hoogbegaafd/hoogsensitief?

  • Karin Looijs

    Hoi ZZ

    Zoals ik al in mijn eerste berichtje aangaf ik heb gekozen voor mijn kind op zijn manier. Ik wil dat mijn kind zich goed voelt, ik weet dat het leren dan vanzelf komt, dat gebeurt inmiddels. Hij zit hier al een jaar. Het weten is niet het belangrijkste, het belangrijkste is, je fijn te voelen om te komen tot een volwaardig mens. Het is nooit goed om je zodanig aan te moeten passen zodat je maar geaccepteerd wordt, daar wordt je mijn inziens alleen maar doodongelukkig van. Het beste is voor jezelf op te komen en als dat dan niets uithaald eieren voor je geld te kiezen. Op zoek gaan naar dat gene wat je wel gelukkig maakt… Voor mijn zoon is dat 't Raakpunt.

    Naar het reguliere terug gaan echt nooit meer! Mijn zoon zit qua IQ aan zijn top (als hij mag zijn wie hij is) qua sensitiviteit is het al net zo, dat maakt het lastig op een drukke school, zoniet onmogelijk. Wat betreft het management pfff…. het was allemaal 1 pot nat! Ik heb niks tegen het reguliere onderwijs, het is alleen niet goed voor mijn zoon.

    Op 't Raakpunt heeft hij zoal geleerd: zich zelf (weer) zijn, angsten overwonnen, omgang met bijv kinderen die veel ouder zijn dan hij. Hij mag verhalen schrijven, tekenen (echt tekenen zoals bijv een papegaai die dan ook gelijkend is), gymen, hij doet dit dan ook allemaal. Er wordt ook gerekend met het zakgeldspel of een boswandeling gemaakt en hij kent nu alle paddestoelen…

    Dit moest ik even terug schrijven

    groetjes KarinZZ schreef:

    >

    > Hi

    >

    > Prik daar ook onder een andere naam:)

    >

    > Even over die school; als ze daar s' morgens binnen kwamen

    > mochten ze kiezen wat ze gingen doen, ik heb twee jongens,

    > dus: bouwhoek! S'middags hetzelfde verhaal. Kinderen die

    > willen leren komen vanzelf wel werdt er vertelt. Tja…. Wij

    > wisten overigens niet dat het zo'n school was toen we onze

    > kinderen ervoor opgaven. We waren aan het verhuizen van de

    > ene kant van het land naar de andere en op ons intake gesprek

    > werd dit verzwegen, anders hadden we ze daar nooit opgedaan!

    > We hebben het ook precies een half jaar volgehouden. De

    > oudste zat toen nog elke dag in de bouwhoek en was geenszins

    > van plan om wát dan ook te gaan leren:D Toen bleek dus dat ze

    > in dat halve jaar al een achterstand hadden opgebouwd. Ben je

    > klaar mee.

    >

    > Nu zitten ze allebei op het VO. De jongste van mij heeft adhd

    > en we hebben dus allerlei afspraken moeten maken, maar dat

    > het op het moment zo goed gaat ligt vooral al mijn zoon zelf!

    > Er is erg weinig begeleiding voor die brugklassers. Zoek het

    > uit en gaat het fout heeft áltijd de leerling het gedaan! Ja,

    > zo lust ik er nog wel een!

    > Maar zoals gezegd hij doet het erg goed en wij hopen

    > uiteraard dat dat zo blijft:)

    >

    > Jammer dat jouw kind tegen zo'n ‘foute’ juf aan is gelopen.

    > Dat werkt averechts ik weet het. Belonen is beter dan

    > straffen. Dat lijkt mij niet zo moeilijk te begrijpen. Maar

    > vaak zijn het dit soort ‘vastgeroeste’ types waar niet mee te

    > praten valt, helaas.

    > Er staat een teammanager boven de mentoren hoor, misschien

    > moet je die eens aanpreken? Als je er met de mentor niet uit

    > komt, passeer haar dan en maak een afspraak met haar meerdere.

    >

    > Groet,

  • ZZ

    Hoi,

    Sorry maar dat vind ik dus écht lekker belangrijk, alle paddestoelen kennen:?

    Ik wil dat mijn twee zonen grote zelfstandige stoere kerels worden, zoals ik al zei, liever brandweerman dan een zweverige ‘goog’.(en met hun IQ is niks mis)

    Ieder z'n meug.

    Kinderen ‘uit zichzelf’ laten leren is een utopie. Gelukkig bestaan er niet veel van dit soort scholen want ik hoop niet later verzorgt te hoeven worden door iemand die ‘zo leuk kan tekenen en alle paddestoelen kent’.

    No hard feelings.

    ZZ

  • melissa

    Tja en dan tegen de oude mensen zeggen:“Vandaag heb ik er nog geen behoefte aan u van het toilet te halen, misschien ben ik er morgen wel aan toe”. ;-)

  • ZZ

    " Naar het reguliere terug gaan echt nooit meer! Mijn zoon zit qua IQ aan zijn top (als hij mag zijn wie hij is) qua sensitiviteit is het al net zo, dat maakt het lastig op een drukke school, zoniet onmogelijk. Wat betreft het management pfff…. het was allemaal 1 pot nat! Ik heb niks tegen het reguliere onderwijs, het is alleen niet goed voor mijn zoon.

    Op 't Raakpunt heeft hij zoal geleerd: zich zelf (weer) zijn, angsten overwonnen, omgang met bijv kinderen die veel ouder zijn dan hij "

    Nog even een vraagje naar aanleiding van bovenstaande;, hoe zie jij je zoon later? Wat voor beroep gaat hij uitoefenen?

    Denk je nu serieus dat er een VO aansluit op waar hij nu op zit en wat te denken van een baan, collega's, bazen??

    Ben werkelijk geinteresseert in je reactie.

    ZZ

  • ZZ

    :D;)

  • zita

    Hoi ZZ,

    Dat is inderdaad balen, als je er achter komt dat ze zo veel achter lopen!

    Bedankt voor je uitleg.

    Lekker dat het met je jongste goed gaat op school! En je hebt gelijk, als het fout gaat zoeken ze altijd de schuld bij de leerling.

    Groetjes van Zita.