rekenen

  • joyce

    Hoe kan het dat een kind dat altijd met rekenen op een c niveau zit tm groep 7, ineens in groep 8 een terugval krijgt en na de proef cito op e niveau zit. Hebben de leerkrachten iets over het hoofd gezien, de school maakt gebruik van een leerling volg systeem. Zelf heb ik al eerder op de ouderavonden aangegeven dat ik vond dat mijn kind niet zo best kon rekenen maar altijd werd gezegd dat dit wel meeviel immers ze scoorde op c en dat is gemiddeld.

  • Mieke

    Dat kan omdat het rekenen in groep 8 moeilijker wordt!!! Maar normaal gesproken komen er in groep 8 niet veel nieuwe dingen bij op rekengebied en is het verdieping.

    Maar ik zou inzage vragen in het toetsboekje, dan kan je zien waar de fouten zitten

    Ik neem aan dat de Cito R&W midden groep 8 is afgenomen

    Die bestaat uit een aantal onderdelen. Rekenen algemeen, tijd en geld en maten en gewicht. Ik begrijp dat op het rapport een totaal score staat en niet de score op de 3 verschillende onderdelen

    Zoek uit in welk onderdeel de meeste fouten zitten en zoek dan uit waarom.

    Vraag ook eens of die C die vaak/altijd gehaald is een hoge of een lage C is.

  • M Lavell

    Parate kennis.

    Rekenen met maten en gewichten en geld en tijd en oppervlaktes, is voor heel veel leerlingen (ook volwassenen trouwens) een kwestie van parate kennis. Wat is een m2 ook weer in centimeters en hoe zat dat ook weer met een m3. Maar een enkeling automatiseert die kennis en weet het dus altijd. De meeste mensen vergeten het en moeten het dus weer even nazoeken voordat ze het weer weten.

    Bij het toetsen van de vaardigheden in groep 8 (herhaling vooral), schiet het extra oefenen om de parate kennis op te halen, er nog wel eens bij in.

    Kijk eens hier en beoordeel zelf waar de hiaten zitten. Dan kun je dat een beetje bijpoetsen.

    http://www.allestelt.nl/allestelt/leerling.asp?pagkey=36313

  • jk

    Wat velen onder ons al lang wisten.

    http://www.trouw.nl/deverdieping/opvoeding_onderwijs/

    Dit is niet van vandaag op gisteren gebeurt, ik denk daarom dat het niet aan de leerlingen en leerkrachten ligt maar aan de gebruikte methode!

    Wat denken de mede prikkers?

  • M Lavell

    Interessant. Maar het zou best wel eens kunnen dat met deze rekentest de werkelijke pijn bovenkomt. Stelling: Leerkrachten komen doorgaans niet uit de 20% besten van groep acht (die kiezen voor een andere studie). Een flink deel (53%?) zit daar onder.

    Dat verschil is in groep 8 zichtbaar en na tig jaar studie nog steeds.

    Het is wat ik eerder aangaf. Sommige leerlingen automatiseren het rekenen volledig (inzicht, weten hoe het werkt, details over formules, maten, gewichten, etc. uit het hoofd kennen en direct kunnen toepassen.) Voor de rest is het vooral parate kennis en kunnen ze het pas als ze het weer even ophalen en oefenen. Het blijft een ‘kunstje’.

    Het is best mogelijk dat dat verschil een leven lang blijft. Als dat zo is, dan volgt daar ook uit dat je van Pabo studenten helemaal niet kunt vragen dat ze zich kunnen meten met de beste 20% van groep 8. Eis je dat wel, dan heb je straks te weinig leerkrachten om voor de klas te staan.

  • jk

    Talrijk

    Alles telt

    Wereld in getallen

    Wis en reken

    Pluspunt

    Rekenrijk

    Dit zijn een aantal rekenmethodes, veel scholen werken met wereld in getallen.

    Deze methode werkt op een heel andere manier als de methode die ik vroeger geleerd heb.

    Toen mijn kinderen op de basisschool met deze methode werkten werd de ouders “verboden” de kinderen te helpen bij het rekenen.

    Zij zouden er door in de war raken omdat hen werd geleerd inzichtelijk te rekenen en wij hadden trucjes geleerd.

    Ik heb altijd gevonden dat de manier waarop zij rekenden erg omslachtig was.

    Toen ik met de docent rekenen op de pabo hierover een gesprek had en hem vertelde dat ik vond dat de kinderen door deze manier het nadeel hadden dat allochtone kinderen hebben op gebied van taal( een ouder die hen niet kan/mag helpen) gaf hij mij daarin gelijk.

    Ik vraag mij af of er nog rekenmethodes zijn die werken op de manier van de jaren 60/70 en of de kinderen die deze methode volgen ook problemen hebben met rekenen.

