gedoubleerd op basisschool, tóch havo?

  • Sonja

    Mijn zoon is in groep 4 blijven zitten vanwege adhd-problematiek. Inmiddels zit hij in groep 8 en hij heeft een HAVOadvies gekregen op basis van zijn prestaties. Maar een twijfelgeval, want hij werkt zeer traag en heeft nog steeds concentratieproblemen.

    Het advies is hoger dan wij verwacht hadden en hij is inmiddels beter gaan werken op school omdat hij graag naar de HAVO wil. In het Okidoc komt te staan dat hij een keer is blijven zitten en dat hij een slechte werkhouding heeft. Mag een HAVOschool hem hier op weigeren?

  • ex juffie

    Hij is blijkbaar niet blijven zitten omdat hij niet kan leren maar omdat hij ADHD heeft en dus flinke problemen met de concentratie heeft. Het kind heeft dus een handicap waar lang niet iedere school goed mee om kan gaan. Medicatie wil nog weleens een goede uitwerking hebben maar dat moet je verder bespreken met je kinderpsychiater.

    Verder is het een idee om De Rugzak aan te gaan vragen zodat er wat extra ondersteuning straks voor je zoon is op de HAVO. Voor extra info kun je kijken op de website van www.oudersenrugzak.nl. En denk alvast ook na hoe het moet met het huiswerk. Zeer waarschijnlijk heeft je kind hier hulp bij nodig. Kun je hemzelf hierin begeleiden of moet je extern iemand aantrekkken (hiervoor kun je een PGB aanvragen)? Als je kind gemotiveerd is dan is een instelling voor huiswerkbegeleding een idee als je de begeleiding zelf niet ziet zitten of niet kunt. Denk hier niet te makkelijk over. Je kind heeft ADHD. Hij heeft hulp nodig. In z'n uppie zal hij het zeer waarschijnlijk niet redden hoe intelligent hij ook is. School wordt dan een drama.

    Zonder medicatie, zonder Rugzak en onder huiswerkbegeleiding krijgt je kind het waarschijnlijk moeilijk. Geef hem de hulp die hij nodig heeft. De mogelijkheden zijn er maar de ouders moeten dit alles regelen c.q. aanvragen. Succes.

  • Sonja

    Hoi ex-juffie,dank je voor je antwoord.

    Het PGB had ik al voor hem aangevraagd maar dat is afgewezen. De basisschool vindt een rugzakje aanvragen geen goed idee omdat scholen voor voortgezet onderwijs hem dan minder snel zullen aannemen. Daarbij wordt een rugzak meestal afgewezen bij adhd gevallen.Medicatie (ritalin) heeft hij al.

    Huiswerk maken lukt hem goed, snel zelfs, omdat hij thuis rustig kan zitten zonder afleiding. Dat is dus niet echt een probleem.

    Rest mij nog de vraag of een school hem überhaupt zal willen aanemen. Ik zal toch tekst en uitleg moeten geven over waarom hij is blijven zitten. En op een adhd-er zitten ze niet te wachten, extra belasting.

    Wie weet of hij daarop geweigerd mag worden?

  • juf

    Maakt je kind ook nog de cito? die uitslag zal wel meegenomen worden door de middelbare school. Verder heeft hij havo advies van de leerkracht dus ik verwacht geen moeilijkheden. Waarom denk je dat de school jou om uitleg zal vragen? Mijn ervaring leert dat je helemaal geen contact hebt met het middelbaar onderwijs tot ze aangenomen worden. Wel kan het zijn dat er bij de leerkracht nog informatie wordt gevraagd.Ik zou denken dat het zitten blijven voor je zoon waarschijnlijk gunstog uitgepakt heeft nu hij HAVO advies heeft.

  • M Lavell

    okidoc is amsterdam. Daar geldt de kerprocedure en dus de combinatie Cito-score (binnen de bandbreedtes) en het advies. Als hij naast zijn havo advies ook havo scoort, moet de school hem in principe aannemen, tenzij er teveel aanmeldingen zijn.

    En dat maakt het weer lastig, want dat kun je eigenlijk niet zo goed controleren.

    Er zijn wel scholen die quota hanteren voor bijvoorbeeld ADHD. Dat mag niet, maar u zult naar de rechter moeten om dat recht te zetten en dan bovendien moeten bewijzen dat dit criterium gehanteerd is.

    Vraag aan de leerkracht of hij/zij zelf vindt dat uw zoon geweigerd zou moeten worden op grond van zijn ADHD verleden. Vraag of deze leerkracht vindt dat het gegeven ADHD nog steeds relevant is. Als de leerkracht het niet relevant vindt, kom dan overeen die informatie niet te verstrekken.

    De school is niet verplicht precies deze gegevens te verstrekken. Sterker nog: als men de gegevens niet relevant vindt voor de toelatingsprocedure, dan _mag_ de school ze niet verstrekken. Als men het wel relevant vindt voor het lesgeven zelf, dus als de leerling eenmaal is aangenomen, dan kunnen dit soort gegevens later nog verstrekt worden.

