hoogdbegaafd...en dan?

  • Angelique

    Hallo allemaal.

    Bij onze jongste dochter van 3, vermoeden een aantal instantie's dat ze hoogdbegaafd is. Voor ons is het tasten in het duister wat ons te wachten staat.

    Ze willen haar voortijdig naar de basisschool hebben (ze is augustus pas 3 geworden en haar ontwikkeling is die van een kind van ruim 4 en half) maar wij vragen ons af of dit verstandig is. Wie heeft hier ervaring mee en kan ons adviseren in deze situatie?

    Groetjes Angelique.

  • M Lavell

    Wie zijn ‘ze’? De school? Of weer iemand anders?

  • Angelique

    *Ahum* hoogdbegaafd = hoogbegaafd

    “Ze” zijn logopediste, consultatiebureau arts, huisarts, peuterspeelzaal (juf en intern begeleidster). Verder wordt ze getest zodra ze 4 jaar is geworden. Tot die tijd willen ze haar alvast in groep 0 plaatsen zodat ze in ieder geval de materialen van de kleutergroep tot haar beschikking heeft.

  • M Lavell

    Vreemd.

    De school mag geen 3 jarigen toelaten. Ach, dat ligt genuanceerder natuurlijk want straf komt er niet, maar subsidie ook niet. Wil die school? Heeft men dat wel vaker gedaan? Is het de school die jij wil?

    Het lijkt mij een beetje vroeg om van hoogbegaafd te spreken. Met 4 jaar testen lijkt me ook een beetje vroeg. Bovendien heb je daar allemaal niks aan als de school er vervolgens niets mee wil of kan doen.

    Ik zou een drastisch ander plan hebben. Mijn persoonlijke ervaring is dat slimme kleuters toch nog steeds wel kleuter zijn en daarom niet begrijpen dat niet iedereen even slim is. Dan ga je al gauw denken dat klasgenootjes expres jouw spel niet begrijpen of expres rare zinnen maken.

    Dat is niet fijn.

    Een heel slim kind heeft geen kleuterklas nodig. Ik zou daarom het kind zo laat mogelijk (pas als het vijf is) naar school sturen. Dan heeft het de tijd om zich te ontwikkelen. Als ze dan nog steeds heel erg voor is, dan kan ze meteen naar groep 3. Dat is wel fijn, want scheelt eindeloos knippen en plakken en kringgesprekken op kleuterniveau.

  • Esther

    Nou, voor de motoriek en de sociaal emotionele kant van het kind lijken knippen en plakken en kringgesprekken me geen overbodige luxe.

  • M Lavell

    Daar verschillen we dan van mening.

  • jk

    Wat wil je in de tussentijd met het kind doen? Op de peuterspeelzaal laten zitten?

    Dat eindeloos plakken en knippen kan ook voordeel zijn.

    Mijn zoon kon lezen, rekenen, klokkijken en meer dingen die niet bij zijn leeftijd hoorden maar kon niet knippen schrijven en plakken en heeft daar tot op vandaag de dag nog moeite mee.

    Angelique

    Ga eens zoeken of er soms een school in de buurt is die of speciaal voor begaafde kinderen is of er veel ervaring mee heeft.

    Er is geen standaard manier waarop je (hoog) begaafde kinderen aanpakt ze zijn allemaal verschillend net als de “normale” kinderen.

    Er zijn begaafde kinderen die gewoon met 2 vingers in hun neus zonder problemen de basisschool doorlopen en daarna het gymnasium maar er zijn er ook die uit eindelijk zonder diploma van school af komen.

    Bij de vereninging Mensa (club met hoogbegaafden) zitten leden met hoge, hele hoge en hele lage opleidingen ze hebben allemaal een ding gemeen ze scoren op IQ gebied allemaal in het 98 of 99ste percentiel.

    Wat belangrijk is, behalve een hoog IQ, heeft het kind er zin in om zich in te zetten.

    Mijn zoon heeft een gruwelijke hekel aan school en zal alles proberen om er onderuit te komen, dan kun je nog zo'n hoog IQ hebben je zal nooit presteren naar je kunnen.

    Als je dochter met 3 naar school gaat en er wordt op die school verder niets met haar gedaan dan heeft het weinig zin.

    Als ze echt zo slim is dan moet ze ook uitgedaagd worden om daar iets mee te doen.

    Als zij alle herhalingen in de klas moet doen die de andere kinderen doen dan is de lol er voor haar snel af. Zij zal veel sneller leren/begrijpen en moet dan door naar het volgende en niet zo als op school normaal is oefenen, oefenen en oefenen voor je kan beginnen aan het volgende.

