reactie op de reacties

  • Karin Looijs

    Toen mijn zoon bijna 7 jaar,inmiddels zei; mama ik kan het echt niet meer, na 2 jaar regulier onderwijs, hebben we besloten dat dit ook echt niet meer gebeurde! Op school werd hij gek bevonden, lastig enz. Thuis was dit inmiddels ook al opgemerkt. Alleen vond ik dat voordat hij naar school ging niet. Hij kon juist al veel, was zo goed als altijd lief, kreeg zelden straf. Las al voordat hij naar school ging, was druk in de weer alles te ontdekken en kon bijv zomaar een som, hij is hoogintelligent. Dit heb ik moeten bewijzen en zelfs toen vonden de regulieren, nee er iets met dit kind…

    Even wat overbruggen;

    Uiteindelijk zijn we inderdaad bij iederwijs terrecht gekomen. 't Raakpunt heeft zich van iederwijs afgesplitst.

    Wij hebben besloten als 't Raakpunt door te gaan zonder deze groep iederwijzers, omdat we te veel concessies moesten doen aan het grote geheel wat het inmiddels geworden is.

    Mijn zoon is in een jaar tijd enorm opgeknapt. Hij doet weer die dingen die hij leuk vindt, waar hij goed in is, leert weer. Het is allemaal anders dan binnen het reguliere onderwijs maar er wordt bij ons ook gewerkt met een leerling- volg- systeem, het geleerde blijft hangen, omdat het zelf gekozen is. Er wordt bij ons met elkaar gewerkt, je mag zijn wie je bent (zolang je anderen niet kwetst), leeftijd geeft niet de doorslag maar de mening van de hele groep.

    ik was nog niet klaar maar de blz houd op dus nog maar een volgend berichtje

  • zita

    Hoi Karin,

    Als je een reaktie geeft is het prettig als je dat in de topic zelf doet en niet steeds een nieuwe topic maakt. Wordt namelijk zo onoverzichtelijk.

    Het is fijn dat het op die school goed gaat met je zoon.

    Jij schrijft dat de school ook het leerlingvolgsysteem gebruikt. Betekent dat dat de school ook zorgt dat de kinderen aan het eind van de basisschool, wat alle vakken betreft, op hetzelfde niveau zitten als een gewone basisschool?

    Groetjes van Zita.

  • angel

    mag karin niet zelf weten of zij een nieuwe “topic” maakt/opent?

  • zita

    Hoi Angel,

    Natuurlijk mag Karin dat zelf weten.

    Het was van mij ook geen eis, maar een vraag.

    Groetjes van Zita.

  • angel

    jij vondt het irritant?

    het is wel een hot item.

    maar het klopt dat bepaalde onderwijsvormen niet aansluiten bij het “huidige” maatschappelijke leven(toekomstige aspect)en daarmee doe je een kind iets onherstelbaars aan in het leven

    het is bij voorbaat al een moeilijk te plaatsen buitenstaander die misschien het beste dan maar bioloog kan worden.

    het is alleen wel zeer ernstig dat er veel onvrede is van ouders ten opzichte van het reguliere onderwijs.

    ik vindt het reguliere onderwijs van zeer lage kwaliteit anno 2005.

    de zijn instroom vindt ik van zeer lage kwaliteit.

    De diverse zorgscholen en iederwijs scholen die vanuit deze onvrede ontstaan hebben in mijn visie nog een lange weg te gaan.

    ik heb ervaring met beide onderwijsvormen en heb tevens een begaafde zoon

    niet hoogbegaafd maar begaafd.

    of te wel zoals mevr. miller al beschreef het drama van het begaafde kind.

    heb je dan ook nog onvrede met de school van je kind dan heb je in deze tijd een ernstig probleem.

    De keuze heb ik elke morgen om mijn zoon van deze school te halen

    de tekortkominen op de vele/diverse vakgebieden maken mij erg somber.

    In mijn setting als ouder botst het onderwijskundige en mijn oudersschap dikwijls.

    Mijn zoon is verhoudingsgewijs gelukkig op zijn school en met die vrede laat ik hem naar een school gaan die ikzelf niet altijd onderbouw en probeer hem aan te reiken waarvan ik denk dat het tekortkomingen zijn…m.a.w dan leren we de paddestoelen uit ons hoofs spelen we bach op de piano en reizen stad en land af naar theaters en theater scholen.

    als toevoeging wil ik vermelden dat ik geen zijingestromende patatbakker politieagent of bankemployee ben maar een rasecht onderwijs mens met als vak levensbeschouwelijk onderwijs of te wel waarden en normen leer sedert 1990zita schreef:

    >

    > Hoi Angel,

    > Natuurlijk mag Karin dat zelf weten.

    > Het was van mij ook geen eis, maar een vraag.

    > Groetjes van Zita.

  • zita

    Hoi Angel,

    Leuk dat je er ook inhoudelijk op in gaat.

    Ik ben het helemaal met je eens wat je schrijft over de kwaliteit van het reguliere onderwijs. Ook wat je schrijft over zijinstroom.

    Mijn jongste zoon heeft halverwege groep 7 (SBO) een zijinstromer voor de klas gekregen. Was echt een hele lieve meid. Ze had al een HBO-opleiding en mocht dus direct voor de klas, terwijl ze tegelijk met de opleiding begon. Maar voor de klas staan redde ze totaal niet. Doordat ze de klas niet aan kon liep ze de hele dag te schreeuwen en is ze zelfs twee keer huilend de klas uitgegaan, met de mededeling dat ze nooit meer terug kwam. De volgende dag stond ze er dan gewoon weer. Mijn jongste heeft hier erg veel last van gehad.

    Lekker dat je zoon wel redelijk gelukkig is op school. Mijn kinderen zijn dat op dit moment helaas allebei niet.

    Groetjes van Zita.