    Zie ook: http://www.cbpweb.nl/asp/SearchRegular.asp en http://www.ouders.nl/mdos2005-elkk.htm

  • ZZ

    Je kind heeft ADHD. Hij heeft hulp nodig. In z'n uppie zal hij het zeer waarschijnlijk niet redden hoe intelligent hij ook is. School wordt dan een drama.

    Onzin, die van mij doet het prima op het VWO. Zonder hulp, zonder wat, want van school hoef je niks te verwachten. Die komen hun afspraken niet (nooit) na.

    Gewoon proberen. Met begeleiding van thuis voor het huiswerk e.d. lukt dat vast prima. Havo is tenslotte niet meer wat het geweest is. Dus zó moeilijk is het allemaal niet. Ik ben erg voor het kind in z'n waarde laten. Dat stempeltje hoeft niet in het voorhoofd gekerft.

    Gr,

  • Sonja

    Inderdaad zijn er scholen in Amsterdam die kinderen mogen weigeren als die in hun ogen niet geschikt zijn voor hun onderwijs. Als hij op een school geweigerd wordt moet hij zich ergens anders aanmelden en de meeste scholen zitten dan al vol. Dat maakt het moeilijk. We wachten de Citoscore af. Als daar havo uitkomt zal hij waarschijnlijk wel worden toegelaten, zeker op een school waar geen loting wordt verwacht. Maar wat als hij een paar punten lager zit? Lastig.

    Bedankt voor de links, ik zal er op kijken.

  • Sonja

    Ik ben het er helemaal mee eens. Met ritalin is hij sprongen vooruit gegaan en zijn resultaten zijn gewoon goed. Dat scholen van alles beloven en dat daar weinig van terecht komt in de praktijk is ook mijn ervaring.

    Wel jammer dat bij adhd meteen iedereen denk aan een onhandelbaar kind die op het speciaal onderwijs thuis hoort. Qua gedrag is hij niet zo erg, het is vooral de concentratie waar het aan schort. Zijn vriendjes hebben allemaal een havo of vwo advies gekregen. Dat zijn de kinderen bij wie hij thuishoort.

  • ex juffie

    Sonja, ik vind het advies van de basisschool niet zo goed omdat het gebasseerd is op vooroordelen die ze waarschijnlijk zelf hebben. Je kunt immers als school beter een kind met een probleem + een Rugzak binnen halen dan een kind met een probleem zonder Rugzak….want dan moet de nieuwe school het verder alleen uitzoeken. Bovendien levert De Rugzak de school namelijk best wel wat geld op. Het is dus in het VOORDEEL van de school dat het kind met ADHD al een Rugzak heeft. De aanvraag van de Rugzak zorgt voor veel werk voor de school (opstellen van het onderwijskundig rapport). De meeste scholen voor voortgezet onderwijs stellen het dus zeer op prijs als men dit op de basisschool al heeft gedaan. Sommige basisscholen werken niet goed mee aan de aanvraag van de Rugzak omdat men dit te veel moeite vindt…. Als het onderwijskundig rapport niet goed en terdege wordt ingevuld door de basisschool en men daar het probleem niet voldoende heeft onderkend dan is de kans op toekenning van de Rugzak zeer klein…. Het REC gaat immers uit van de verkregen informatie.

    Een ander iets is de discriminatie van kindern met ADHD en/of autisme. Hoewel er niet gediscrimineerd mag worden in Nederland worden kinderen met ADHD/ autisme e.d. weldegelijk op grote schaal gediscrimineerd door de scholen in Nederland. En bijna niemand die er wat aan doet, want het gaat maar een kleine groep mensen aan….

    Zelf ben ik moeder van een jongen van 14 met autisme en hoogbegaafheid. Wij hebben wel een PGB en een Rugzak (omdat hij uit het Speciaal Onderwijs komt)en gebruikt hij, met succes, ook Ritalin (Concerta sinds hij op het Middelbaar zit). Hierdoor gaat het prima met onze zoon. Hij gaat het wel redden.

    De zoektocht naar een goede Middelbare school was niet zo makkelijk; de school die onze eerste keuze bleek tijdens een gesprek bol te staan van vooroordelen die nergens op sloegen. Ze kenden mijn kind niet maar wisten al wel dat ze hem niet wilden hebben want zo zei de afdelingsleider; hij had de plicht om zijn leerkrachten te beschermen…..Echt, dat werd zo tegen me gezegd!!!!! Alsof mijn kind een potentieel gevaar vormt voor de mensheid!!!! Ik werd de deur uitgewerkt met de mededeling dat er een goede school voor ‘dit soort’ kinderen in Den Haag zat (60 km van onze woonplaats!!!). Blijkbaar heeft mijn kind een zeer besmettelijke ziekte…. In de auto heb ik eerst een flink potje zitten huilen…. Mijn kind is het liefste van de hele wereld. Een onderdeel van zijn handicap is juist dat hij veel te lief is. Hij weet niet eens wat agressiviteit is… en toch werd hij door deze school door onkunde en onbenul geweigerd omdat hij autitisch is en autisme is op die school blijkbaar een synoniem voor agressiviteit…….Als ouders kun je hier maar heel moeilijk iets aan doen. Vooroordelen….door gebrek aan kennis. Lekker Christelijk…(het was namelijk een Christelijke school)

