Het meest logische lijkt me om te kijken hoe het kind op school presteert. Als dat goed is, zou ik me om al die zogenaamde testen niet druk maken!
Ooit ben ik er als moeder ook intetrapt. Mijn dochter wilde op de middelbare school kiezen voor een profiel met wiskunde B. Leek mij geen verstandige keuze omdat ze daar heel hard voor moest werken en toen al bijles nodig had. Om een goede keuze te maken hebben we haar laten testen. Wat daar uitkwam……..
Ze zat toen in gymnasium 3 en presteerde uitstekend. Volgens de “test” had ze een intelligentie onder het gemiddelde en bovendien een ernstig concentratieprobleem. Advies: "onmiddellijk van gymnasium afhalen en aanmelden voor speciale begeleiding. Het was dus tot dan toe een probleemloze leerling geweest die prima prestaties haalde. De pedagoog die de test had afgenomen, schilderde ons af als ouders die teveel van ons kind verwachtten.
Gelukkig hebben wij er ons niks van aangetrokken. Hooguit dat ze geen profiel met wiskunde b heeft gekozen. Ze heeft het gymnasium met een C&M profiel zonder problemen verder afgemaakt en nu is ze 4e jaars rechtenstudent. Bijna alle tentamens heeft ze tot nu toe in één keer gehaald. Volgend jaar studeert ze op haar 22e af als alles meezit.
Tip: Kijk vooral naar het kind en beschouw een test als hulpmiddel. Als je je dochter er niet in herkent, zou ik de uitslag rustig naast me neerleggen en snel vergeten.