    Uiteindelijk zijn de leerlingen die nu de pabo volgen allemaal op die nieuwe manier opgeleid op de basisschool en het lijkt er op dat dit niet voldoende is voor de meesten.

  • M Lavell

    Tja, dat advies van ‘doe thuis maar niks’ is sowieso een beetje onzin. Het verschil tussen leerlingen wordt juist vooral thuis gemaakt.

    De stelling is dat sterke rekenaars hun eigen strategiën ontwikkelen (die hoef je dus geen verschillende dingen bij te brengen), terwijl zwakke rekenaars van verschillen in de war raken.

    http://www.kennisnet.nl/po/leerlingzorg/archief/bijdragen2003/dyscalculie.html

    Dat betekent natuurlijk niet dat je thuis niks mag doen. Juist niet eigenlijk. Voor zwakke rekenaars is dat een uitkomst (meer oefentijd, andere setting). Zinniger dan zo'n advies van school is dan ook om de ouders een rekeninformatieblad mee te geven over hoe er gerekend wordt. Dan kun je het ook zo doen.

    Voor sterkere rekenaars is thuis wat doen ook niet erg. Je hoeft je dan niet eens aan de methode te houden, want zij kunnen juist wel verschillende methodes door elkaar gebruiken.

    Wat ik interessant vind aan de meting tussen leerkrachten en leerlingen, is dat het door de manier waarop het gedaan is (de besten uit groep 8 tegen de leerkrachten) een soort van wedstrijd is geworden. Een wedstrijd die een flink deel van de pabostudenten nooit zal winnen. Zij waren zelf in groep 8 ook al niet de besten van de klas. Het zal bovendien godsonmogelijk zijn om ooit de besten van de klas zover te krijgen dat _zij_ leerkracht moeten gaan worden.

    Die gaan iets anders doen.

  • jk

    Wat ik interessant vind aan de meting tussen leerkrachten en leerlingen, is dat het door de manier waarop het gedaan is (de besten uit groep 8 tegen de leerkrachten) een soort van wedstrijd is geworden. Een wedstrijd die een flink deel van de pabostudenten nooit zal winnen. Zij waren zelf in groep 8 ook al niet de besten van de klas. Het zal bovendien godsonmogelijk zijn om ooit de besten van de klas zover te krijgen dat _zij_ leerkracht moeten gaan worden.

    Die gaan iets anders doen.

    Je kunt het inderdaad als een soort van wedstrijd zien, ik vind dit persoonlijk niet zo interessant.

    Wat ik interessant vind is hoe je het tij weer kan keren, daar heeft iedereen wat aan.

    Ik heb echt het idee dat het aan de manier/methode ligt.

    Ik vind het dan ook jammer dat er geen leerkrachten reageren op mijn vraag of er nog ergens via de oude manier rekenles gegeven wordt en wat hier het resultaat van is.

    Je zou toch denken dat dit soort dingen gecontroleerd wordt en dat er gekeken wordt of een methode de resultaten geeft die je er van verwacht.

    Zo wordt er door leerkrachten ook geklaagd dat het Nederlands van leerlingen zo slecht is, dit lees ik al vele jaren, waarom wordt er dan niets aangedaan?

    Er zijn allerlei volgsystemen het moet dan toch simpel zijn om tijdig in te grijpen.

  • M Lavell

    Nee hoor, dat tij keert niet meer.

    Vroeger (voor de mammoetwet 1968), kwamen leerkrachten basisschool nog uit het voorraadje ‘besten van de klas’. Arbeiderskinderen die normaal gesproken zouden gaan werken maar omdat ze zo goed waren, door mochten leren.

    Dat is niet meer zo. Die tijd komt ook niet meer terug.

    Daarom vind ik dit wedstrijdje interessant en vooral het blijkbaar nog steeds bestaande idee dat leerkrachten zich zouden moeten kunnen meten met de besten van de klas. Dat kunnen ze niet. Ze waren zelf meestal niet de besten van de klas en dat worden ze ook niet.

    Ik vind het nogal teleurstellend dat dit reeds lang geleden voldongen feit blijkbaar nog steeds niet op de Pabo's is doorgedrongen.

  • Natasja

    Inderdaad is die wedstrijd zeer interessant. Al vind ik het zeer bedroevend dat zoveel Pabo-studenten zo slecht rekenen. Ik heb zelf nog op de basisschool op de ouderwetse manier leren rekenen (was overigens één van de besten van de klas) en stond later op het VWO en zeker op de Pabo versteld dat zoveel klasgenoten zelfs nauwelijks konden hoofdrekenen. Ik vraag me overigens af of het door de methodes komt, maar dat is zeker het onderzoeken waard.

    Verder ben ik wel van mening dat een leerkracht minimaal het niveau van groep 8 behoort te beheersen. (En de werkwoordspelling, maar dat hoort in een andere topic thuis. Het is triest om te zien dat veel leerkrachten veel fouten maken met de d/t/dt)