Saboteren leraren onderwijs via ICT?

  • Jod

    Sinds 1970 waren cassetterecorders gebruiksvriendelijk en betaalbaar voor scholen. Het onderwijs heeft er relatief weinig meegedaan.

    Sinds 1985 waren videorecorders gebruiksvriendelijk en betaalbaar voor scholen. Het onderwijs heeft er relatief weinig mee gedaan.

    Sinds 1995 waren pc's min of meer gebruiksvriendelijk en betaalbaar voor scholen. Het onderwijs heeft er relatief weinig mee gedaan.

    Sinds 2002 is internet gebruiksvriendelijk en betaalbaar voor scholen en leerlingen. Het onderwijs heeft er relatief weinig mee gedaan.

    Als we het onderwijs nu deels zouden vervangen door thuis-onderwijs via internet, zou er 50% kunnen worden bespaard op de onderwijsbegroting. Dat geld kan dan besteed worden aan het ontwikkelen van goede educatieve software op allerlei gebieden. De onderwijskwaliteit zou dan met sprongen omhoog gaan. Via internet kun je ook lessen op films en MP3 aanbieden.

    Het lijkt erop dat de onderwijsgevenden en de onderwijs-lobby in Den Haag de invoering van elektronische informatie-overdracht saboteren, omdat ze bang zijn om hun baan te verliezen. De leerlingen zijn daarvan de dupe.

  • Marto

    Interessante stellingname.

    Ik denk dat er veel leerstof aangeboden kan worden via de computer en dat daar winst te behalen valt. Overigens gebeurt dit al veel.

    Er zit hier een grote adder onder het gras. Mensen kun je niet motiveren met een apparaat. Er zijn altijd andere mensen voor nodig. Bij de meeste leerlingen is begeleiding essentieel en die kan niet altijd adequaat door de ouders gegeven worden.

    Bovendien heb je geen/weinig controle over wat iemand werkelijk leert. Je loopt hierdoor het risico dat zo iemand een niet in te halen achterstand oploopt.

    Zo zijn er wel meer bezwaren te bedenken.

  • M Lavell

    “Als we het onderwijs nu deels zouden vervangen door thuis-onderwijs via internet, zou er 50% kunnen worden bespaard op de onderwijsbegroting.”

    en

    “Het lijkt erop dat de onderwijsgevenden en de onderwijs-lobby in Den Haag de invoering van elektronische informatie-overdracht saboteren, omdat ze bang zijn om hun baan te verliezen.”

    Nee, die conclusie is te kort door de bocht.

    Een belangrijke politiek reden voor het naar school sturen van leerlingen, is ze van de straat houden. De overheid is tegen thuisonderwijs. In de wet is thuisonderwijs als legale onderwijsvorm geschrapt in 1969. De ‘oplossingen’ die bedacht worden voor vervelende jongeren gaan allemaal over naar school, kazerne of opvoedkamp sturen. De nieuwste wens is leerplicht (dat is schoolplicht in Nederland) verlengen tot 23 jaar.

    Dat die overheidsmening (leerlingen moeten naar school) breed en internationaal gedragen wordt, blijkt bovendien uit het ontbreken van degelijke en beproefde onderwijsmethodes via internet. Die computer heeft het onderwijs vooralsnog niet zoveel meer te bieden dan wat lesboeken doen.

    En zolang dat zo is, zal er ook binnen het onderwijs niemand warmlopen voor systematische scholing via de computer.

    Overigens: Er bestaat heel degelijk en beproefd afstandsonderwijs die ook gebruik maken van internet. De Wereldschool en Edufax bijvoorbeeld. Maar de leerplichtwet wordt vooralsnog zo uitgelegd dat in Nederland wonende leerplichtigen daar geen gebruik van mogen maken. Want hoewel deze scholen een ‘school’ zijn in de zin van de leerplichtwet (inschrijfplicht), kennen deze scholen geen bezoekuren en daarmee kan er niet aan de bezoekplicht worden voldaan.

    Trouwens: wel op de hbo scholen (niet leerplichtigen). Daar neemt het aantal contacturen alleen maar af en worden studenten geacht via internet of intranetconstructies het contact met hun docenten en studiegenoten te onderhouden.

    Elke dag naar school is er voor die groep niet bij en dat levert inderdaad een enorme besparing op. Voor de hbo scholen.

    De zorgen over de kwaliteit van dat onderwijs, groeien wel.

