overgang van groep 2naar3

  • Annaromee

    Voor een onderzoek ben ik op zoek naar literatuur/tips/ervaringen/alles omtrent het onderwerp de stap van groep 2 naar 3. Veel mensen ervaren dit als een grote stap, hoe lost men dit op, zijn er aanwijzingen vanuit bepaalde literatuur. Hier is erg weinig over te vinden, dus alles is welkom!

  • M Lavell

    http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren.htm

    http://www.ouders.nl/mond2005-kleuteren2.htm

    http://www.ouders.nl/mdos2005-kleuters3.htm

    http://www.ouders.nl/mdos2005-kleuters4.htm

    http://www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/article27283.ece/Korter+kleuteren+wordt+de++norm

    Het blad BasisschoolManagement jrg 18 nr 5 februari 2005

    publicatie: verlenging en verkorting van de kleuterperiode in het basisonderwijs

    door Wim van de Grift.

    Wat die ‘grote overgang’ betreft, die zit vooral tussen de oren en is te verklaren uit een aantal gewoontes en ideëen over onderwijs.

    * Vygotsky heeft het over voorbereidend onderwijs (spelend) aan leerlingen voorafgaand aan het toen geldende ‘echte’ onderwijs. Als je zijn theorie in de tijd plaatst (dertiger jaren) heeft hij het in feite over ‘een brug’ tussen 6 en 7 jarigen.

    *Janssen Vos heeft haar bewerking van deze theorie uitgewerkt tot eentje waarin kleuters _moeten_ spelen in wat zij ‘de betekenisvolle context’ noemt, dus niet met letters _mogen_ spelen, maar wel met een postkantoortje en stempels.

    * In de meeste landen begint de leerplicht pas met zes jaar. Dat was hier lange tijd ook zo (nu met vijf, stemmen voor vier gaan steeds opnieuw op). ‘De grote brug’ is dan net zoeits als 18 (en dus administratief volwassen) worden.

    *Vrije scholen hebben al heel lang een theorie over niet mogen lezen voordat de tandjes gewisseld zijn (in feite ook een grens rond een jaar of 7).

    * Er zijn meer wetenschappelijke theorieën over gewetensvorming rond een jaar of zeven.

    * Er zijn meer wetenschappelijke theorieën over het leren lezen en een zekere omslag daarin (van klanklezen naar uit het hoofd leren) rond een jaar of 9.

    Een duidelijke verklaring voor een vermeende ‘brug’ tussen groep 2 en 3 (vijf en zesjarigen) is er dus niet. Behalve dan de gewoonte dat we groep 1 en 2 kleutergroep (daar ‘mag’ je spelen) zijn blijven noemen en het gevoel dat daarna pas ‘het echte werk’ begint (daar ‘moet’ je leren).

    Voor groep 3 bestaat nog wel eens het idee dat kinderen daar pas heen kunnen als ze stil kunnen zitten en braaf op commando's kunnen wachten. Maar ook dat is een beetje onzin natuurlijk. Het ligt er maar aan hoe je onderwijs inricht. En waarom zou je pas in groep 3 met lezen beginnen?

  • Joep

    kl