Montessori Onderwijs

  • Maaike

    Vind u dat Montessori Onderwijs nog in deze tijd past?!

    Moet het Montessori Onderwijs zo blijven?

    Of moet het Montessori Onderwijs grondig aangepast worden?

    Denkend aan computers & internet.

  • ZZ

    Een school dient met zijn tijd mee te gaan, dus ook een Montessori school.

  • Maaike

    Ook als dit niet past binnen de beginsels van het Montessori onderwijs, die Maria Montessori heeft bedacht en waar het hele Montessori onderwijs opgebaseerd is?

  • ZZ

    Als we zo hadden gedacht als mensheid, zaten we nu nog in de middeleeuwen of wellicht nóg vroeger. Idealen ok, maar wél meegaan met je tijd. Anders wordt je maar Amish.

  • Bndfg

    Moest MM haar beginselen in deze tijd opgesteld hebben dan ontwikkelde zij ze ook niet naar inzichten van jaren geleden. Ik zie trouwens niet in waarom de grondbeginselen niet binnen deze tijd passen?

  • Maaike

    In het onderwijs staan naar mijn idee veel verouderde dingen, koper en zilver poetsen is een onderdeel van het onderwijs past dit nog in deze tijd?! Bij sommige dingen heb ik wel mijn twijfels, maar ik mijn voornaamste vraag is of het onderwijs aangepast moet worden aan deze tijd, dus dat ze gebruik moeten maken van computers en internet?

  • ZZ

    De vraagstelling op zich vind ik nogal overbodig. Je gaat naar school om te……….!!?

  • maaike

    Leren ……

    Juist ja, ,maar ook om te leren koper en zilver poetsen en niet leren om te gaan met computers?!

  • Flore

    Het gaat helemaal niet om het koper poetsen… maar om de motorische oefening. Zo wordt het nu gebruikt, en zo is het volgens mij ook bedoeld. Koper poetsen is een interessante handeling, bestaat uit verschillende fasen, wordt door kinderen erg leuk gevonden om te doen, en is goed voor de motorische ontwikkeling.

    Er zit meer achter het Montessori-materiaal dan je misschien op het eerste gezicht zou zeggen. Denk daarbij aan de manier waarop bepaalde materialen gedragen moeten worden, waarom ze de rekenstokken per stuk moeten halen, hoe de bruine trap gehanteerd moet worden, etc.

    En bovendien: het een sluit het ander niet uit.. Mijn kinderen poetsen de ene keer koper, en de andere keer doen ze een werkje op de computer. Bij de kleuters zijn het meestal simpele (online) ‘spelletjes’, bij de midden- en bovenbouw wordt de computer ook gebruikt om te surfen (informatie zoeken) en als tekstverwerker.

    Zijn er uberhaupt nog Montessorischolen die alleen de échte Montessorimaterialen gebruiken?

    F.

  • ex juffie

    Op een Montessorischool zijn computers. Net zoals op andere scholen beginnen de kinderen in groep 1 er al mee te werken. Ook van Internet wordt dankbaar gebruik gemaakt.

    Koper, zilver en schoenen poetsen zijn goede motorische oefeningen voor kleuters. De meeste vinden het ook erg leuk want het gaat zo mooi glimmen.

    Stilte-oefeningen zijn door Maria Montessori ontwikkeld om de kinderen te leren om stil te zijn tijdens de kerkdienst. Een vaardigheid die buiten de kerkdienst ook bruikbaar is. Zo klinkt gefluister best heel hard in en stille omgeving.

    Veel typische Montessori dingen worden nu door heel veel gewone scholen gebruikt alleen maakt men er daar niet zo'n poeha van.