    Kortom: Er is heel wat te zeggen voor jouw oplossing, maar dan zal de overheid eerst het idee moeten verlaten dat onderwijs de primaire taak heeft om de maatschappij van stoute loslopende kindertjes te behoeden en daarop de wet moeten aanpassen.

  • Jod

    Via internet kun je heel goed motiveren. Je kunt juist speciale lesprogramma's ontwerpen voor motivering, psychologische ondersteuning, studievaardigheden, communicatie, beroepskeuze, enz…. Die ontbreken juist in het traditionelee onderwijs, omdat er zogenaamd geen geld voor is.

    Ook kun je via internet juist veel beter controleren op activiteit dan via traditioneel onderwijs. De leerling kan namelijk via tekstchat en videochat met geluid voortdurend verbonden zijn met een leraar. De leraar kan op die manier wel 100 leerlingen tegelijk in de gaten houden, vanuit zijn huiskamer. (Zie bijv. http://www.solomio.nl )

    De leerlingen kunnen aantonen dat ze actief zijn doordat ze voortdurend reageren op de stof via tekstchat. Ze kunnen zo vragen beantwooren en stellen, met elkaar discussiëren en samenvatiingen schrijven.

    Meerkeuzevragen worden door de software automatisch beoordeeld en de resultaten worden daarbij automatisch gearchiveerd.

    En via internet kun je ook permanent controleren wat iemand telkens intypt.

    Er kleven aan traditioneel onderwijs juist enorme nadelen. Leraren en leerlingen worden op grote schaal gepest, het leerresultaat is bedroevend laag, vooral op LBO en MAVO, de motivatie bij de leerlingen is vaak heel laag, de kosten zijn gigantisch, enz…

    Ik vind dat de overheid hopeloos is blijven hangen in de middeleeuwen. Wakker worden overheid!

  • Jod

    Zie ook: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=8&i=19922&t=19922

  • M Lavell

    Ik ben het een beetje met je eens.

    Nu nog de overheid overtuigen zodat ze de schoolplicht uit de leerplicht schrappen en er weer leerplicht van maken waarin telt wat je leert en niet hoeveel uur je op school doorbrengt.

  • mb@hotmail.com

    tuurlijk

    en stel je voor dat het op school gezellig zou zijn

    vreselijk, toch

    en al die sociale vaardigheden die ze daar oplopen, samen met de waterpokken

    gewoon thuis voor de pc, da's het beste

  • Jod

    Mb,

    Ironie leidt vaak niet tot een open uitwisseling van nieuwe inzichten en zal uiteindelijk niet afdoende blijken om een totaal verouderd beleid mee te verdedigen.

    Ik zeg niet dat alle kinderen nooit meer naar school moeten. Ik beweer wel dat school in de huidige vorm volstrekt achterhaald is. En dat kinderen veel vaker buiten school kunnen leren dan nu. En dat leraren een fundamenteel andere taak zullen krijgen in het leerproces dan nu het geval is.

    Computers zullen in de toekomst steeds compacter, audiovisueler en gebruiksvriendelijker worden en werken met een draadloze verbinding met internet. Daardoor zijn er talloze alternatieve leeromgevingen mogelijk, afhankelijk van de specifieke behoeftes van de opleiding en de leerlingen.

    Leerlingen kunnen bijvoorbeeld ook gezellig samen leren met een of meer vriendjes. Thuis, of in een park of in een internetcafé, buurthuis, enz…

    Door ICT-onderijs komt er geld vrij voor gericht onderwijs op het gebied van sociale vaardigheden. Op dit moment besteden scholen daar juist veel te weinig aandacht aan. En vaak leveren scholen daardoor juist meer emotionele schade op dan sociale vaardigheden bij alle betrokkenen.

    http://www.e-learning.startpagina.nl

  • angel

    ''Ironie" …?

    u wilt deze duidelijke formulering als ironie benoemen?

    ja …je kan het zo langdradig maken als je wilt

    ik heb mijn voorkeur voor korte duidelijke concrete weergaven.

    moeten we ons in het onderwijs ook weer eens mee gaan bezig houden

    gewoon kennis overdracht.

    Kort krachtig concreet…vooral geen zijwegen gaan volgen

  • Jod

    Angel,

    Het traditionele onderwijs in de huidige vorm is een doodlopend zijspoor. Over twintig jaar zal dat veel duidelijker zijn dan nu. Ik vind het jammer dat veel leraren die nieuwe realiteit niet onder ogen kunnen of willen zien.

    Kernachtig formuleren lijkt me trouwens heel nuttig in een discussie, mits die kern ook concrete argumenten bevat die ingaan op die van de andere partij.