invalleerkracht en hypotheek?????

  • Sandra

    Hallo,

    Ik ben al een tijd invalleerkracht op full-time basis. Nou weet ik ook dat er mensen zijn die altijd invalleerkracht zijn. Maar is het dan mogelijk om een hypotheek af te sluiten? Wie kan mij daar meer over vertellen.

    Groetjes Sandra

  • Theo

    Ja, dit is mogelijk. Ontleend aan de internetpagina's van De Hypotheker: zie tekst hier onder. De tekst is te vinden op:

    www.hypotheker.nl.

    Bent u uitzendkracht of flexwerker dan was het voorheen vaak moeilijk om een hypotheek te krijgen. Sinds 1 januari 2000 zijn de mogelijkheden om zonder een vast dienstverband een hypotheek te krijgen flink toegenomen.

    Stabiele bron van inkomsten

    De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen heeft namelijk de voorwaarden voor het verkrijgen van een Nationale Hypotheek Garantie verruimd. Als u kunt aantonen dat u een stabiele bron van inkomsten via (flexibele) arbeid heeft gehad gedurende de afgelopen drie jaar en een werkgeversverklaring krijgt van uw huidige (tijdelijke) werkgever, kunt u in aanmerking komen voor een hypotheek met de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).

    Contract voor bepaalde tijd

    Heeft u een contract voor bepaalde tijd, dan is er niks gewijzigd. Wanneer uw werkgever een intentieverklaring ondertekent waarin hij aangeeft het tijdelijke dienstverband te zijner tijd om te zetten in een vast dienstverband, dan komt u in aanmerking voor een hypotheek met NHG.

    Nationale Hypotheek Garantie

    De Nationale Hypotheek Garantie houdt in, dat de rente en aflossing van een hypotheek altijd aan de hypotheekinstelling worden betaald, indien de eigenaar van de woning de hypotheek niet meer kan opbrengen. In dat geval wordt het huis verkocht en zorgt het Waarborgfonds ervoor dat de hypotheekschuld wordt afgelost. Vervolgens wordt het Waarborgfonds schuldeiser van de eigenaar die de hypotheekverplichting niet kon nakomen.

    Voorwaarden

    Naast de eerder genoemde zaken zijn er nog meer voorwaarden waar u mee te maken krijgt bij het aanvragen van de garantie. Wanneer u niet voldoet aan de voorwaarden van de NHG bent u afhankelijk van de voorwaarden van de hypotheekinstellingen zelf en in de regel zijn die minder gunstig. De Hypotheker vertelt u graag wat uw persoonlijke mogelijkheden zijn. Maak daarom vandaag nog een afspraak

  • Natasja

    Beste Sandra,

    Het is inderdaad mogelijk, zie hiervoor ook het antwoord van Theo. Het is mij en mijn vriend ook gelukt om een hypotheek af te sluiten terwijl ik op dat moment ook invalwerk deed. Je moet wel kunnen aantonen dat je de voorgaande drie jaar vrijwel continu hebt gewerkt.

    Succes ermee!

    Natasja