Inkomensderving leraren

  • Peter

    Wat me nogal verbaast, is dat ik niemand op deze site hoor over de uiterst negatieve inkomensgevolgen voor m.n. de leraar, tgv het nieuwe zorgstelsel. Het lijkt wel alsof niemand door heeft dat hij/zij er dit jaar zo'n 1500-2000 euro netto op achteruit gaat.

  • M Lavell

    Reken dat eens voor dan. Volgens mij overdrijf je wat.

  • Peter

    Ik zou zeggen, kijk es op:

    http://www.kennisnet.nl/nieuwsportal/po/1opdemiddag_vooral_ambtenaren_de_dupe_nieuwe_zorgstelsel.html

    Daarna spreek ik u vast nog.

  • M Lavell

    Mij valt dit stukje tekst op:“Maar veel belangrijker zijn de verborgen inkomenseffecten die worden veroorzaakt door het wegvallen van de werkgeversbijdrage en de nieuwe 6,5 procentsregeling, die al gauw een belastingnadeel van 800 euro per jaar oplevert. Tweeverdieners worden dubbel gepakt, want zij moeten dit twee keer betalen.”

    Daar weet ik alles van want ik ben zelfstandige (2 x trouwens dus ‘dubbel gepakt’) dus ik moet die 6,5 % ook zelf betalen (max. dus 2 x 1965 €).

    Maar ik heb begrepen dat werkgevers via de wet verplicht zijn dit te compenseren (waar werknemers overigens wel weer belasting over betalen). Begrijp ik goed dat alle werkgevers dat moeten, maar onderwijsinstellingen niet?

  • Peter

    Ik heb geen enkel idee. Zelfs bij de salarisadministratie kan men geen eenduidig antwoord geven. Mij werd te verstaan gegeven, dat e.e.a. er in elk geval “somber” uitziet. Maar het wegvallen van de ZKOO voor alle onderwijsgevenden is natuurlijk al een flinke strop. De 360 euro bruto die van dit bedrag resteren een lachertje. Volgende week zullen we ‘t allen weten. Hier op school zit de stemming er ondertussen al ’goed' in. Mocht e.e.a. inderdaad slecht uitvallen voor het landelijke docentenkorps, dan verwacht ik nog dit jaar een massale uitstroom van leraren.

  • M Lavell

    Ik snap het al (had niet zo goed gelezen).