Ik wil zij-instromen!

  • Ard

    Dag beste mensen,

    Ik ben nu enkele jaren klaar met mijn HTS-opleiding werktuigbouwkunde en ben eigenlijk nu al ontevreden met mijn ‘reguliere’ baan, als technisch gedetacheerde. Via www.werkeninhetonderwijs.nl krijg ik te horen dat ik direct moet solliciteren op een passende job (leraar werktuigbouwkunde of techniek, volgens de site).

    Dat er didactisch en pedagogisch bijgeschoold moet worden begrijp ik en dat ik voorlopig begrenst blijf tot de onderbouw ook, maar wie geeft mij wat tips? Ik zit namelijk met nogal wat vragen……

    * Wat zijn mijn kansen? Is techniek onderdeel van elke VMBO/HAVO/VWO en hoeveel (les) uur is daar voor ingeroosterd? Is het verloop groot? Ik ben best bereid ergens tussen 0.7 en 1.0 FTE bij 1 of 2 instellingen te betrekken.

    * Zou ik ook bvb Natuur- of wiskunde mogen geven? Met mijn HTS-opleiding denk ik voldoende kennis van de vakinhoud te hebben, maar zijn dit voorbehouden vakken aan ‘echte’ wis- en natuurkundedocenten (of zij-instromers wis/nat) ?

    * Hoe zijn de uren van de gemiddelde docent opgebouwd? Lesuren / nakijkwerk / vergaderingen / BSO / voorbereiden lessen ed.?

    * Weet iemand zo instellingen voor (V)MBO / HAVO / VWO waar ik terecht zou kunnen in Noord-Brabant? Uiteraard zoek ik ook op vacaturesites, maar ik heb het idee dat de gemiddelde instelling daar niet publiceert en op de eigen sites van scholen is er meestal geen vacature-link. Mis ik een berg vacatures?

    Als er techniekdocenten zijn die mij een flinke dosis kennis aan me mee willen geven omtrent dit onderwerp, ben ik natuurlijk helemaal tevreden!

    Alvast bedankt en wie weet tot binnenkort, als collega!

    Grtz,

    Ard.

  • Jan-Willem

    Beste Ard, je kansen als zij-instromer voor een baan in het onderwijs zijn momenteel vrijwel nihil. Zelfs gekwalificeerd personeel komt bijna niet meer aan de bak. Zelf studeerde ik Engels tweede graad, eerste graad, Engels taal en letterkunde en promoveerde ik enkele jaren terug. Ik stond ruim negen jaar voor de klas, maar verliet twee jaar geleden -ivm m'n promotie- het onderwijs. Inmiddels heb ik hier een enorme stapel met afwijzingen. Bovendien is het onderwijssysteem ernstig verziekt. Daar moet je dus erg goed tegen kunnen. Mijn advies: blijf uit het onderwijs, zodra je er eenmaal inzit en je (zoals ik) de 35-40 bent gepasseerd, kom je nergens anders meer aan de slag.

  • Ralph

    Hallo Ard,

    Ongeveer 5 jaar geleden zat ik in hetzelfde schuitje als jij nu. Ik was net afgesutdeerd aan de HTS (Technische Natuurkunde), had net sinds een paar maanden een ‘reguliere baan’, maar wilde toch graag het onderwijs in.

    De stappen die ik destijds gevolgd heb:

    - Ik ben op zoek gegaan naar een geschikte opleiding tot docent (in mijn geval in het vak natuurkunde). In jouw geval zou ik hier eens tussen kijken: lerarenopleidingen.

    - Vervolgens heb ik contact gelegd met de coördinator van de betreffende opleiding en deze mijn situatie uitgelegd.

    - De volgende stap was dat er voor mij en contract werd opgesteld. Gezien de vooropleiding hoefde ik natuurlijk niet meer alle vakken te volgen, alleen maar de didactische/pedagogische vakken en wat verbreding van mijn vakkennis.

    - Ik heb toen (november) ontslag genomen en ben begonnen met de opleiding. Ik heb de vakken afgerond in januari waarna ik ben begonnen met stage en een afstudeeropdracht.

    - Na de eerstvolgende zomervakantie kon ik (vooralsnog onbevoegd) beginnen als docent. Een half jaartje later was mijn afstudeeropdracht ook afgerond en heb ik mijn diploma ontvangen.

    De tijd dat je nodig hebt om de opleiding af te ronden, hangt af van je eigen wensen en van je vooropleiding (waardoor je bepaalde vakken niet meer hoeft te volgen).

    Veel succes ermee.

    Ralph

  • Janneke

    Maar dát was in een tijd dat er nog een lerarentekort was.