Nieuwe onderwijsbevoegdheid

  • Bert

    Hallo een ieder,

    ik had begrepen dat er een nieuwe speciaal voor het vmbo een nieuwe bevoegdheid zou komen. Deze opleiding zou een mix van de pabo en de 2e gr opleiding moeten zijn.

    Wie kan mij hier meer over vertellen?

    Alvast bedankt,

    Bert

  • Johnny

    Ik ben ook wel benieuwd, en wat zou hier de reden voor zijn? Het overschot aan pabo-afgestudeerden die nu werkloos thuis zitten hopen zo gek te krijgen dat ze in het vmbo voor de klas gaan staan omdat 2e graads leraren eirene voor hun geld kiezen en havo/vwo preferen (waar een tekort gaat ontstaan)?

  • coördinator

    Ter informatie (bericht van 11 april jl.):

    'Hechte band leerling en docent heel belangrijk'

    CDA en PvdA vinden dat er een aparte opleiding moet komen voor vmbo-docenten. De nieuwe vmbo-leraar moet theorie laten varen en veel praktischer les geven. De politiek loopt achter de feiten aan. De opleiding voor ‘vmbo-docent nieuwe stijl’ is al een schooljaar lang in volle gang.

    “Je moet deze leerlingen niet een uur een boek laten lezen. Dat houden ze gewoon niet vol. Zet ze lekker achter de computer, dat vinden ze wel leuk”, zegt Mark Weijers (20), eerstejaars student op de Hogeschool van Utrecht, waar dit jaar een aparte opleiding voor vmbo-docenten van start is gegaan.

    Samen met honderd andere studenten behoort Weijers tot de eerste lichting die wordt opgeleid tot het nieuwe type vmbo-docent. Die moet veel praktischer les geven en minder hameren op theoretische kennis.

    Kritiek van diverse kanten

    De opleiding is vooralsnog een proefproject, maar minister Van der Hoeven van onderwijs heeft al laten weten er niet van gecharmeerd te zijn. Zij vindt in principe dat leraren gewoon vakleraren moeten zijn die worden opgeleid voor elk schooltype, van vmbo tot gymnasium. De minister is bang dat de kwaliteit van de lerarenopleiding achteruit gaat.

    De bewindsvrouw is niet de enige die kritiek heeft. Vakdocenten op de huidige vmbo's hebben ook grote twijfels. Janny Burema, docent Nederlands op het Bonaventura College in Leiden: “Ik vind het niet goed als vakdocenten op het vmbo verdwijnen. Een docent geschiedenis kan veel boeiender vertellen dan een leraar die ook een module geschiedenis heeft gedaan. Juist die aandacht vast houden is bij vmbo-leerlingen heel belangrijk.”

    Ander gezicht kan verfrissend zijn

    Dat leerlingen nu veel verschillende docenten in een week zien, vindt Burema een voordeel. “Als het tussen een docent en een leerling niet klikt, zijn beide partijen blij dat ze een volgend lesuur een ander gezicht zien.”

    Bron: Haagsche Courant (door Carine Neefjes)