondersteunende functie kan komen? Zijn die er überhaupt? Zo ja, op welke scholen? Wat zijn de eventueel door een school gestelde eisen en/of voorwaarden?

  • Theo

    De antwoorden op je vragen vind je op:

    http://www.werkeninhetonderwijs.nl/frameset_leraar.html

    Arjen schreef:

    >

    > Ik ben 31 jaar en heb in het “verleden” een MTS Energie

    > opleiding afgerond. In deze sector ben ik zo'n 5 jaar

    > werkzaam geweest. In 1999 heb ik een switch gemaakt naar een

    > ander werkveld en ben toen het CIOS (sportopleiding) gaan

    > doen in deeltijd (2-3 jaar later afgerond) Sinds die tijd ben

    > ik werkzaam geweest als (hoofd-)instructeur bij een

    > middelgroot buitensport bedrijf.

    >

    > Mijn huidige dagelijkse werkzaamheden bestaan uit het

    > begeleiden en instructie geven aan verschillende

    > (doel-)groepen deelnemers tijdens buitensportactiviteiten.

    > Denk hierbij aan het instructie geven aan en begeleiden van

    > bijvoorbeeld een rotsklim activiteit met een groep managers

    > van een bepaald bedrijf. Maar ook het regelen, organiseren en

    > uitvoeren van complete “survival” werkweken voor scholen en

    > sport verenigingen. Als er geen uitvoerende activiteiten

    > zijn, ben ik vanaf ons kantoor bezig om komende activiteiten

    > voor te bereiden.

    >

    > Echter sinds een jaar heeft dit bedrijf er voor gekozen een

    > wat meer recreatief programma aan te gaan bieden,

    > hoofdzakelijk halve dag activiteiten in Nederlands steden.

    > Hier kan ik mij persoonlijk niet zo erg in vinden, vandaar

    > dat in me aan het oriënteren ben om iets anders te gaan doen.

    > Gezien het feit dat ik in mijn huidige werk het instructie

    > geven erg leuk vind om te doen en het me ook goed afgaat,

    > lijkt mij het onderwijs een logische vervolg stap voor mij.

    >

    > Dit betekend wel dat ik hier een studie voor moet gaan

    > volgen. Mijn voorkeur gaat (voorlopig) uit naar een doelgroep

    > in de leeftijd van 12 tot 16 jaar. Hier volgt dus uit dat ik

    > een (deeltijd-)studie als leraar Voortgezet Onderwijs moet

    > gaan volgen. Per september 2006 ga ik hiermee starten aan de

    > Hogeschool Rotterdam & Omgeving. Ik heb echter nog geen keuze

    > gemaakt welk vak ik dan zou willen gaan onderwijzen.

    >

    > Deze deeltijdstudie houdt in dat ik twee avonden per week les

    > heb en een dag in de week stage moet gaan lopen. Zelf wil ik

    > proberen om de resterende vier werkdagen op een of andere

    > manier ook al in het onderwijs werkzaam te zijn. Ik wil dus

    > zelf een mix van werk en leren tot stand gaan brengen. Alleen

    > hiervoor ben ik nog opzoek naar een passende functie. Zelf

    > denk ik aan een ondersteunende functie zoals bijvoorbeeld een

    > onderwijs assistent. Maar dit kan uiteraard een ander

    > soortgelijke functie zijn.

    >

    > Mijn concrete vraag is hoe ik aan zo’n soort ondersteunende

    > functie kan komen? Zijn die er überhaupt? Zo ja, op welke

    > scholen? Wat zijn de eventueel door een school gestelde eisen

    > en/of voorwaarden?

  • Arjen

    Ja, maar niet helemaal… Kom dan redelijk snel op “zij-instromers' trajecten uit, maar deze trajecten staan vanwege het ”geen-te-kort-aan-leraren" vaak in de koelkast, en wordt dat in ieder geval niet gestimuleerd…. Andere suggestie's iemand?

  • jk

    Leerkracht lichamelijke opvoeding.

  • Marialouisa

    Je wilt in het voortgezet onderwijs werken (12 tot 16 jaar), daar heb je vakken. Je moet dus eerst een vak kiezen. Engels, duits, etc. Je kunt misschien als zij-instromer aan de slag als sportleraar (LO) dan kun je dus meteen verdienen en daarnaast studeren. Maar als je niet weet welk vak je wil gaan doen, tja, dan wordt het lastig, want een school kan niets met iemand die niet weet wat ie wil. Tenzij je in het basis onderwijs wilt gaan werken, dan kun je dus wel op die manier misschien aan de slag maar dan moet je naar de PABO