schoolgeld

  • linda

    Onze zoon is 13 jaar en zit in de brugklas.

    ik krijg nu een rekening van de school,ik moet 450 euro ‘ouderbijdrage’ betalen.

    Ik vind het een achterlijk hoog bedrag en er staat helemaal nergens waar dat allemaal voor is.

    Ben ik verplicht om dit (geheel) te betalen?

  • mees

    Dat is wel heel erg veel voor een ouderbijdrage. Of zit het geld voor de boeken erbij in?

    Ik betaal voor de twee verschillende scholen van mijn kinderen resp. 120 en 100 euro ouderbijdrage. Dit staat ook in de schoolgids vermeld en weet je als het goed is van te voren.

    Voor de boeken betaal ik dan nog eens tussen de 400 en 600 euro…..

  • linda

    nee,boeken hoefden we niet aan te schaffen,wel een laptop,ze werken daar zoveel mogelijk met lapstops.

    De laptop via school gekocht was 900 euro,dát wisten we van tevoren,ik heb het schoolgidsje er nog eens op nagespit,maar van een ouderbijdrage staat helemaal niets vermeld.

    Die ouderbijdrage waar jij het over hebt,is dat de vrijwillige ouderbijdrage?

    groetjes van linda

  • Mieke

    Meestal wordt er bij de aanmelding op school gevraagd of je de ouderbijdrage wil betalen.

    Vaak moet de hoogte dan nog bepaald worden.

    Ouderbijdrage is vrijwillig en ze zeggen op school altijd dat er van alles van gekocht en gedaan wordt.

    Stel je betaalt niet dan zal je te horen krijgen dat je kind van bepaalde dingen wordt uitgesloten, want dat wordt uit die vrijwillige bijdrage betaald. Dat kan gaan om een cultureel dagje, etc etc

  • M Lavell

    Nee, je bent niet verplicht om te betalen. Je hoeft zelfs helemaal niks te betalen. Tenzij je vrijwillig een contract hebt getekend waarin staat dat je zult gaan betalen en wat je dan zult betalen.

    De school mag je, als je niet betaalt, uitsluiten van die dingen die niet tot het standaard lesprogramma horen. Maar dat moet wel redelijk zijn en geen ‘straf’ én de school moet voor een vervangend gratis aanbod zorgen.

    Wat staat er in de schoolgids over geld? Wat staat er in die brief?

  • Marialouisa

    Ik zou eerst maar eens een specificatie vragen van de kosten, dan kun je altijd nog bepalen of je wil betalen en hoeveel je wil betalen. Bovendien, een laptop via de school voor 900 eurie vind ik belachelijk veel, bedenk dat ze het in bulk aan kunnen schaffen en dan best wel eens korting zouden kunnen krijgen die jij niet terug hebt gezien.

  • anne

    De basisschool waar onze kinderen op zitten heeft nu in de maandelijkse nieuwsbrief geschreven betreffende de ouderbijdrage : als u uw kinderen inschrijft op school bent u direct lid van de oudervereniging en verplicht u tot betalen van de ouderbijdrage.

    Als u nog niet betaald hebt dient u dat alsnog te doen, indien u niet kunt betalen dan dient u contact op te nemen met de penningmeester of directeur

    Ik heb dus nog niet betaald daar dit niet mag volgens mij. De ouderbijdrage wordt o.a.gespendeerd aan paasontbijt, sinterklaas komt op school en cadeautje voor de kinderen tot en met groep 4, kerstdiner organisatie en toetje, ( toetje bestond dit jaar uit een chocolade lolly) ouders dienen zelf iets te maken voor het kerstdiner, geen schoolreisje want dat betaal je tenslotte zelf, gemiddeld 25 euro per kind, wel het vervoer wordt gedeeltelijk betaald.

    Vaak is het bij excursies dat je nog een paar euro voor busvervoer moet betalen, en bij enkele excursies dichtbij gaan kinderen op de fiets.

    Kan een school je verplicht stellen lid van de oudervereniging te zijn? het betreft een reguliere katholieke school

  • M Lavell

    Nee, verplicht lid kun je niet worden.

    Alle dwang in brieven of schoolgidsen als het over geld gaat, is onterecht. Tenzij je werkelijk vrijwillig via een overeenkomst (waaruit de vrijwilligheid blijkt) zelf beloofd hebt om te betalen. Dan ben je verplicht dat geld dat je beloofd hebt te zullen betalen, ook te betalen.

    Zie ook www.schoolknip.nl

  • anneke

    Wij betalen voor onze kinderen ook een ouderbijdrage, maar deze wordt altijd gespecificeerd.

    Je hebt een vrijwillige bijdrage en een bijdrage voor kosten van bepaalde dingen,

    zoals tekenspullen, handarbeidmateriaal, kluishuur enz.

    Een aantal jaren geleden was het bedrag voor iedere leerling hetzelfde.

    Dit mag tegenwoordig niet meer, je betaalt alleen voor wat jouw kind gebruikt.

    Deze kosten moet je altijd betalen, de vrijwillige bijdrage (het woord zegt het al) is niet verplicht.

    Bij onze zoon op het mbo deden ze heel “slim”.

    Eerst stuurden ze een nota voor de ouderbijdrage. Deze keurig betaald. Een paar maanden later volgde een nota voor de materialen die via school werden geleverd.

    Wij waren ervan uitgegaan dat deze materialen al in de eerste nota zaten.

    Het is ons nooit duidelijk geworden wat ze met het geld van de ouderbijdrage deden.

    Het jaar erop hebben wij deze nota dan ook niet meer betaald.