Sonja, ik vind het advies van de basisschool niet zo goed omdat het gebasseerd is op vooroordelen die ze waarschijnlijk zelf hebben. Je kunt immers als school beter een kind met een probleem + een Rugzak binnen halen dan een kind met een probleem zonder Rugzak….want dan moet de nieuwe school het verder alleen uitzoeken. Bovendien levert De Rugzak de school namelijk best wel wat geld op. Het is dus in het VOORDEEL van de school dat het kind met ADHD al een Rugzak heeft. De aanvraag van de Rugzak zorgt voor veel werk voor de school (opstellen van het onderwijskundig rapport). De meeste scholen voor voortgezet onderwijs stellen het dus zeer op prijs als men dit op de basisschool al heeft gedaan. Sommige basisscholen werken niet goed mee aan de aanvraag van de Rugzak omdat men dit te veel moeite vindt…. Als het onderwijskundig rapport niet goed en terdege wordt ingevuld door de basisschool en men daar het probleem niet voldoende heeft onderkend dan is de kans op toekenning van de Rugzak zeer klein…. Het REC gaat immers uit van de verkregen informatie.
Een ander iets is de discriminatie van kindern met ADHD en/of autisme. Hoewel er niet gediscrimineerd mag worden in Nederland worden kinderen met ADHD/ autisme e.d. weldegelijk op grote schaal gediscrimineerd door de scholen in Nederland. En bijna niemand die er wat aan doet, want het gaat maar een kleine groep mensen aan….
Zelf ben ik moeder van een jongen van 14 met autisme en hoogbegaafheid. Wij hebben wel een PGB en een Rugzak (omdat hij uit het Speciaal Onderwijs komt)en gebruikt hij, met succes, ook Ritalin (Concerta sinds hij op het Middelbaar zit). Hierdoor gaat het prima met onze zoon. Hij gaat het wel redden.
De zoektocht naar een goede Middelbare school was niet zo makkelijk; de school die onze eerste keuze bleek tijdens een gesprek bol te staan van vooroordelen die nergens op sloegen. Ze kenden mijn kind niet maar wisten al wel dat ze hem niet wilden hebben want zo zei de afdelingsleider; hij had de plicht om zijn leerkrachten te beschermen…..Echt, dat werd zo tegen me gezegd!!!!! Alsof mijn kind een potentieel gevaar vormt voor de mensheid!!!! Ik werd de deur uitgewerkt met de mededeling dat er een goede school voor ‘dit soort’ kinderen in Den Haag zat (60 km van onze woonplaats!!!). Blijkbaar heeft mijn kind een zeer besmettelijke ziekte…. In de auto heb ik eerst een flink potje zitten huilen…. Mijn kind is het liefste van de hele wereld. Een onderdeel van zijn handicap is juist dat hij veel te lief is. Hij weet niet eens wat agressiviteit is… en toch werd hij door deze school door onkunde en onbenul geweigerd omdat hij autitisch is en autisme is op die school blijkbaar een synoniem voor agressiviteit…….Als ouders kun je hier maar heel moeilijk iets aan doen. Vooroordelen….door gebrek aan kennis. Lekker Christelijk…(het was namelijk een Christelijke school)
Gelukkig bleken school nummer 2 en 3 heel wat meer kennis in huis te hebben. Er zaten al meer kinderen met autisme en ADHD op deze scholen en daar was men best tevreden over. Ook had men al goede ervaringen opgedaan met de Rugzak. Onze zoon was dus welkom. We hebben voor de kleinste school gekozen omdat we het idee hadden dat daar wat meer persoonlijke aandacht was dan op zo'n grote schoolfabriek. En het gaat goed!!! De leraren zijn erg over hem te spreken want hij is lief en charmant en komt naar school om te leren. Dat hij soms droomt wordt geaccepteerd. Thuis houden we de boel goed in de gaten. Het contact met de Mentor is wat minder maar daarvoor in de plaats hebben we een goede Ambulant Begeleider vanuit de Rugzak.
Dat was mijn verhaal in het kort. Nu weer terug naar jouw verhaal en vraag. Als het nu goed gaat op school en jouw zoon heeft geen extra begeleiding nodig dan moet je misschien overwegen om het hele ADHD-verhaal niet te noemen…. dit om de pijn die wij hebben moeten ervaren te voorkomen. Aan de andere kant als je kind WEL extra begeleiding nodig heeft dan zou het dom zijn om je hoofd in het zand te stoppen. Dan MOET je gewoon dingen voor hem regelen. Ik weet dat de Rugzak voor kinderen met ADHD lang niet altijd ‘zomaar’ wordt toegekend. Als de medicatie goed werkt en het gaat op school goed is deze extra begeleiding gewoon niet nodig en wordt De Rugzak niet toegekend. Echter, als straks toch blijkt dat dit niet voldoende is, vraag dan opnieuw de Rugzak aan (en ook het PGB). De situatie op het voortgezet is namelijk heel anders dan die op de baisschool. Met steun van de Zorgcoordinator van de school lukt dit dan vast wel. Belangrijk voor de toekenning van de Rugzak (en het PGB) is namelijk of het kind buiten medicatie extra begeleiding nodig heeft. Dit moet o.a. door de school aangetoond worden. Bespreek dit ook met de kinderpsychiater. Voor de aanvraag van de Rugzak, TOG en PGB is een goede kinderpsychiater van onschatbare waarde!!!!
Hou je zoon volgend jaar gewoon zeer goed in de gaten. Hou de schoolcijfers goed bij. Wees actief betrokken bij het schoolwerk. Controleer de boel. Bespreek dit goed van te voren met je zoon. Hou b.v. in de gaten of hij op tijd aan het lezen van z'n boeken begint voor de boekverslagen etc. Lukt dit allemaal goed dat kun je langzaam het lijntje laten vieren, maar blijf dit controleren. En… zorg dat je zelf een goede verstandhouding krijgt met de betrokken leerkrachten. Wees betrokken, vriendelijk, deel complimentjes uit, denk mee, zorg voor informatie. Doe gewoon alles om de weg voor je kind te banen. Vraag als je je ergens zorgen over maakt een tussentijds gesprek aan of vraag om de E-mail adressen. Zorg dat je op tijd op de hoogte bent van eventuele problemen zodat het nog bij gestuurd kan worden. Vraag tussentijdse gesprekken aan met de Zorgcoordinator en de Mentor.
Voor nu; Ga gewoon alle scholen in je omgeving af tijdens de komende Open Dagen. Ga informele gesprekjes aan met de Afdelingsleiders en de Zorgcoordinatoren; werp je ‘aas’ uit en kijk wat je vangt. ‘Proef’ de sfeer van de school goed. Tijdens deze dagen kan dat lekker anoniem dus je hoeft niet gelijk de naam van je kind te noemen. Wees voorzichtig~!!!!!!