    Gelukkig bleken school nummer 2 en 3 heel wat meer kennis in huis te hebben. Er zaten al meer kinderen met autisme en ADHD op deze scholen en daar was men best tevreden over. Ook had men al goede ervaringen opgedaan met de Rugzak. Onze zoon was dus welkom. We hebben voor de kleinste school gekozen omdat we het idee hadden dat daar wat meer persoonlijke aandacht was dan op zo'n grote schoolfabriek. En het gaat goed!!! De leraren zijn erg over hem te spreken want hij is lief en charmant en komt naar school om te leren. Dat hij soms droomt wordt geaccepteerd. Thuis houden we de boel goed in de gaten. Het contact met de Mentor is wat minder maar daarvoor in de plaats hebben we een goede Ambulant Begeleider vanuit de Rugzak.

    Dat was mijn verhaal in het kort. Nu weer terug naar jouw verhaal en vraag. Als het nu goed gaat op school en jouw zoon heeft geen extra begeleiding nodig dan moet je misschien overwegen om het hele ADHD-verhaal niet te noemen…. dit om de pijn die wij hebben moeten ervaren te voorkomen. Aan de andere kant als je kind WEL extra begeleiding nodig heeft dan zou het dom zijn om je hoofd in het zand te stoppen. Dan MOET je gewoon dingen voor hem regelen. Ik weet dat de Rugzak voor kinderen met ADHD lang niet altijd ‘zomaar’ wordt toegekend. Als de medicatie goed werkt en het gaat op school goed is deze extra begeleiding gewoon niet nodig en wordt De Rugzak niet toegekend. Echter, als straks toch blijkt dat dit niet voldoende is, vraag dan opnieuw de Rugzak aan (en ook het PGB). De situatie op het voortgezet is namelijk heel anders dan die op de baisschool. Met steun van de Zorgcoordinator van de school lukt dit dan vast wel. Belangrijk voor de toekenning van de Rugzak (en het PGB) is namelijk of het kind buiten medicatie extra begeleiding nodig heeft. Dit moet o.a. door de school aangetoond worden. Bespreek dit ook met de kinderpsychiater. Voor de aanvraag van de Rugzak, TOG en PGB is een goede kinderpsychiater van onschatbare waarde!!!!

    Hou je zoon volgend jaar gewoon zeer goed in de gaten. Hou de schoolcijfers goed bij. Wees actief betrokken bij het schoolwerk. Controleer de boel. Bespreek dit goed van te voren met je zoon. Hou b.v. in de gaten of hij op tijd aan het lezen van z'n boeken begint voor de boekverslagen etc. Lukt dit allemaal goed dat kun je langzaam het lijntje laten vieren, maar blijf dit controleren. En… zorg dat je zelf een goede verstandhouding krijgt met de betrokken leerkrachten. Wees betrokken, vriendelijk, deel complimentjes uit, denk mee, zorg voor informatie. Doe gewoon alles om de weg voor je kind te banen. Vraag als je je ergens zorgen over maakt een tussentijds gesprek aan of vraag om de E-mail adressen. Zorg dat je op tijd op de hoogte bent van eventuele problemen zodat het nog bij gestuurd kan worden. Vraag tussentijdse gesprekken aan met de Zorgcoordinator en de Mentor.

    Voor nu; Ga gewoon alle scholen in je omgeving af tijdens de komende Open Dagen. Ga informele gesprekjes aan met de Afdelingsleiders en de Zorgcoordinatoren; werp je ‘aas’ uit en kijk wat je vangt. ‘Proef’ de sfeer van de school goed. Tijdens deze dagen kan dat lekker anoniem dus je hoeft niet gelijk de naam van je kind te noemen. Wees voorzichtig~!!!!!!

  • Sonja

    PGB is afgewezen en mij is verteld dat hij niet in aanmerking komt voor een rugzakje.

    Het probleem in Amsterdam is dat de scholen van de basisschool een document meegeven bij het advies waarin zijn werkhouding en tempo wordt beschreven. En die zijn niet best. Ik heb op websites van scholen met veel structuur al gelezen dat ze strenger worden in het toelatingsbeleid, omdat ze teveel van dit soort kinderen aangemeld krijgen. De kans dat hij niet toegelaten wordt is er dus wel degelijk. En op de vele Montessorischolen in Amsterdam past hij natuurlijk niet.

    Actief betrokken bij school en ondersteunen bij het huiswerk spreekt voor zich. Maar dat doet hij nu net wel goed, want thuis is zijn concentratie stukken beter. Hij maakt ook prachtige werkstukken over interessante onderwerpen. Uit zichzelf. Hier heb ik wel vertrouwen in.