    Deze “speciale” aanpak vraagt extra inzet van de school en de leerkracht als je een leerkracht treft die het allemaal maar onzin vind dan maakt die in een jaar meer kapot dan goed.

  • M Lavell

    “Wat wil je in de tussentijd met het kind doen? Op de peuterspeelzaal laten zitten?”

    Welk probleem wil je oplossen, opvang of dagbesteding? Dat laatste lijkt me geen probleem. Opvang is dat natuurlijk wel en dan zou ik zo lang mogelijk voor een KDV kiezen. Als dat niet kan zou ik eerder kiezen door opvang door en onder volwassenen (een werkstudent bijvoorbeeld) dan onder kleuters.

    “Mijn zoon kon lezen, rekenen, klokkijken en meer dingen die niet bij zijn leeftijd hoorden maar kon niet knippen schrijven en plakken en heeft daar tot op vandaag de dag nog moeite mee.”

    Ja. En hij vond het dus waarschijnlijk ook niet leuk op de kleuterschool. Het punt is dat kleuters, ook hoogbegaafden, zich wat moeilijker over ‘niet leuk’ heenzetten. Het kwelt ze meer. Ze betrekken het meer op zichzelf. Vooral ook als ze beter weten wat het moet worden en duidelijker zien dat dat er niet van zal komen. Ze raken bovendien ernstig in de war van de loftuitingen van de juf voor de geproduceerde prullen. Ze _weten_ eerder dat het niet is wat het had moeten zijn, maar zijn nog te jong om te snappen dat de juf ‘heel mooi voor jouw leeftijd’ bedoelt en dat ook nog lief bedoelt.

    Er zijn betere alternatieven voor motorische ontwikkeling. Computerspelletjes en muziekles, met name viool. Ook tekenen en kleien en timmeren en zagen natuurlijk. Maar daar hoef je niet voor naar school.

    Hoe dan ook: we doen hier aan voorspellen en risico's inschatten. Je kunt daar eigenlijk niets van zeggen, alleen maar voor en nadelen noemen. De voor Angelique gekozen optie blijf ik vreemd vinden. De huisarts, peuterspeeljuf en peuter-IB-er, hebben helemaal niks te vertellen in de school.

    De school wordt door hen met ‘een probleem’ opgezadeld en dat wordt aan Angelique als ‘oplossing’ aangedragen. Dat is het natuurlijk niet als de school het als probleem ziet. En de meeste scholen zien dat zo (wel dat kind aannemen maar geen subsidie krijgen), of menen dat hoogbegaafdheid helemaal geen probleem is en dus ook geen ‘aparte behandeling’ nodig heeft.

  • Angelique

    Dat is dus precies mijn punt, Lavell. “Ze” hebben daar eigenlijk niets te vertellen, al is er wel een goede verstandhouding tussen peuterzaal en basisschool.

    Onze dochter is zo ver voor op haar leeftijdsgenoten, ook de kinderen die bijna van de peuterzaal af zijn (van bijna 4 jaar dus), dat ze niet weten wat ze met haar aan moeten. Ik heb ook een idee dat ze het probleem bij iemand anders willen leggen. Ze gaat al een morgen meer naar de peuterzaal, maar ik vind haar gewoon nog te jong om hele dagen naar school te doen.

    De peuterspeelzaal zit wek in het schoolgebouw van de basisschool waar ze straks naar toe gaat, dus voorlopig lenen ze bij de kleuters materialen, alleen zal het niet lang meer duren voor die uitdaging ook weg is.

    Ze is nml. al bezig met lezen en schrijven (spelenderwijs met de 2 oudsten, want die zitten beide in groep 3).

    Mijn persoonlijke mening is dat je de lat voor een kind niet te hoog moet leggen, want het is vreselijk moeilijk voor zo'n kind om later een stapje terug te doen.

    Bovendien moeten ze toch ook gewoon kunnen spelen….. ??

    Een ander punt is dat ze, anders dan de meeste “hoogbegaafde” kinderen (jeetje wat een zwaar woord), sociaal emotioneel wel heel erg sterk is. Bovendien is ze ook heel erg mondig, totaal niet verlegen en komt ze voor zichzelf op. Als persoon zou ze het best wel redden op de basisschool……

    Maar ze vind de peuterzaal ook wel leuk, ook het knutselen, ze levert alleen betere kwaliteit af en is eerder klaar dan de rest van de groep….

  • Angelique

    De kringgesprekken zijn inderdaad niet goed voor haar. Dat zegt haar juf ook. Ze denkt al veel verder en geeft antwoorden die de andere kinderen nog niet begrijpen.