test voor logisch denken voor kind

  • ilona L

    Ik heb een dochter van richting 12, ze zit in groep 8, en heeft onlangs een Niho-test gehad, waarbij ze tot verrassing van de leerkracht veel lager scoorde dan verwacht. Ze zou nu voor leerweg-ondersteunend onderwijs in aanmerking komen. Hier herkennen wij en de school onze dochter niet in. Er is nu een persoonlijkheidstest gemaakt waar we de uitslag nog van moeten krijgen.

    Onze dochter zou moeite hebben met logisch denken. Zijn er testjes bekend speciaal voor kinderen in haar leeftijd over logisch denken en redeneren?

    Waar kunnen we meer informatie vinden?

    Mijn dank is groot.

    Groeten, Ilona L.

  • Karel de Gucht

    Echt logisch denken leerde ik pas in mijn wiskundestudie, daar heeft 95% moeite mee. E nog loop ik soms vast.

  • melissa

    Via google gevonden:

    http://www.start.nl/cgi-bin/logischdenkentest.pl

  • Karel de Gucht

    "resultaat logisch denkvermogen

    Uw score valt in de range van 15-18 punten, hetgeen uitstekend is.

    Uw logisch denken is goed ontwikkeld. U kunt makkelijk gegevens met elkaar in verband brengen en patronen herkennen. In uw werk komt deze vaardigheid u goed van pas. U kunt ingewikkelde opdrachten aan, omdat u in staat bent daar zelf structuur in aan te brengen. Komt dit wel voldoende tot uiting in uw huidige werk?"

    Nou weet ik niet, of ik alles goed had.

  • Karel de Gucht

    Maar nogmaals, een niet-getraind iemand een logicatest afnemen, vind ik gevaarlijk, zeker als daar (voorbarige) conclusies aan verbonden worden. De taal van de logica is iets anders dan de gewone Nederlandse taal. Iemand, die daar niet op bedacht is, stapt in allerlei valkuilen. In de logica kan ik uit “als” alles afleiden, in het Nederlands zou het je het predikaat “leugenaar” opleveren, wanneer je dat vaak doet. Een ander voorbeeld is de automatiseerder, die “nee” zegt, als je een vraag met “niet” erin stelt, waar jij dan “ja” verwacht.

  • Ilona

    de uitslag van deze test zei me niet zoveel, ik had liever per vraag een uitleg gehad.

  • Karel de Gucht

    Ja, dan kun je zien, waar je nog de fout in gaat. In welke categorie zat jij?

  • melissa

    Het is toch logisch dat niet niet wel is ;-)

  • melissa

    Ja, die uitslag had ik ook.

    Inderdaad jammer, dat je zo niet weet of je een vraag fout had en zo ja, welke.

  • moeder

    Het meest logische lijkt me om te kijken hoe het kind op school presteert. Als dat goed is, zou ik me om al die zogenaamde testen niet druk maken!

    Ooit ben ik er als moeder ook intetrapt. Mijn dochter wilde op de middelbare school kiezen voor een profiel met wiskunde B. Leek mij geen verstandige keuze omdat ze daar heel hard voor moest werken en toen al bijles nodig had. Om een goede keuze te maken hebben we haar laten testen. Wat daar uitkwam……..

    Ze zat toen in gymnasium 3 en presteerde uitstekend. Volgens de “test” had ze een intelligentie onder het gemiddelde en bovendien een ernstig concentratieprobleem. Advies: "onmiddellijk van gymnasium afhalen en aanmelden voor speciale begeleiding. Het was dus tot dan toe een probleemloze leerling geweest die prima prestaties haalde. De pedagoog die de test had afgenomen, schilderde ons af als ouders die teveel van ons kind verwachtten.

    Gelukkig hebben wij er ons niks van aangetrokken. Hooguit dat ze geen profiel met wiskunde b heeft gekozen. Ze heeft het gymnasium met een C&M profiel zonder problemen verder afgemaakt en nu is ze 4e jaars rechtenstudent. Bijna alle tentamens heeft ze tot nu toe in één keer gehaald. Volgend jaar studeert ze op haar 22e af als alles meezit.

    Tip: Kijk vooral naar het kind en beschouw een test als hulpmiddel. Als je je dochter er niet in herkent, zou ik de uitslag rustig naast me neerleggen en snel vergeten.