Dag beste mensen,
Ik ben nu enkele jaren klaar met mijn HTS-opleiding werktuigbouwkunde en ben eigenlijk nu al ontevreden met mijn ‘reguliere’ baan, als technisch gedetacheerde. Via www.werkeninhetonderwijs.nl krijg ik te horen dat ik direct moet solliciteren op een passende job (leraar werktuigbouwkunde of techniek, volgens de site).
Dat er didactisch en pedagogisch bijgeschoold moet worden begrijp ik en dat ik voorlopig begrenst blijf tot de onderbouw ook, maar wie geeft mij wat tips? Ik zit namelijk met nogal wat vragen……
* Wat zijn mijn kansen? Is techniek onderdeel van elke VMBO/HAVO/VWO en hoeveel (les) uur is daar voor ingeroosterd? Is het verloop groot? Ik ben best bereid ergens tussen 0.7 en 1.0 FTE bij 1 of 2 instellingen te betrekken.
* Zou ik ook bvb Natuur- of wiskunde mogen geven? Met mijn HTS-opleiding denk ik voldoende kennis van de vakinhoud te hebben, maar zijn dit voorbehouden vakken aan ‘echte’ wis- en natuurkundedocenten (of zij-instromers wis/nat) ?
* Hoe zijn de uren van de gemiddelde docent opgebouwd? Lesuren / nakijkwerk / vergaderingen / BSO / voorbereiden lessen ed.?
* Weet iemand zo instellingen voor (V)MBO / HAVO / VWO waar ik terecht zou kunnen in Noord-Brabant? Uiteraard zoek ik ook op vacaturesites, maar ik heb het idee dat de gemiddelde instelling daar niet publiceert en op de eigen sites van scholen is er meestal geen vacature-link. Mis ik een berg vacatures?
Als er techniekdocenten zijn die mij een flinke dosis kennis aan me mee willen geven omtrent dit onderwerp, ben ik natuurlijk helemaal tevreden!
Alvast bedankt en wie weet tot binnenkort, als collega!
Grtz,
Ard.